close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel MERIVA-A: Slecht lopend + olie verbruik

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z16SE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 64

Beste ....,
Even kort voorgeschiedenis, Auto maand geleden gekocht, vrij snel motorstoring , bij garage uitgelezen was iets van "misfire" na reset lang weg gebleven, auto bleek toen heel veel olie te lusten (ca 1 ltr op 100 km) verkoper gebeld , deze is ondanks aankoop zonder garantie erg meewerkend ! , deze heeft allerlei pakkingen en veren laten vervangen , olieverbruik enigzins verbeterd, (nu =/- 1 op 400 km ) wel erg onregelmatig (eerste 275 km niet gezakt , daarna bij 380 ineens olielampje) mij viel op dat als ik zo'n 200 km op de snelweg rijd zonder files de olie weinig zakt maar als in een periode veel stationair gedraaidt wordt of file dan wel veel olieverbruik.

Voor 2e keer naar verkoper (nog steeds uitstekend meewerkend) inmiddels ook weer motor storing, zijn monteur leest hem uit en ziet onstekingsstoring circuit 2 en 3 , zijn conclusie waarschijnlijk bobine , had hij helaas niet liggen , advies voor olie om een goedje van "Wynn ? " bij de olie te gieten om nieuwe filmlaag in cilinders te vormen. vanwege vakantie monteur en verkoper afgesproken dat ikzelf de bobine vervang en het goedje erbij gooi.

Bobine en goedje gedaan , motor loopt nog steeds slecht (1 of 2 cilinders doen niet mee ?) , storing is er nog, olieverbruik nog niet duidelijk (te weinig km's)

nog even de bougie kabels gemeten op weerstand :
van lang naar kort
1 : 8,7 Kohm
2 : 8,1 Kohm
3 : 7,6 Kohm
4 : 4,7 Kohm

De vragen :

- Waar kan ik nog eens meer gaan zoeken (bougies wellicht , kan ik deze er probleemloos uit draaien om te kijken / waar let ik op )
- Kan ik op een of andere manier de bougies testen/ bougiecircuit testen (ik ben wel techneut maar geen autotechneut)
- Kan slecht lopen / niet meedoen cilinders ook olieverbruik doen toenemen

Alvast bedankt voor het meedenken.

Geplaatst door

Henk1978 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Doorrijden met een motor die niet op alle cylinders loopt zal zeker de katalysator ook nog vernielen.
Met een olieverbruik van 1 liter op- 400 kilometer zou ik naar een andere motor gaan zoeken.
Meewerkend of niet, maar een auto verkopen met een olieverbruik van 1 liter op 100 kilometer noem ik oplichting.
Ik zou het aankoopbedrag terug vorderen wegens een verborgen gebrek (gigantisch olieverbruik).

oldford 0
badge

8 jaar

Een motor met zo een hoog op olieverbruik heeft een behoorlijk probleem.
Wat is de kilometerstand en onderhoudshistorie?
Kan zijn dat de zuigerveren vast zitten door vervuiling, en daardoor hoog olieverbruik/slechte compressie.
De hoeveelheid olie die in de verbrandingsruimte komt, zorgt mogelijk ook voor je misfires.
Kan zijn dat het met een goede motorflush te redden is, maar dat is werk voor een pro. Als de motor mechanisch versleten is, dan helpt alleen een andere motor.

ofstone 0

8 jaar

[quote=oldford]Doorrijden met een motor die niet op alle cylinders loopt zal zeker de katalysator ook nog vernielen.
Met een olieverbruik van 1 liter op- 400 kilometer zou ik naar een andere motor gaan zoeken.
Meewerkend of niet, maar een auto verkopen met een olieverbruik van 1 liter op 100 kilometer noem ik oplichting.
Ik zou het aankoopbedrag terug vorderen wegens een verborgen gebrek (gigantisch olieverbruik).[/quote]

Oplichting vind ik nogal ver gaan , je kan immers (mijnsinziens) niet verwachten dat een verkoper de auto helemaal volledig doorlicht en alles kan controleren , dan komen er wel zoveel kosten bij dat hij nooit meer iets verdient, ik zou het oplichting vinden als hij daarna zou zeggen zoek het maar uit , maar dat ik in dit geval niet , hij zoekt volop mee, en alle pogingen zijn tot nu toe op zijn kosten gegaan!

