Opel Corsa D: spanning valt spontaan uit

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z13DTJ

Zekering 6 is motor regelaar ECU

ilynad

Geplaatst door ilynad (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

ilynad (0), 7 jaar geleden

Beste heren/dames

Ik zit sinds kort met een vervelend probleem bij mijn Corsa ( Opel Corsa D van 2008 1.3 CDTI Z13DTJ ).
Als ik mijn sleutel draai naar alleen contact stand dan valt spontaan de spanning weg na 3 sec en springt zekering nr 6 in de motorruimte kapot, ik heb ook de reserve sleutel gebruikt maar zonder resultaat daar gebeurd precies hetzelfde.
Dit is wat ik tot nu toe weet wat er met de auto aan de hand is na de laatste uitlezing met OPCOM.

*B3445-04 Linker remlicht, circuit onderbroken
*U2100-00 Fout in CAN-Bus communicatie
*U2103-00 CAN-Bus knooppunt geen communicatie
*P0683-04 Gloeibougie, open circuit
*U2105-00 Ongeldige gegevens van motorstuurapparaat
*C0000-08 Storing circuit rijsnelheidssensor
*C044A-08 Toerentalregeling van motor geeft geen signaal

Er is wel een goeibougie defect en de accu geeft een spanning van 12,8V.

Ik ben ten einde raad en wil graag hulp bij dit probleem.
Ik heb mijn twijfels of de Linker remlicht, circuit onderbroken het probleem veroorzaakt maar ik zie vaak auto's met een defecte lampje rijden.

Alvast bedankt

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Wat zit er achter zekering 6 ?

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Als je het achterlicht nu compleet afkoppeld , stekker er uit , is die twijfel weg.
Als alleen de ecu op deze zekering zit , dan wordt het lastig.
Zou je toch denken dat de ecu defect is.

ilynad (0), 7 jaar geleden

Ik ga het proberen en laat hier weten wat ik heb ondervonden

Alvast bedankt

ilynad (0), 7 jaar geleden

Beste mensen

Eerst heb ik het lampje vervangen die kapot was , de eerste fout melding na het uitlezen (B3445-04 Linker remlicht, circuit onderbroken)
Daarna heb ik willen uitsluiten of de ECU defect is, ik heb de 2 stekkers van de ECU ontkoppeld daarna heb ik de zekering vervangen die elke keer kapot sprong.
Hooguit 20 sec sprong de zekering kapot dus ik kan denk ik uitsluiten dat de ECU niet defect is.
Ik merkte wel op dat als ik vlak onder het rooster scherm kijk waar de ECU zich bevindt er een ander kabelboom loopt die naar mijn mening flink doordrenkt is met regen water.
Ik weet niet of auto-kabelbomen beveiligd/beschermd zijn tegen water.
Dus zekering nr 6 ( motor stuurapparaat ) springt toch kapot ook al is de ECU ontkoppeld.
Hoe kan ik uitsluiten dat de accu de bron oorzaak niet is ( is opmeten voldoende ).
Andere suggesties waar ik moet zoeken zijn zeer welkom.

Alvast bedankt

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Kijk nu komen we verder , er zit dus meer achter zekering nr 6 , maar wat ?
Een kabelboom die in weer en wind zit , is normaal gezien hier gewoon tegen bestand.
Er kan natuurlijk wel ergens een beschadiging zitten die de kortsluiting veroorzaakt.
Heb je een trekhaak , zo ja , koppel de bedrading hiervan eens af , stekker links achter in de auto.
En verder heb je eigenlijk een schema nodig , om te kijken wat er nog meer achter nr. 6 zit.
Een slechte accu laat niet zondermeer een zekering knappen.
Je zou de accu belast kunnen laten testen bij bv. een automaterialen zaak , om dit uit te sluiten , maar dat zeg ik , een accu als zodanig kan niet een zekering laten knappen.

ilynad (0), 7 jaar geleden

beste Kaleido 1

Ja ik moet er achter zien te komen wat er achter zekering nr 6 zit ( volgens het boekje is het " Engine controle unit " ).
Nee een trekhaak heb ik niet.
Ik ga eens verder kijken of een schema kan vinden.

thnx

ilynad (0), 7 jaar geleden

Het is mij opgevallen dat als de spanning weg valt de 4 deuren ontgrendeld blijven maar de kofferbak niet die is dan weer vergrendeld.
Is dit normaal?

