Opel Zafira: snel vervuilende egr?

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 ecoflex

Mijn Zafira heeft nu 66000 km en zit nu al aan de 3de egr klep. Met de roetfilter tot nu toe geen problemen gehad, blijf wel rijden tot het generatieproces volledig gedaan is. Er wordt ook niet zeer korte afstanden gereden, meestal stukken van 15 km waarvan de helft snelweg. Gemiddeld verbruik 7,4 l met een vlotte rijstijl dus geen eco rijstijl.

Nu mijn vraag is het normaal dat de egr zo snel vervuild?
Ik ken mensen die de zelfde zafira hebben en kortere afstanden rijden, m.a.w. slechtere omstandigheden voor een diesel en die hebben maar èènmalig eens een nieuwe egr moeten steken met zelfs meer kilometers.

Ik heb het gevoel dat er ergens iets softwarematig of technisch niet helemaal ok is, ondanks dat wanneer men de auto aan de computer hangt niks abnormaal schijnt te zijn, buiten dan de egr na verloop van tijd.

Iemand die dit herkent?

Steri

Geplaatst door Steri (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

antoonio (0), 10 jaar geleden

witte pomp of merkbrandstof schijnt een groot verschil te zijn in de vervuiling van de motor

Steri (0), 10 jaar geleden

Tank altijd Total of Shell en dit in stations waar veel circulatie is, dus denk niet dat hier het probleem ligt.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Brandstof is het probleem niet,het ontwerp van de auto is het probleem.
Veel in de lage toerentallen rijden,niet op temp komen,korte stukken,waaronder die 15 km,dit alles bij elkaar zorgt dat de boel snel dichtzit.

Hans4040 (330) PRO, 10 jaar geleden

[quote=antoonio]witte pomp of merkbrandstof schijnt een groot verschil te zijn in de vervuiling van de motor[/quote]
Dat is een fabeltje...veel mensen denken dat...



Voor autobrandstoffen die in de EU verkocht worden gelden kwaliteitsnormen. Deze normering, in wetgeving vastgelegd, stelt eisen aan bijvoorbeeld de dichtheid, vlampunt, octaangetal, etc. Het betreft hier minimale (bv. octaangetal) of juist maximale eisen (bv. zwavelgehalte, of waterhoeveelheid) of minimum en maximum eisen (bv. viscositeit moet tussen die en die grens liggen). De kwaliteitsnormen zijn bekend als EN590 diesel en EN228 benzine. Stickers met deze normen zijn vaak zichtbaar op de pompen bij tankstations. Autofabrikanten hanteren brandstofvoorschriften waarin deze normen zijn opgenomen. In het instructieboekje van een benzineauto zal staan dat er (alleen) brandstof conform de EN228 specificatie gebruikt mag worden. Het gebruik van een andere brandstof (bijvoorbeeld ethanol) kan reden zijn tot afwijzing van de garantie. Uit bovenstaande mag duidelijk worden dat bij alle pompstations in de EU brandstof [b]moet[/b] worden verkocht die aan genoemde kwaliteitsnormen voldoet.

antoonio (0), 10 jaar geleden

wordt toch vaak gezegd door dealers/garagehouders eerlijk gezegd heb ik er nog nooit bewijzen van gezien.
ik had er ook bij gezet . het schijnt dat.....
bedankt voor de uitleg.

Hans4040 (330) PRO, 10 jaar geleden

Wordt inderdaad vaak gezegt....net als motorolie van de ALDI die niet goed zou zijn...ook motor olie moet aan specificaties voldoen. (de ALDI betaald jou kapotte motor niet)

Zoals primera p11 al zei: het ontwerp van de auto is het probleem en ook vaak de chauffeur die het zogenaamde "nieuwe rijden" toepast.
Een motor moet toeren maken om zijn optimale verbranding te waarborgen.
En...na 15 KM is de motor nog niet op bedrijfstemperatuur.
Ik rijdt al jaren auto`s met EGR, maar nooit last dat er iet verstopt zit....

Steri (0), 10 jaar geleden

Het gekke is dan wel dat niemand kan verklaren waar andere met de zelfde auto, die nog kortere afstanden doen m.a.w. in nog slechtere omstandigheden rijden voor een diesel zeer weinig problemen hebben.

Nog zo iets eigenaardig wat mijn zafira doet, telkens wanneer die gestart wordt schakelt die de achterruit verwarming voor een 30 a 40 seconden in en daarna weer uit. Zelfs wanneer het 25 graden buiten is. Nu in de garage kijken ze lijk een onwijs als ik dit vertel en hebben ze iets van ja ja zal wel.
Nu wanneer dit gebeurt gaat het lampje op de bedieningsknop niet branden maar je hoort wel duidelijk de relais klikken. Nog zo iets telkens als de roetfilter regenereert dan wordt ook het relais van de achterruit verwarming bediend. Je hoort die duidelijk klikken met het lossen van de gaspedaal en weer klikken met gas geven. Nu naar ik gehoord heb is dit normaal.
Nu was het probleem dat die bij stationair toerental al eens stilviel, en dat het toerental dan wat op en neer schommelde wel nauwelijks waarneembaar. Dus aan de computer gehangen waarbij het percentage van de egr niet goed was. Het gekke vandaag, de buiten temperatuur is weer lager en niks te merken met het rijden.