Hij staat ook niet onwelwillend tegenover terugnemen en geld terug geven , maar willen (samen) eerst kijken of we het kunnen oplossen.

Henk1978 0

8 jaar

[quote=ofstone]Een motor met zo een hoog op olieverbruik heeft een behoorlijk probleem.
Wat is de kilometerstand en onderhoudshistorie?[/quote]
Km stand is nu 127000 en een beetje , volgens boekje altijd netjes beurtje gehad

[quote=ofstone]Kan zijn dat de zuigerveren vast zitten door vervuiling, en daardoor hoog olieverbruik/slechte compressie.[/quote]
Niet meer, als ik het goed heb , hebben ze bij poging 1 ,de koppakking ,klepdekselpakking? ,veerringen,olieschraapringen en nog wat pakkingen aan de onderzijde vervangen, volgens hem was het vooral arbeid die hij toch had om het probleem te gaan zoeken ,dus kon hij net zo goed alles vervangen
[quote=ofstone]
De hoeveelheid olie die in de verbrandingsruimte komt, zorgt mogelijk ook voor je misfires.
Kan zijn dat het met een goede motorflush te redden is, maar dat is werk voor een pro. Als de motor mechanisch versleten is, dan helpt alleen een andere motor.[/quote]
dat was ook een beetje mijn idee, wellicht kunnen hierdoor de bougies zoveel aanslag hebben dat ze niet (goed) meer vonken ??? , kan ik dat snel controleren / zien ?

Henk1978 0

8 jaar

Fijn dat de verkoper meewerkt, maar je mag toch verwachten dat ze nog ergens naar kijken. Sommige bedrijven, vooral handelaren, kijken inderdaad nergens meer naar. Maar met een initieel olieverbruik van 1 op 100, trek je wel wat rookpluimen, dat moet toch te zien zijn.

Als er olieschraapveren vervangen zijn is zo goed als het hele blok uit elkaar geweest. Lijkt me dat hij dan een probleem had moeten kunnen vinden. Die motorflush heeft dan ook weinig nut, alles is al vervangen en schoongemaakt.
Na nieuwe zuigerveren en schraapveren is in het begin een wat hoger olieverbruik wel enigszins normaal. Alles moet weer inslijten.

Vind het wel eigenaardig om bij deze kilometerstand en goed onderhoud dit soort problemen te hebben, tenzij de km stand niet correct is, of het boekje vervalst. Kan ook de vorige eigenaar zich schuldig aan gemaakt hebben.

ofstone 0

8 jaar

Of er goed onderhoud is gepleegd valt natuurlijk niet te zeggen , zo'n boekje kan ik in 10 minuten idd ook invullen, maar goed laten we er even vanuit gaan van wel.

dus op zich zou wat meer olie verbruik in het begin kunnen , kan me zo voorstellen dat als de motor echt helemaal uit elkaar en dus leeg is daarna wellicht nog wat luchtbellen in wat hoekjes en gaatjes kan hangen , alleen nu is er na ongeveer 800 km alweer 2 liter ingegaan ,dus bekant de helft , ik dacht dat er 4,3 ltr. inging.

ik wil eerst maar eens van dat slechte lopen af , dan durf ik in ieder geval weer wat te gaan rijden , olieverbruik is denk ik iets minder ernstig om mee door te rijden (als je op tijd bijvult tenminste).

Henk1978 0

8 jaar

Je moet wel duidelijk een dalende trend in olieverbruik zien, en zeker vaker het oliepijl controleren. Met 2 liter te weinig loop je ook risico op verdere schade.
Ik vermoed dat het olieverbruik nog wel wat zal dalen, maar niet echt acceptabel zal gaan worden. De 1.6 16V staan wel bekend veel te olie gebruiken.
Wat voor olie gooi je er nu in, toch niet te dun?

