Opel CORSA X1.4SZ: Slecht lopende motor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: X1.4SZ, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 44

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Raymond, 46 jaar jong, en zeker geen automonteur!

Maar wel redelijk wat ervaring, en met wat logisch denken, een multimeter en een vraagbaak, kun je redelijk ver komen.

Ik heb me hier net aangemeld, omdat een goede vriend van mij problemen heeft met zijn Corsa 1.4. Uit 1997.

Aangezien hij momenteel niet veel te besteden heeft, en hierdoor niet naar een garage kan gaan, probeer ik hem te helpen. Zover ik kan.....

En hij zorgt voor zijn moeder, rolstoel gebonden, en kan dus niet zonder vervoer.

Wat is het probleem/gebeurd? (probeer het zo beknopt mogelijk te houden..)

Ik weet niet of dit de oorzaak kan zijn, OF het echt puur toeval is.

Een paar dagen geleden kwam hij met de auto vast te staan in België. De straten stonden blank, en hij heeft (wel rustig), door water moeten rijden dat tot kniehoogte kwam. De dag erna zijn we de auto op gaan halen. Maar de auto hield in, en liep stationair erg slecht. Ik ben erheen gereden, en dacht in eerste instantie aan de verdeelkap. Maar hij heeft elektronische ontsteking. LOL. Nadat ik de stekkertjes had gecontroleerd op vocht zijn we gaan rijden. Stationair toerental varieerde tussen de 100 en 2400 toeren continue. Opeens zag ik dat de bougiekabels van de 3de en 4de cilinder omgekeerd op de elek. ontsteking zaten.... Hij heeft 1 vaste monteur, en verder was er niemand aan de auto bezig geweest. Maar ok. Deze uiteraard terug gezet. Nadat we 20 min.gereden hadden, ook op de snelweg, hield de motor iig NIET meer in. Bij hem thuis nog ff stationair laten lopen, ook ivm vocht, dacht ik. Toen spoot opeens het koelvloeistofreservoir open, en 2 min. later een radiatorslang kapot. 

'S Avonds me wat ingelezen, en de dag erna terug. Radiatorslang vervangen, en de temp. sensor. (Omdat de ventilator niet meer aansloeg, dacht ik daar meteen aan.) Toen ik deze verwijderde, zat de opening helemaal dicht. Een dikke drab van minimaal 1 cm dik! Voor alle zekerheid wilde ik de thermostaat controleren, maar hiervoor moet ik blijkbaar de distributieriem losmaken.....??? En dit durfde ik niet aan, vooral omdat het ook mijn auto niet is.

Ik kwam er een paar dagen geleden pas achter dat de uitlaat zeker 20 cm onder WATER HEEFT GESTAAN!

Huidige stand van zaken:

Nadat ik de bougies, vacuümslang, en temp. sensor had vervangen, liep de auto ineens prima.

Mooi stationair, geen inhouden meer, gewoon perfect.

MAAR…. toen hij 2 dagen later door de wasstraat reed met de auto, begon hij weer te stotteren.

En stationair rond de 2500 – 3000 toeren… :cry: :cry: .

Iemand een idee wat het kan zijn???

Raymond1971

Geplaatst door Raymond1971 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 5 jaar geleden

Vocht lijkt mij in dit geval toch de boosdoener...
Immers: voordat hij door de wasstraat ging was alles in orde..?

Raymond1971 (0), 5 jaar geleden

Dat is inderdaad ook mijn logische verklaring.....
Maar ik zou niet weten waar???

Hij heeft een DIS ontstekingsmodule. Dus hier kan, volgens mij, geen vocht in komen...

Hans4040 (330) PRO, 5 jaar geleden

Het is niet alleen de ontstekeing die gevoelig is voor vocht...ook de diverse sensoren moeten de juiste waarden weergeven.
Denk daarbij aan stekkers, en dergelijke, van temperatuur, luchtmassa, gasklep positie, enz.

Raymond1971 (0), 5 jaar geleden

Die heb ik allemaal al nagekeken, zover ik weet.
En ingespoten met contactspray voor alle zekerheid...
Of ik heb er misschien 1 vergeten..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.