Ik weet dat de omstandigheden waarin mijn diesel wordt gebruikt niet altijd ideaal zijn, maar zo vlug de egr laten vervuilen vind ik niet normaal.

antoonio (0), 10 jaar geleden

waarom gaat een accu 5jaar mee en de andere 3 waarom wordt de een 85jaar de andere 50 zo zijn er veel dingen onverklaarbaar

Steri (0), 10 jaar geleden

Dit is nu het antwoord wat de luie garagist geeft die dan weer wel perfect zijn factuur kan maken.

opc8275 (0) PRO, 10 jaar geleden

Je achterrruitverwarming gaat aan als je roetfilter aan het regenereren is , dat is zo .
Maar welke symptonen heb je als je zegt dat het de derde egr klep is die erin gaat ? krijg je foutcodes ? is de onderdruk ok , en de injectoren ? Want je kan om verschillende redenen meer roet aanmaken bijv als de motortemperatuur te laag blijft .
En deze egr kleppen kan je perfect opendoen en reinigen , je hoeft ze niet te vervangen , ook het gat waar de stang in beweegt reinigen want het is daar dat ze klemt
meet eens de onderdruk , al een paar keer meegemaakt dat er een lek was aan de wervelklep .
En ja , ook stevig doortrekkken en je zal géén problemen meer hebben . tegenwoordig zit er op de moderne wagens een schakelindicator , vanaf 2000 toeren zou je al moeten schakelen , maar als je dat doet heb je gegarandeerd problemen . ik reed ook met zafira 1.7 DT en haalde er alles uit en liet ook de motor draaien als je thuiskwam en hij was aan het regeneren totdat de regeneratie gedaan was ( zie je aan het verbruik , en hoor je ook zo'n dof geluid )
rij nu met meriva B 13DT en als je in de uitlaat kijkt dan is die

opc8275 (0) PRO, 10 jaar geleden

ah ja en regelmatig een Tunap additief indoen kan ook wonderen doen ( erkend door Opell)

Steri (0), 10 jaar geleden

Wij hebben de zafira nieuw gekocht, en 3 jaar zonder problemen gereden. Tot op een zeker moment de auto zo goed stil viel, egr bleef open staan. Toen is er een nieuwe opgezet ( oude heb ik gereinigd gehad maar volgens de garage zou dat niet lang duren of ik had het zelfde probleem, ik weet niet of dit waar is maar enfin) en nu bijna 2 jaar later en een 20000 km verder begon die op stationair toerental stil te vallen. Wat ook opvalt is dan dat het stationair toerental wat schommelt en dus soms effectief stilvalt. Dus laten uitlezen, geen foutcodes maar volgens garagist was ergens het percentage dat de egr aangaf bij stationair toerental niet goed. Dus besluit nieuwe egr. Nu die zou ergens volgende week geplaatst worden en dus heb ik ondertussen de egr eraf gehaald omdat ik geen goesting had om weer ergens in pan te staan. Resultaat stond niet open en werkt nog vlot wanneer ik ze gedemonteerd heb. Ze dan maar gereinigd ook de klepsteel en de bus waar de klepsteel in beweegd. Na de kuis beurt wekte ze weer perfect, zonder hapering.
Dan terug in de auto gestoken waarna de motor naar mijn indruk rustiger draaide en niet meer is stil gevallen maar het toerental had nog steeds de neiging te schommelen. Het 2de wat me is opgevallen is dat gisteren toen het wat frisser overdag was als de vorige dagen de auto voorbeeldig reed en zonder schommelingen in toerental. Dit fenomeen heb ik de afgelopen jaren ook gemerkt hoe kouder dat het is hoe beter dat die rijd, veel pittiger in optrekken.

Gisteren ook nog via de boordcomputer de temperatuur van het koelwater gevolgd van koud starten naar warm rijden en die loopt vrij vlot op naar 90° en blijft daar ook hangen, dus thermostaat werkt correct volgens mij.

Zoals ik zei er wordt vlot gereden met de auto, schakelen ook pas bij 2500 toeren en zelfs hoger. De dingen die je aanhaalt van onderdruk zal ik eens vragen volgende week in de garage, alleen heb ik nu zoiets van moet de egr wel vervangen worden.
Bedankt voor uw reacties.

opc8275 (0) PRO, 10 jaar geleden

als het toerental schommeld dan kan dit komen door vervuiling van de injectoren . Reinigen met tunap product in de tank te doen , of bij erge gevallen bestaan er 2 bussen van tunap waarop de motor draait . de motor krijgt dan enkel deze 2 bussen om de injectoren te reinigen , zonder dat er brandstof aan te pas komt

egr zal het niet zijn als je deze hebt gereinigd

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.