Wat het slechte ontsteken betreft, draai de bougies er eens uit, en kijk hoe ze er uit zien. Zwart en vettig, dan zal het olieverbruik het probleem zijn. Is dat niet het geval, dan moet je het in andere onderdelen gaan zoeken. EGR geeft bij dit model ook vaak problemen.

Bedenk wel goed of je niet beter de wagen terug achter laat bij de verkoper, en voor wat anders gaat kijken.
Als je voor hetzelfde geld ergens anders een goede kan kopen, kun je beter dat overwegen, voordat je al je geld en tijd in deze gaat weggooien.

ofstone 0

8 jaar

ik gooi er nu 5W30 in omdat dat schijnbaar de olie voor deze motor zou zijn , ik ga morgen de bougies eens bekijken kan ik wat zien aan de EGR?? en waar vind ik die ?

Wat betreft je laatste opmerking, heb je zeker gelijk in , tot nu toe zelf geen kosten gemaakt (afgezien van heen en weer rijden) verkoper betaald t.n.t. alles , het enige waar ik een beetje mee zit is , stel dat hij de problemen van slecht lopen oplost en mijn olieverbruik daalt naar een acceptabel nivo, hoe betrouwbaar is dan deze auto/motor nog voor de toekomst ?

Heb overigens in overleg met de verkoper besloten dat dit de laatste ''kans'' is om het op te lossen ander retour verkoper, helaas gaat verkoper 2 weken op vakantie.

Henk1978 0

8 jaar

Vandaag Bougies eruit gehaald , met name 2 en 3 waren zwaar vervuild door eerder olie probleem , deze schoongemaakt en lijkt weer als een zonnetje te lopen, storing geeft hij nog wel aan (gaat deze vanzelf weer uit ?)

Henk1978 0

8 jaar

Vooral 2 lijkt erg vol olie te zitten, dus deze zal ook het probleem hebben. Het slechte lopen komt vanzelf terug als je de oorzaak niet oplost. Een ander puntje wat ook nog wel eens veel vervuiling wil geven is de carterventilatie. Die kan ook olie doorlaten. Weet niet waar die uitkomt in je spruitstuk, wellicht precies voor cilinder 2.

De egr klep durft nogal eens open te blijven staan door vervuiling. Die zit ergens tussen uitlaat en inlaat.
Maar aangezien hij nu weer als een zonnetje loopt, zal de egr de oorzaak niet zijn.

Storing lampje zal als er geen probleem meer is vanzelf uitgaan na een aantal start stop cycli. Duurt even, anders laten resetten door de garage.

ofstone 0

8 jaar

Heb je enig idee hoe ik de carterventilatie kan controleren, ik ben wel een techneut (durf te zeggen dat ik 2 rechtse handjes heb haha) maar geen verstand van auto's.

Henk1978 0

8 jaar

Hoe hij precies in elkaar zit voor jouw wagen weet ik niet uit het hoofd, maar het is wel redelijk te herkennen.
De carterventilatie is een verbinding tussen het carter en het inlaatspruitstuk (normaal voor de gasklep). Meestal zit de aansluiting van het carter ergens op het kleppendeksel. In zijn simpelste vorm is het gewoon een slang, maar soms zitten er een soort olieafscheider en een klepje in.
Iedere motor verliest "gas" vanuit de verbrandingskamer. Dat gas mag niet zomaar de lucht in, dus wordt het teruggevoerd in de motor.
Als de carterventilatie verstopt zit of raakt, kan er meer olie meekomen, of doordat hij druk gaat opbouwen kan de olie er op andere plekken uitkomen. Vooral bij auto's die korte ritjes maken verstoppen ze nogal eens.

ofstone 0

8 jaar

Wees wijs,breng het ding terug naar de verkoper en vraag je geld terug.
Uiteindelijk heeft de verkoper er ook niks aan gedaan getuige het nog steeds zeer hoge olieverbruik.
Dit komt zonder motorrevisie niet meer goed.'
Auto is hier voor weg gedaan.

primera p11 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.