Opel Vectra 1.8 GLS: Stappenmotor / Lambda-sonde

Bouwjaar: 1995

Hallo,
Ik heb dus al een lange tijd een Vectra 1.8 GLS [LPG] uit '95 maar op un gegeven moment liep de motor niet meer lekker en ging ontzetten inhouden bij het optrekken! (stationair = ok) (het lijkt wel of de motor niet voldoende Gas krijgt) Et gebeurde altijd als je der een stukkie mee gereden hebt, liet je em un daggie staan, dee die et de volgende dag gewoon weer!!?? De ANWB heeft er naar gekeken en zei dus dat et of de stappen motor is of dat de Lambda-sonde niet meer goed reageert '(de computer daar tussen in, daar zit alles meestal wel goed) [ANWB]' Dus diezelfde dag had de ANWB de stekker er uit gehaald van de stappenmotor om er mee naar de garage te kunnen rijden. En sinds die dag ree ik gewoon goed!!! niet meer inhouden, ook niet meer afslaat, geen overdreven toerental als ik mijn koppeling in houw of zo iets dergelijk!! (et lijkt zelfs of tie nu ff iets meer pit heeft ook!!!)

Een week later naar de garage geweest, die heeft ff de stappenmotor gereinigd en de Lambda-sonde gedaan maar verder niks vervangen?! Hij kon niks vinden......?? Kan heel goed hoor, want nu pas (weer een week later) doet tie precies et zelfde als voorheen (Inhouden bij het optrekken) Dus ik heb van et weekend ff diezelfde stekker (4 connectors , op de stappenmotor) der uit getrokken dus de stappenmotor uitschakelt.!! En hij loop nu al weer un lange tijd goed! Misschien verbruik ik nu wel meer Gas maar ja......

Mijn vraag is dus dan ook waarom zou ik dat stekkertje der in doen van de stappenmotor???
Groetjes

pacpakkie8332

Geplaatst door pacpakkie8332 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Michiel7811 (0), 20 jaar geleden

Ik heb waarschijnlijk exact hetzelfde gehad met mijn carina2.
Het klopt dat de motor pittiger is omdat de stappenmotor, die de fijnafstelling regelt helemaal open staat. Bij mij was dit echt niet leuk meer met het verbruik. 300km op een tank ipv 400. Ik heb toen besloten zelf de stappenmotor na te kijken. Helaas is dit misgegaan waardoor ik het ding gemold heb. Ik heb nu de stappenmotor 3/4 dicht gezet en de stekker eruit gehaald. De motor heeft iets minder pit als vroeger maar ik haal wel weer 400km op een tank. Misschien is dit voor jou ook een oplossing. Permanent de stappenmotor helemaal open hebben is zonde want dat kost gewoon teveel gas.
Het probleem is hierbij niet opgelost maar er is wel mee te rijden.
Je moet trouwens wel zeker weten of hij nog door de 4gas meting komt bij de apk.
groet
Michiel

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

ehhh, als je dit stekkertje er niet op hebt, regeld de lpg instalatie niet correct. dit kan de katelysator beschadigen. en waarschijnlijk heb je een probleem bij de apk.

corsaatje1834 (0) PRO, 20 jaar geleden

Is het niet handig om te beginnen met de drukken goed af te stellen?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

een vectra gls lijkt me een vectra a...deze heeft nog een gewone ouderwetse verdamper.

mfb (0), 20 jaar geleden

Heb het zelfde probleem met een '90 C2.0NE gehad (2 x zelfs) In beide gevallen heb ik de LCU (zwarte LPG regelblok) vervangen.
(Je kan dit controleren door de stappenmotor tijdelijk door een ouderwetse LPG regelschroef te vervangen) De LCU regelunit blijkt bij nader onderzoek slechte soldeerverbindingen te hebben. Vandaar dat de klachten soms optreden en daarna weer verdwijnen.
suc6, mfb

