Opel Astra: sleutelkode-garage ontloopt verantwoordelijkheid, wat te doen?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6szr(8v)

Ik zit tijdelijk in Polen , en vanwege het iets te hoge olieverbruik werd mij geadviseerd de kop te laten reviseren.Zo gezegd zo gedaan , na de revisie liep de auto niet goed , en bleek de ECU defect, Via de opel garage is de ecu opgestuurd en gerepareerd.Op mijn kosten en teruggeplaatst. De auto liep weer ok, hoewel ik het vreemd vond dat een mechanisch probleem (koprevisie) leidde tot een ECU-probleem,heb ik het er maar bij gelaten.Na terugplaatsen liep de motor weliswaar weer als vanouds, maar het probleem is nu dat mijn tweede sleutel( die ik thuis haden die altijd werkte) niet meer werkt, wel kan je de auto er mee sluiten, maar zodra je de auto start gaat het motormanagmentlampje knipperen en slaat de motor direkt af.
Voor de reaparatie werkten allebei de sleutels, nu zegt de garage dat mijn vinnummer niet corespondeert met de gegevens van mijn auto, ook de securitycode ( die ze dacht ik nodig hadden om de ecu in/uit te bouwen werkt niet in combinatie met deze sleutel. Vandaag zijn ze 4 uur bezig geweest om ( nadat ze tips uit russelsheim hadden gekregen) het probleem op te lossen.Toen ik net mijn auto ophaalde was het probleem niet opgelost , maar wel gevonden, de immobiliser( in het Pools), ik denk dat ze de transponder bedoelen is defect.
Die willen ze vervangen door een nieuwe waarin ze een nieuwe kode kunnen programeren.Klinkt wel aardig alleen willen ze de kosten van de transponder weer op mij verhalen, en dat gaat me eerlijk gezegd te ver. Ik bracht een goed lopende auto naar een officiele Opel dealer die eigenlijk alleen wat teveel olie gebruikt, 1liter op 1800 km, wat zelfs nog binnen de opelnorm ligt, en krijg een auto terug met allerlei elektonische problemen.
Zaterdag heb ik hierover een gesprek met de eigenaar van de garage omdat ik wil dat zij dit probleem op hun kosten herstellen.
Mijn vraag aan jullie is: wat kan er tijdens de koprevisie misgegaan zijn wat deze problemen( ECU+ transponder )kon veroorzaken?kortsluiting misschien? Als ik met een duidelijke oorzaak kan aankomen die zij niet kunnen ontkennen sta ik uiteraard sterker
Vast bedankt voor jullie hulp!
Ruud

ergees

Geplaatst door ergees (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Astra03 (0), 17 jaar geleden

defecte ecu komt wel eens voor,maar het is wel vreemd dat het bij een cilinderkop revisie gebeurt.
Ik denk ook dat ze er een andere ecu ingezet hebben (vandaar ook de vin en securitycde die niet kloppen)
en dat ze de transponder die in je sleutel zit gewisseld hebben voor eentje die bij die ecu hoort

ergees (0), 17 jaar geleden

@astra 03 Datzelde idee had ik ook al, dat verklaart immers het werken van maar 1 sleutel, uitwendig is de ECU identiek( stickers en serienrs) aan de mijne, ( ik had er van te voren een foto van gemaakt) alleen zitten er nu twee stickers op die een ronde lakvlek afdekken.
Of misschien alleen het binnenwerk door een andere is vervangen weet ik niet, kan goed mogelijk zijn.
Maar blijft de vraag wat kan er tijdens de koprevisie misgegaan zijn dat al deze problemen veroorzaakt?
groet ruud

patrickt35 (0), 17 jaar geleden

Tijdens het programmeren van een nieuwe ECU moet je ingeven welke security code de auto heeft.
Waarschijnlijk heeft de garage een verkeerde code geprogrammeerd.

Betreft het een tweedehands stuurapp. zit er idd een andere code in. Echter deze moet de garage hebben, anders hadden ze de andere sleutel(en natuurlijk de ECU) ook niet kunnen programeren.

Fout van de garage dus.

ergees (0), 17 jaar geleden

vervolg; vandaag (zaterdag,10-06-06) was ik in de garage en ondanks het feit dat ze a)niet willen toegeven dat door hun toedoen de Ecu defect is geraakt, en b) ook niet willen toegeven dat er iets is misgegaan bij het demonteren en monteren van de ECU( ik zei ze immers dat ze daarvoor al de sec. kode nodig hadden, boden ze me toch aan om voor een bedrag van 50 euro een nieuwe imobilizer te plaatsen .
Ik ben hier maar mee akkoord gegaan in de hoop nu eindelijk weer een 100% werkende auto te hebben.
Na twee uur sleutelen( montage nieuwe imobilizer) bleek ondanks alle pogingen de code in te voeren deze nog steeds niet geaccepteerd te worden.
Zij weten het nu ook niet meer en gaan volgende week weer telefoneren met russelsheim.
Mijn vraag aan jullie: als er een andere( gebruikte) ECU gemonteerd wordt met bijpassende chips in de sleutel
geplaatst, is dat dan voldoende om te testen of het probleem in de gerepareerde ECU zit, of moet dan ook de imobilizer weer vervangen worden.
Andere tips om dit probleem op te lossen zijn van harte welkom
groeten uit Polen Ruud

patrickt35 (0), 17 jaar geleden

De security code van de immo moet geprogrammeerd worden in het nieuwe stuurapparaat.
Hier hebben ze waarschijnlijk de verkeerde code ingevoerd, waardoor ze de eerste sleutel wel hebben kunnen programeren.
Nu ze de tweede sleutel willen programeren, gebruiken ze waarschijnlijk de oorspronkelijke code van de auto.
En deze wordt dus niet geaccepteerd.
Het enige wat ze kunnen doen, is een nieuwe ECU op hun kosten monteren.

ergees (0), 17 jaar geleden

@patrick bedankt dat ga ik ze de volgende keer dat ik ze zie eens vertellen, kijken wat ze daar op antwoorden.
Kun je me vertellen wat nu precies de handelingen zijn die ze moeten uitvoeren om een ECU te demonteren en daarna weer te monteren.
veel begrippen zijn me nml nog niet duidelijk, ECU en sleutelchip zijn me duidelijk maar wat is een imobilizer en wat is een transponder.En wat bedoel jij met stuurapparaat?
En hoe comuniceren deze aparaten met elkaar?
veel vragen dat weet ik , maar als ik dan met ze aan tafel zit , en ik weet waar het over gaat kunnen ze me niets op de mouw spelden.
Vast bedankt ruud

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.