Opel Zafira : SLECHT STARTEN

zafira x20DTL 2000
slecht starten tussen 3 EN 8 graden bij koude motor . Als 't kouder is start hij wel goed en dan gloeid hij ook voor ; we hebben de software reeds aangepast , ook de ketting al afgesteld maar zonder resultaat . Wie weet hoe we de voorgloeiiing vluger kunnen laten werken ? Wij hebben hier tamelijk veel wagens met dit startprobleem bij 2000 Dieselmotoren .

opc8275

Geplaatst door opc8275 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Niet de juiste waarden van de temperatuur zender?

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

tja , ik dacht ook om de weerstand van de temp sensor te veranderen . Heeft iemand daar ervaring mee ?

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

even verder doordenken opc....dit gaat niet werken zonder verderdere problemen...
dan vernaggel je ook de eventuele aanwezige ecc, koelmodule, en motortemperatuurmeter op het daschboard....lijkt me niet echt een goede oplossing....of je moet echt willen dat de motor altijd te heet wordt....

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

opeltje , weet jij dan een oplossing ?
En als je de temperatuur met bijv. 5 graden naar benden brengt , dus als 't 3graden is , de sensor -2 graden aangeeft , kan dit geen problemen geven .
ECC heeft deze wagen niet .
Heeft er dan niemand klachten bij deze 20 DIESELS over moeilijk starten bij 3 a 8 graden , dus als er niet voorgegloeid wordt ?

janh5107 (0) PRO, 18 jaar geleden

je zou een schakelaar kunnen monteren die de massa-draad van de temp sensor tijdens starten via een weerstand schakelt waardoor er gegloeid word. Na aanslaan schakelaar terugzetten.
eventueel automatisch met een relais schakeling.
J.E

Ben1015 (0), 18 jaar geleden

Ook veel poblemenn gehad met starten.Een paar maanden terug heb ik mijn dieselpomp moeten laten reviseren.Nu zijn al mijn problemen opgelost.Ik weet wel niet of er buiten die pomp vervangen ook nog andere afstellingen zijn gebeurd zoals inspuitmoment etc.Maar als ik in de garage kom zal ik dat zeker vragen.

Ik heb op deze forum in het verleden een oproep gedaan om eventueel al de klachten te bundelen om te weten te komen of er bij anderen die startpoblemen ook verdwenen met het vevangen van de pomp.Maar ik vind niets meer terug van mijn plaatsing van het bericht op deze forum.

ruud10609 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik heb al bij enkele 2 ltr diesels een schakelaar gemonteerd net als Jan zegt dit werkt goed

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

@ opc, denk toch dat jou oplossing verreweg de meest eleganste is. 5 graden naar beneden is goed, maar wat nu als het 10 graden is? Dan zou niet meer voorgloeien terwijl dat nog wel nodig is. Problemen met ecu, opeltje? Niet met verlaging van 5 graden toch? Heb je een beter idee?

Sytze

laurens6453 (0) PRO, 18 jaar geleden

schakelaar monteren is de beste oplossing.

prof (0) PRO, 18 jaar geleden

Nieuwe software programeren in ecu
is hiervoor speciaal voor aangepast

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

opc schreef....software reeds aangepast..dus ik neem aan dat hij de laatste versie er in heeft..

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

ja , als ik schrijf dat de software ok is , is dat zo . En trouwens prof , ziejij daar een verschil in in de voorgloeiing ????
kheb sterk mijn bedenkingen bij die software !!

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

ik niet opc..de meeste wagens zijn er mee geholpen....de startinspuit begin is dan anders en ook de aansturing van het gloeirelais....en de slijtage van de ketting wordt gepeseerd...

opc wel de laatste versie van tis geinstaleerd?

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

ja , laatste versie maar nog niet de DVD

de versie bij zafira gaat van 4 naar 5 ( sttat er ook bij dat de reden slecht starten is )

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

nog niet de dvd? dan loop je al 2 versies achter....das lekker....dus hebben jullie dus ook nooit de laatste actuele informatie wat schema´s ed aangaat....en nog belangerijker...de nieuwste software voor je tech2...pfff

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

opeltje , zoveel verandert er niet hoor met 1 nieuwe versie . En zeker niet in dit geval .
En ook schema's gaan nie opeens veranderen hé , oké je hebt niet de heel recente nieuwe modeljaren 2006 maar da's ook alles .

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

daar gaat het me niet alleen om....als dealer moet je altijd zorgen dat je de boel up to date hebt..voor jezelf en voor je klanten..en neem van mij aan, er veranderd vaak genoeg iets met 1 versie....en als er toch niets verranderd waarom maaakt opel dit dan...voor hun lol? vraag het maar eens na als je op cursus bent...of bij tac bent. maargoed als jij het anders ziet....ik vind het allemaal goed.
einde software/tis discussie, want daar is deze site niet voor lijkt me.

Rein9369 (0) PRO, 18 jaar geleden

Probleem komt bij ons ook vaker voor, werk zelf bij opel-reperateur, is soms echt niet uit te komen, op tijd zetten helpt soms, maar al gedaan toch opc?


Ik bedenk net, je kunt toch via de tech2 ook nog in de aanvullende functies/stuurapparaatregeling dingen veranderen, meer egr, meer of minder brandstof, misschien wel kleine veranderingen, maar is toch te proberen?

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

rein , ik heb reeds de start brandstofhoeveelheid op max gezet .
EGR doet hier bij het starten nie veel ter zake .
die 2 liter diesels zijn echt geen rappe starters , vergeleken met de common rail motoren .
Ik ga binnenkort een weerstand tussen de temp sensor plaatsen en zo zal het wel veel beter zijn .

laurens6453 (0) PRO, 18 jaar geleden

wij doen er wel eens een verbreek relais tussen de tempratuursensor aansluiting zodat hij met starten verbreekt en een oneindige weerstand geeft en zo denkt dat de motor koud is, bij vw tdi s helpt het,misschien heb jij er wat aan opc.
is het geen lucht probleem, wij leggen de retour van de injectoren altijd naar de retour van de brandstoftank en die aansluiting op de pomp doppen we af,gewoon ff een t stukje in de retourleiding naar de tank en daar je retour van de injectoren op aansluiten,dit werkt prima en ze starten stukken beter.
succes ermee

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

@ laurens : khad da ook al gedacht , maar er is maar 1 probleem . Stel dat de rubber ringetjes boven de verstuivers lekken , zodat er dus mazout bij de olie komt , dan gaat op een bepaald moment de motor op hol draaien door de dunnere olie .
Het systeem is zo gemaakt dat als er een lek is , de olie bij de mazout komt en er dus geen gevaar bestaat dat de motor schade oploopt .
Natuurlijk als er geen lek is werkt dit perfect denk ik .
IEMAND nog ervaring mee ??

laurens6453 (0) PRO, 18 jaar geleden

opc ik heb dit denk al bij ongeveer 40 opels 2.0dti gedaan en het werkt prima, bij bosch zeggen ze ook dat het niet kan,maar wij hebben er helemaal geen problemen mee en tegenwoordig is de olie al pis dun.

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

ik geloof je wel hoor laurens en overweeg om het ook te doen .
Maar als er dan toch een lek is , riskeer je dat de motor op ' hol ' draait .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.