Opel Astra: slecht lopen warme motor, inhouden, smoren

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

hallo,

ik heb hier een astra van 93 op de oprit staan die sinds een week problemen heeft.
het is een Astra Tailgate X1.6sz Automatic E2, van 1993-
wagen is sinds vorigjaar in ons bezit, en heeft tot voorkort zonder problemen gereden.

het volgende doet zich voor, wagen start zonder moeite, maar het lijkt als of hij op 3 cilinders loopt.
is dus niet vooruit te branden, waarbij ik ook het idee heb, dat hij niet doorschakeld.
zelfs als ik hem doortrap naar de kickdown, heeft hij er geen zin in.

wat ik al gedaan heb: bougies vervangen, bougiekabels,(heb op alle vier de kabels een vonk)
egrklep schoongemaakt.
selector van de automaat gereinigd, compressie gemeten alle 4 rond de 250 psi (17 bar)
stekkerverbindingen schoon gemaakt.
als ik de wagen start dan gaar het "S" lampje gewoon uit, gaat niet aan tijdens het rijden,
ook het lampje van het motormanagement gaat uit en blijft uit.
een enkele keer knalt hij in de uitlaat.

update

storing nog niet weg.
als de motor koud is, loopt hij regelmatig, zodra hij warm wordt gaat hij stotteren en inhouden.
tijdens het rijden (automaat) houd hij in, en geeft soms ploffen in de uitlaat en in de catb./spi

wat ik nog wel zag, was dat de bougie van cil. 4 droog en zwart was.

inmiddels het volgende gemaakt/nagezien
egr klep
stappenmotor
bobine
bougies + kabels
vacuum slangen
lekkage carb.
map sensor
compressie warm en koud gemeten waren allemaal gelijk en goed.
katalysator is leeg

opties nog open
krukassensor

iemand suggesties

Ben vroeger automonteur geweest, echter was dat in een tijd dat motorruimtes nog balzalen waren.
en heb de ontwikkelingen niet echt bijgehouden. zeker alle elektronische snufjes ontgaan mij.
sleutel nog wel, maar meestal aan de oude beestjes. ;)

groet fred

fred middelburg

Geplaatst door fred middelburg (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

fred middelburg (0), 8 jaar geleden

hallo 405

die heb ik dus net vervangen, en had gehoopt dat dat de oplossing zou zijn.

fred middelburg (0), 8 jaar geleden

hoi , klopt is een spi, maar heb het complete gasklep huis al vervangen.
ook de benzinepomp heb ik vervangen, begin nu een beetje op te raken met optie die verwijs baar zijn naar de aard van de storing.

er is echter een ding wat ik niet helemaal vat.
op de krukaspoelie staat een markering, deze komt niet overeen met het punt op de motor. bdp
maar de markering op het krukastandwiel staat wel op de markering op het blok.

Wimpie1121 (0) PRO, 8 jaar geleden

Riem verkeerd, waardoor hij inspuit op een te vroeg/laat moment?

fred middelburg (0), 8 jaar geleden

[quote=Wimpie1121]Riem verkeerd, waardoor hij inspuit op een te vroeg/laat moment?[/quote]
nagekeken en staat op tijd. of er moet iets niet kloppen op de merktekens.

op de krukaspoelie staat een markering, deze komt niet overeen met het merkteken op de motor. bdp
maar de markering op het krukastandwiel staat wel op de markering op het blok.

fred middelburg (0), 8 jaar geleden

iemand enig idee, wat de oorzaak hier van is.
3 zwarte kleppen, en de rest wit?
zie foto

kaleido 1 (2050) PRO, 8 jaar geleden

Slechte verbranding op deze cilinders.
17 bar compressie voor een benzinemotor is veel te hoog.
Hoe was het olie verbruik ?
Doe de bougies er eens in en giet de verbrandingskamer eens vol met diesel , als dit weg loopt , sluiten je kleppen niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.