close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Slecht remmen

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: C1.4NZ

Heren,

In de loop der tijd zijn mijn remmen steeds slechter gaan werken. Nu is het bijna gevaarlijk om te rijden, het 'remmen' op de motor gaat beter, dan het daadwerkelijk trappen op de rem.
Als ik hard op het rempedaal trap, dan trekt de auto voor naar rechts.
Ik denk dat de remblokken wel eens versleten kunnen zijn.
Als ik deze vervang, moet ik dan gelijk zowel voor als achter vervangen? (voor zitten remschijven, achter trommels)
Verder wil ik de remolie eens verversen, maar hoe krijg je het goedje eruit? Zie namelijk nergens een uitloopnippel zitten.
Verdere tips voor het vervangen van de remmen zijn erg welkom. Heb een vraagbaak van de auto, maar daar staat niet alles in beschreven. Dus alle tips en trucs zijn erg welkom!

Groet
Bart

Geplaatst door

bart874 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Moet je je pedaal nu ook verder/met meer kracht indrukken om te remmen?
Werkt de handrem nog (goed)?

Remblokken moet je links en rechts beide blokken gelijktijdig vervangen. Achter hoeft niet gelijk mee. Controleer wel dikte remschijven en dikte remschoenen achter.

Remolie verversen werkt via een nippel op de remklauw. Maar als je niet weet hoe dit werkt, ga er dan ajb niet zelf aan knutselen: lucht in je remsysteem is namelijk funest voor de remkracht...

kasperht 0

18 jaar

Hallo kasper,

Yes het rempedaal moet nu echt met kracht worden ingedrukt.
Heb eens verder gelezen, en daar las ik inderdaad dat je geen lucht in je systeem moest krijgen.
De werkvolgorde:
Plaats een grote spuit met een slangetje over de nippel. Zuig vervolgens het remolie potje leeg totaan 'minimum' vul vervolgens het remolie potje weer bij tot maximum, en herhaal dit alles tot er schone remolie uitkomt. Doe dit per wiel, zodat er geen oude remolie meer inzit.
Klopt het bovenstaande? Volgens wat ik gelezen heb moet je dan geen lucht in je systeem kunnen krijgen.
De kleur van de remolie is 'thee kleurig' en zover ik weet nog nooit in 3 jaar vervangen. Deze is dus zeker aan vervanging toe.

bart874 0

18 jaar

Controleer eens of de slang van de rembekrachtiger nog goed is (rembekrachtiger zit tegen het schutbord, voor de bestuurder), als je veel kracht moet zetten is dit de grootste kanshebber voor je probleem. Als de rembekrachtiger niet goed werk moet je veel kracht zetten en werkt je remsysteem minder....

Remsysteem verversen klopt wel hoe je dit opschrijft. Je moet dus de rem "oppompen" door het rempedaal een aantal keer in te drukken, vervolgens de nippel te openen en remvloeistof af te laten, en zodra de snelheid van leegstromen lager wordt doe je de nippel weer dicht en herhaal je bovenstaande stappen.
Deze nippel kan trouwens nog wel eens heel erg vastzitten. Even een paar uur van te voren inspuiten met bv. WD40 en dan met een goed passende ringsleutel de nippel openen.

kasperht 0

18 jaar

oke goede tips,
Nog even over die rembekrachtiger. Als ik het rempedaal indruk, gebeurt er de eerste centimeters niets (ook geen enkele weerstand met het intrappen). Daarna moet ik dus echt pas krachtig de rem indrukken, voordat de remmen enigszins gaan werken.
Wat ik ook gelezen heb, dat je deze rembekrachtiger kan testen door de auto uit te zetten, enkele malen op de rem te trappen, de rem ingetrapt houden en dan de auto starten. Als de rembekrachtiger werkt, dan moet de ingetrapte rem langzaam zakken. Als ik dit doe, dan merk ik wel dat dit werkt, alleen doet de rem dus de eerste paar centimeter niets.
En als de slang van de rembekrachtiger lek is, moet ik dan geen olie plasje onder de auto zien? Het remolie reservoir loopt namelijk niet leeg of iets.

bart874 0

18 jaar

Rembekrachtiger werkt via vacuum. Als deze vacuum slang niet goed meer is, remt je auto minder goed. Als deze slang lekt verlies je dus geen remolie oid.

Als je rempedaal zakt bij starten van de motor zal de rembekrachtiger (in elk geval deels) zijn werk nog doen. Toch zou ik dit gedeelte goed controleren.

kasperht 0

18 jaar

oke, nou goede tips allemaal, bedankt!

Ga het allemaal eens bekijken. Nog even een laatste vraag... hoe goed moet zo'n oud opeltje kunnen remmen. Ik heb wel eens in een moderne nieuwe auto gezeten, en hier is het de rem zachtjes intrappen en je staat nagenoeg gelijk stil. DIt is natuurlijk niet reeel in zo'n oude opel, maar moet het wel ongeveer in de buurt komen? Dus dat je met zachtjes de rem intrappen al echt merkbaar moet remmen?

bart874 0

18 jaar

Dat is natuurlijk heel lastig om via de computer te vertellen hoeveel kracht je nodig zou hebben. Ken je niet iemand met dezelfde auto, dat je eens kan vergelijken? Dat lijkt me de beste optie om te kijken of jouw auto slechter remt dan wat het zou moeten zijn.

Heb je trouwens eigenlijk de dikte van remblokken/remschijven/remvoering/trommels al gecheckt?

kasperht 0

18 jaar

Inderdaad is dit nogal moeilijk via de computer. Nu weet ik wel dat de remmen voorheen ook al niet echt best werkten in mijn ogen (dit vergeleken met een nieuwe auto), maar toch komt de auto al jaren door de keuring, dus heel veel verbetering mag ik denk ik niet verwachten.

Ik heb nog niets gecheckt qua dikten e.d, eerst de info vragen en dan pas proberen, dit werkt het beste, anders ben je blind aan het werken.
Dus als je ook nog de goede dikten e.d. weet ben ik je helemaal dankbaar!

bart874 0

18 jaar

Remschijven voor zijn nieuw 10mm, 7mm is slijtagegrens
Remblokken voor zal 1-2 mm frictiemateriaal (dus excl. dikte achterplaat) de ondergrens zijn

Achterremmen heb ik geen idee van....

kasperht 0

18 jaar

Klopt helemaal, ben net de vraagbaak aan het doorbladeren. remblok dikte normaal is ongeveer 15 ,5 mm en minimale dikte is 7 mm.
Ik moet het denk ik allemaal maar eens gaan bekijken om het zeker te weten, misschien zijn de remblokken nog prima, maar is de slang naar de rembekrachtiger inderdaad lek. Of misschien andersom.
Zie trouwens dat er een rembekrachtiger en een remkrachtregelaar op deze opel zit. Ik moet naar de rembekrachtiger kijken?

bart874 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.