Pacpakkie8333 (0), 20 jaar geleden

Ja het is un Vectra A Met een gewone ouderwetse verdamper, merk Opel......

o ja de APK natuurlijk, daar kom ik natuurlijk niet door heen!!?! Maar natuurlijk is un nieuwe katelysator ook niet goedkoop...

rfbroek (0), 20 jaar geleden

Je dealer of een goede garage zouden in staat moeten zijn de storing op te lossen. Het merk "Opel" van je gasinstallatie is waarschijnlijk Koltec. Inderdaad heeft deze installatie ook een computer die de lambda regeling doet. Als de stappenmotor, de lambdasonde en de verdamper (ook goed afgesteld uiteraard) goed zijn kan je er vanuit gaan dat de gascomputer stuk is (zoals mfb als zegt). Ja kan t proberen met een computer van de sloop, maar dan WEL het exact zelfde type en motortype, aangezien de kenvelden in de computer zijn afgesteld op het type motor. Zekerder is om de computer te laten testen bij de dealer of gas-boer.

Doorrijden zonder reparatie is geen optie ivm met 4-gassen meting bij APK, en schade aan de katalysator (die overigens niet verplicht is als je alleen op LPG rijdt).

Groeten Ronald

pacpakkie8332 (0), 20 jaar geleden

Uit eidelijk ben ik naar de Gabo geweest, die der alleen ff snel un kraantje der op hebben gezet, die je af kan stellen open/dicht net zo als op de ouderwetse manier, en hij heeft natuurlijk de stappenmotor helemaal open gezet. Maar zo optimaal is dit ook weer niet want hij rijd niet zo lekker als toen der tijd met de stappenmotor, maar opzicht ben ik wel helemaal van et probleem af.....
Mijn vraag nu is, kan dit nog nadelige dingen met zich mee brengen op langeduur??? APK = gebeurt Goed door heen gekomen.

Michiel7811 (0), 20 jaar geleden

Hoi Pacman,
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn gasbak. Opmerkelijk dat je geen problemen hebt gekregen met de gasmeting bij de APK.
Natuurlijk rijdt de auto niet mee zo krachtig als eerst want toen kon de stappenmotor het mengsel verrijken.
Je vroeg naar nadelige dingen in de toekomst:
Waarschijnlijk is met het kraantje de gasdosering een beetje gemiddeld afgesteld. Dit wil zeggen dat alles goed functioneerd en je redelijk zuinig rijdt. Maar zodra je de motor zwaar gaat belasten, bijvoorbeeld caravan, zware aanhanger, of snelheden boven de zeg maar 160 km per uur loop je eerder dan met een stappenmotor het risico dat je kleppen te heet worden en snel slijten of zelfs verbranden. Dus bij niet te extreem doen met de motor.
Groetjes,
Michiel

pacpakkie8332 (0), 20 jaar geleden

Jhaa Met un APK word de metingen met un stationair lopende motor gecheck en stationair liep tie altijd wel netjes, dus waarschijnlijk zou et wel voldoende goed geweest zijn...

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

michiel, hoe oud was je wagen? voor bepaalde bouwjaren zijn weer andere milieu eisen voor apk......die van pac is van 95 dus 4 gas meting....

Michiel7811 (0), 20 jaar geleden

Zeer gewaardeerd Opeltje,
Bij mij is het sowieso geen probleem. De mijne is uit van 90. Dus die hoeft nergens aan te voldoen. Naja CO mag niet te hoog zijn maar doe je moeilijk verkeerd bij een gasauto.
Ik ben eerder bang voor de kleppen bij mij omdat ik de stappenmotor kapot heb en geen kraantje zoals pac.
Dus ik moet een beetje uitpassen zegmaar. Zeker omdat de kop al 4ton op gas loopt met alles orgineel
michiel

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

als de vulling/verbranding niet optimaal is zou ik er zeker voor oppassen. je kleppen zijn zo weg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.