Hallo techneuten,
Ik heb een opel movano in de werkplaats die spontaan afslaat tijdens het rijden(maakt niet uit of de motor warm of koud is). Als de auto is afgeslagen is hij daarna wel weer direct te starten en slaat dan ook redelijk goed aan, het storings lampje brand dan wel,maar motor loopt verder goed.
Bij het uitlezen komen er twee storingen naar voren, namelijk:Raildrukbewaking en Brandstof temperatuur te hoog.
Ik vind dat de auto ook niet zo direct aanslaat zoals je van een common rail diesel mag verwachten,je moet de sleutel net even een paar seconden langer vasthouden dan zou moeten.
We hebben reeds de raildruk sensor vervangen(heeft niet geholpen) De verstuivers zijn getest en oke bevonden.
Heeft iemand een idee? Geeft de hogedruk pomp bij deze movano's wel eens problemen? Misschien toch valse lucht? Of startblokering?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo
Sorry geen oplossing, wel meerdere mogelijkheden die voorkomen.
Wij hebben dit probleem ook 2 keer gehad(verschillende auito's) maar dan met een Vivaro (f9Q motor) Beide keren de Opeldealer en een dieselservice geraadpleegd, maar kregen niet echt een oplossing. De dieselservice had meerdere modellen Movano en Vivaro met het probleem en had onderling al het e.e.a. al verwisseld en vernieuwd, maar zonder resultaat. Nadat wij diverse metingen (paralel en serieel) visuele controles en resets van de e.c.u.haden uitgevoerd, was de storing ineens weg en is niet meer teruggekomen. Beide auto's rijden nu na ongeveer een half tot 1 jaar nog probleemloos. (de auto heeft wel een dag of 7 aan de testkast enz gehangen iedere dag ff meten, rijden enz)
Raar maar waar... en het eerste waar we dat aan merkten was dat hij sneller starte koud en warm. Alleen als de motor warm was en je starte hem na uitzetten meteen weer dan starte hij direct anders duurde het inderdaad langer voor hij aansloeg (drukverlies ??? door vervuiling??) Een reinigingsdope haalde in eerste instantie niets uit, maar ja...
Het klinkt wat raar, maar wij hadden er buiten de storingscodes nog een hele berg ellende uitgehaald, zoals een verstopte e.g.r./vervuild gasklephuis/een verstopping in een druksensorslang /een kapotte onderdruksensor/een bdp sensor met een wazig scoopsignaal, maar niets werkte als je het verving of schoonmaakte aan dat plotseling afslaan en dat trage starten.
Een antwoord heb ik helaas niet maar er is nog hoop.
Groetjes thijs
Controleer de stekkers van het motorstuurapparaat eens.Deze zit bij de linker koplamp.Er zijn heel veel problemen met movano's en vivaro's doordat de siliconegel die normaal gesproken aan de buitenzijde van de stekker zit naar binnen loopt.Hierdoor krijg je slechte contacten en spookstoringen!
Demonteer de stekkers en kijk goed of je in de stekker geen siliconen ziet zitten.Je moet duidelijk het vierkantje zien anders de stekker uit elkaar halen en in een potje siliconenontvetter (heeft elk schadebedrijf) hangen voor een paar uur.Vervolgens een stoel pakken,de telefoon uitzetten en lekker een uurtje peuteren met een pennetje.Als alles er uit is de stekker monteren met stekkervet.
Succes!
ik raad je toch aan zelf een lektest op de verstuivers uit te voeren,kijk of de hoeveelheid retourbrandstof onderling niet teveel verschilt,zoja alle 4verstuivers vervangen.kijk ook even goed of het brandstoffilterhuis wel luchtdicht is
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Movano of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar