Opel Astra: slecht starten bij koude motor en sissen tijdens optrekken.

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: x 1.7 dtl

Na een kapotte kop pakking en 2 kromme kleppen heb ik de kop laten vlakken,kleppen vervangen enz en weer gemonteerd.
Diesel systeem ontlucht zoals in een ander topic door mij gevraagd werd. Retour slangen ook vervangen, deze waren lek evenals het laatste dopje op de verstuiver. Maar gaat dit nog in een bepaalde volgorde? Dus onderste gaatje 1e verstuiver naar bovenste gaatje 2e verstuiver ofzo?of onder naar onder?
Maar nu met koude motor (nacht stil staan) start hij heel slecht. Als hij dan start komt er een rookpluim uit.(blauw)
Zet ik hem dan uit en start hem weer is het geen probleem meer, dus starten en lopen. Zou dit alsnog lucht kunnen zijn in het brandstof systeem? Of heeft het te maken met onderstaand probleem, het ge sis?
Dan bij het optrekken hoor ik gesis, dit komt bij de bestuurder kant weg zoals ik dat kan horen. Zodra ik het gas pedaal los laat is het afgelopen, trap ik hem weer in dan hoor ik dat ge sis weer.
Ik weet het niet beter te omschrijven.
Wie weet wat ik zou kunnen proberen?

Groeten Michel

MichelWN

Geplaatst door MichelWN (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jeroenbreuer (0), 16 jaar geleden

Hmmmm , Hoor je nu de turbo niet inwerking komen?

MichelWN (0), 16 jaar geleden

Dit geluid had ik hiervoor nooit.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

volgorde van retourleidingen is NIET van invloed, die zijn allemaal doorverbonden en hoeft niet speciaal in een bepaalde volgorde.

Ik zou het probleem in elk geval ook in het inlaattraject gaan zoeken, slang losgekomen of gescheurd, of ergens een pakking niet goed gemonteerd of iets dergelijks.


Groeten Marcel

MichelWN (0), 16 jaar geleden

Ok, we zullen eens op onderzoek uit gaan, bedankt voor uw reactie.

Groeten Michel

MichelWN (0), 16 jaar geleden

Niks abnormaals kunnen vinden, wederom starte de auto erg slecht. Nog 1 brandstof slangetje verwisseld waar het leek of het wat vochtig was van de diesel.
Eenmaal gelopen is het probleem verholpen en kan er direct gestart worden.
accu tijdens stationair 14,7V
met belasting(lampen etc) 14,3V

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Kan ook zijn dat de gloeiers niet helemaal goed meer zijn.

dan krijg je ook lang starten en Flinke rookpluim direct na aanslaan

als de auto gereden heeft dan zou de lucht wel uit het systeem moeten zijn, anders zou er een lekje moeten zijn.

Gesis zou inderdaad vanaf de turbo kunnen komen (echt alle slangen vanaf de turbo + inlaat controleren op lekkage)

Willem

MichelWN (0), 16 jaar geleden

Oke Willem, gaan we naar kijken.
Je hoort het wanneer het gevonden is.

Groeten Michel

MichelWN (0), 16 jaar geleden

We kunnen weer van voor af aan beginnen, weer de kop eraf :(
Het reviesie bedrijf die de kop heeft gevlakt heeft mij gezegd dat tussen de kop en het deel waar de nokken as zit geen pakking tussen moest, dit moest koud gemonteerd worden, maar het was beter om er vloeibare pakking tussen te doen. Dit heb ik dus gedaan,maar nu begint het al te zweten,olie komt er al uit,niet veel maar toch..
Nu hoorde ik van iemand dat hier een revisie pakking tussen zou moeten.
Weet iemand dit?
Hier kan ook het gesis wegkomen?
Ook lekt het koelvloeistof bij het thermostaat huis, ook hier zit vloeibare pakking tussen, moet hier ook een gewone pakking tussen? of vloeibaar?

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Thermosstaat: daar hoort een rubberen ring tussen.

Tussen de nokkenas en kop hoort normaal geen pakking, ik doe daar meestal vloeibare pakking tussen.

Dat sissen komt hoogst waarschijnlijk niet daarvan weg, en zowel is er iets niet goed met de motor.

Sissen:

* is de turbo nog okeej??
* geen lekkage in slangetjes??
* inlaat pakking wel luchtdicht??
* Turbo slangen echt dicht??

Willem

MichelWN (0), 16 jaar geleden

Hoi Willem, wederom bedankt voor je reactie.
Het lastige is, dat je alleen het gesis onder hetrijden hoort, boven een bepaald aantal toeren.
Stationair hoor je niets. En pas als ik heel veel gas geef hoor je af en toe iets. Maar minder duidelijk, veel minder duidelijk.
Qua rij gedrag rijd hij perfect en levert meer kracht dan voorheen.
Ik hoop maar dat ik er zelf nog uit kan komen.
Maar wat betreft die olie koeler,voor in naast de radiateur, hoort daar olie in te zitten?
Toen met het afhalen van de onderste slang kwam daar geen druppel uit,deze koeler is er af geweest.
Volgens de opel dealer hoefde ik deze niet te vullen met olie, dat regeld zichzelf.
Ook 3 gloeistiften waren kapot, dit heb ik getest door het schroefdraad gedeelte wat in het blok gaat op de - van de accu te leggen en met een plus draad op het schroefdraad waar normaal het moertje op zit. 1 werd er heet.
Alle 4 vervangen maar lopen ho maar, nu slaat hij totaal niet meer aan. Moet ik weer wat met ontluchten doen?

Groeten Michel

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik weet niet of er een retourklep in deze astra's zit.

anders zou het kunnen dat deze blijft hangen en de brandstof terug naar de tank loopt.

probeer eens een plek te prakeren dat hij met de neus naar beneden staat.


Ontluchten:

komt er diesel bij de injectoren??

checken (ook ontluchten) door te starten met de leidingen een slag los op de verstuivers.

Werkt het voorgloeirelais wel??

meten is weten.

willem

MichelWN (0), 16 jaar geleden

Hoi,
Na goede ontluchting en een kapot relais vervangen is het starten en lopen :-)
Het sissen is er nog steeds,dus we blijven zoeken.
1 ding schiet me net te binnen, het kleine slangetje aan de turbo zelf nog niet nagekeken/vervangen. Mag dit trouwens een "normale"brandstof leiding zijn? Nu zit er een van de buitenkant gevoerde slang op.
Ik heb nog een stuk slang liggenb die ook op de retour van de verstuiver zitten.
Allemaal erg bedankt voor het meedenken.
Mocht ik het sissen zelf niet kunnen vinden dan gaan we maar richting de dealer.

Groeten Michel

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik ozu zeggen vervang deze slang voor de slang die je hebt.

als het niet goed is merk je het gauw genoeg. ik denk dat het geen kwaad kan.

Succes, ben blij dat ie weer werkt

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.