Mvg

R_Bakker (0) PRO, 7 jaar geleden

Op Nummer 6 zit ook relais K26 die ook onder de motorkap in het zelfde zekeringenkast zit
Hij gaat verder ook rechtstreeks naar de motor ECU maar daar waren jullie al achter

ronny530 (0), 7 jaar geleden

Bij het op contact zetten worden meteen de gloeibougies geactiveerd als er ééntje defect is kan de stroom zo hoog oplopen waardoor de ecu ontregeld kan raken. Eerst de gloeibougie vervangen en als dat niets oplost verder zoeken.

ilynad (0), 7 jaar geleden

Oke dat is het volgende wat ik ga doen, ik ga alle 4 de gloeibougues vervangen en kijken of het resultaat oplevert.
Ik ga ze bestellen als ik ze gemonteerd heb dan laat ik hier weten wat het op heeft geleverd.

Maar ik moet wel zeggen dat de zekering ook kapot springt terwijl de ECU ontkoppeld is.

Allen bedankt voor het meedenken

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

Zekering 6 is volgens het schema dat ik er van heb voor de bediening van de centrale vergrendeling van de achterklep. Gaat daar rechtstreeks naar toe als je de auto op contact zet. Ik denk als je de stekker daarvan los gooit je zekering heel blijft. Vermoedelijk is er kortsluiting in het cv motortje van de achterklep. Als zekering 6 stuk gaat worden ook de andere centrale vergrendeling motoren niet meer bediend.

ilynad (0), 7 jaar geleden

Ja dat was mij ook opgevallen heb ik ook in mijn eerdere berichten geschreven, als de spanning weg valt blijft alleen de achterklep vergrendeld en de andere 4 deuren blijven ontgrendeld dat vond ik al raar daarom vroeg ik in mijn vorige bericht of dit normaal was.

We komen hopelijk steeds in de buurt van de bron oorzaak.

Heb je enig idee waar het stekkertje die ik los moet gooien zit en waar het cv-motortje zich bevindt van de achterklep.

Alvast bedankt

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

Ik breng je op een verkeerd spoor Ylinad zie ik. Je zekering 6 gaat stuk, maar die ik neschrijf is zekering 6 van de zekeringkast in het dashboard en jij hebt het over zekering 6 in de motorruimte. Dys mijn verhaal gaat niet op.

Het schema dat ik heb geeft aan dat zekering 6 rechtstreeks naar de ECU gaat met een ROOD-GELE draad naar pen 50 op stekker A.

Verder gaat deze ook naar relais K26 zoals Ron Bakker al aangeeft op die zekeringkast en dit relais kan ook kortskuiting maken en de oorzaak zijn dat de zekering knapt. Je kunt dit relais er eens uit pakken. (Volgens het schema dat ik gebruik is dat geen relais K26 maar K46.).

Via dit relais gaat hij rechtstreeks door naar de ECU met een BRUIN-WITTE draad op pen 80 van stekker A.

Als je zekering knapt terwijl de stekkers van de ECU zijn losgekoppeld dan kun je nog hooguit 3 oorzaken overhouden: de Rood-Gele draad maakt onderweg sluiting of het relais K46 (K26) of de Bruin-Witte draad vanaf de zekeringkast maakt onderweg sluiting.

ilynad (0), 7 jaar geleden

Oke ik ga het morgen checken, maar hoe weet ik of een relais niet goed is?

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

Je moet beginnen met het relais eruit te halen. Als de zekering dan NIET knapt weet je in ieder geval dat de Rood-Gele draad NIET de oorzaak is. Knapt de zekering dan nog WEL, dan moet je de Rood-Gele draad nalopen om te kijken of die kortsluiting maakt.

Om het relais te controleren moet je op pen 85 massa aansluiten en op pen 86 12 Volt en dan moet hij klikken. Zoniet dan is hij stuk. Dit moet je wel even met een gezekerde draad doen omdat hij kortsluiting kan hebben tussen pen 85 en pen 86. Knapt de zekering dan weet je dat het relais de oorzaak is. Knapt hij niet en klikt het relais wel, dan moet je de Bruin-Witte draad checken op kortsluiting.

Daarvoor moet je de kabelbundel bloot maken (open snijden).

ilynad (0), 7 jaar geleden

Beste Siem

Hoe weet ik welke relais K26 of K46 is (staat dit misschien op het kapje van de zekeringkastje) en die gekleurde draden dat zijn van onder de zekeringkastje naar de 2 stekkers van de ECU toe?

Mvg

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

DAt is wat lastig omdat ik een ander nummer in het schema heb dan Ron. Als er geen codering op staat is er nog 1 mogelijkheid over en dat is 1 voor 1 de relais eruit te halen en door te meten.

De draden gaan inderdaad vanaf de zekeringkast naar de ECU.

ilynad (0), 7 jaar geleden

Oke bedankt ik ga morgen proberen terugkoppeling volgt zodra ik meer weet.

Mvg

ilynad (0), 7 jaar geleden

Beste mensen

Daar ben ik weer, ik had gisteren op het werk de relais K26 gecontroleerd en hij klikte dus in orde.
Vandaag ben ik weer gaan kijken en merkte op als ik nieuwe zekering plaats en de blower vol open wil zetten valt de spanning weg dit heb 2 keer gesimuleerd en elke keer zekering nr6 springt dus nu twijfel ik of ik in deze richting moet gaan kijken of toch de bedrading nalopen van relais K46 zoals hierboven haarfijn uitgelegd is.

Mvg

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

En als je niets met de kachelventilator doet , dus uit laat staan , blijft de zekering dan wel heel ?
De kachelventilatormotor kan toch sluiting maken ?

ilynad (0), 7 jaar geleden

Ik had de motor zelfs meer dan 5 min stationair lopen en zodra ik de blower draaiknop omdraai naar stand 3 viel de spanning weg en zekering nr6 knapte kapot.
En elke keer als de spanning weg valt wordt de achterklep vergrendeld en de deuren niet ik heb dan wel de bestuurders zijde deur open staan.

ilynad (0), 7 jaar geleden

beste mensen

eindelijk weer weekend en kan ik weer op zoek naar het oplossing zoeken van het wegvallen van de spanning.
Als ik de aanjager op stand 0 laat staan en lichten uit en start dan de auto is er niks aan de hand.
maar zodra ik de aanjager naar een andere stand zet of de lichten aanzet dan valt de spanning weg en ook nu weer valt zekering nr 6 in de motorruimte uit.
Kan het zijn dat de accu aan zijn einde is?

mvg

erik lett (0), 7 jaar geleden

Als je nu eerst de aanjager eens los gooi de aansluiting op de motor
En dan kijkt wat er gebeurt
Blijf hij er in
Dan weet je dat daar het probleem zit
Gaat hij er uit dan je verlichting
Het is bij zulke storing stap voor stap werken
Zoals ik als elektromonteur zeg meten is weten
En logisch na denken
Aansluiting zit onder dashboard kastje

ilynad (0), 7 jaar geleden

beste mensen

even een feedback op dit probleem is dat het kachel unit NIO was draaiknoppen functioneren wel maar de knopjes van de airco/luchtcirculatie en achterruit verwarming werken niet meer, maar de spanning valt niet meer uit.
Ik ga nu op zoek naar een nieuwe/ander kachel unit.
Ik kom hier nog op terug.

Thnx

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.