Opel Corsa: Start probleem met een koude motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo allemaal,

Ik heb een opel corsa 1.2 motor. Elke ochtend ondanks het een vrij nieuwe wagen is ( bouwjaar 2003 ) heb ik problemen met het starten van koude motor. Ik krijg 3 soorten lampen branden aan de linker zijde, onderanderen motor lampje, sleutel lampje en zown rode met een gieter waar een druppel van uit gaat... Ik weet niet echt waar die lampen voor staan, maar dat er zoveel van brand zegt al dat er iest niet kllopt.

Als ik een half uurtje mee gereden heb en ik draai de sleutel uit, en draai de sleutel weer aan, dan is er niks aan de hand, motor start gewoon. maar als ik heb van 9 tot 5 zet voor werk en vervolgens om 5 uur instap om naar huis te gaan ben ik weer 15 minuten bezig met starten.... ( ik heb gemerkt dat zodra je de sleutel draait maar niet start branden aantal lampen.... als je erop wacht gaan er een heleboel uit.... maar dat motor lampje gaat niet uit en daardoor start hij niet.... hij knippert.... als je de sleutel goed draait om hem vervolgens te starten, probeer ik hem wanneer hij uit geknippert is.... dat start hij wel namelijk)

Waar kan dit aan zitten? kan iemand mij helpen
PS auto heeft een lichte schade gehad aan de voorkant door een aanrijding waardoor alleen de motorkap een beetje krom is.
En IK heb al 30.000km gereden en geen bougies of zo vervangen... kan het ook daar aan liggen?? Of kan het aan de gasklephuis liggen want die haperd als ik de sleutel in draai en met het haperen gaan die lampen mee... Of ik heb ook gehoord dat het met een tempratuur sensor of zo te maken kan hebben of met een massakabel door die aanrijding, maar als het aan de massa kabel zou zitten vind ik het al raar dat hij toch start na 20 x proberen te starten... HELP :(

CeyCey

Geplaatst door CeyCey (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

De gieter is een oliekannetje, en dat vertelt dat het olieniveau in het carter te laag is en je moet bijvullen . Maar omdat je al eerder gestart hebt heeft de oliepomp al olie rond gepompt en deze is nog niet helemaal teruggezakt, zodat de indicater misschien ten onrechte een te laag niveau vaststelt.

Het lampje waarop een motorblok zichtbaar is geeft aan dat er foutcodes zijn opgeslagen in de ECU. Ook dit kan te maken hebben met het herhaaldelijk starten.

Die met de sleutel kan wat te maken hebben met het startblokkeringssysteem. Als de startblokkering af en toe werkt omdat deze de sleutel niet herkent kan de motor niet starten.

De bougies moeten natuurlijk periodiek vervangen worden. Versleten bougies hebben meestal slecht aanslaan tot gevolg, maar ook tijdens het rijden kan door versleten bougies een slechte vonk geleverd worden wat dan weer slecht lopen van de motor tot gevolg kan hebben. Daar kan dan weer vervolg schade aan de motor door ontstaan. In ieder geval is het brandstof gebruik niet meer optimaal.

Wat hapert er aan het gasklephuis?? en welke lampen gaan er dan mee? en waar naar toe???

Als de temperatuursensor niet de juiste waarde levert, registreert de ECU een verkeerde temperatuur, vooral bij de koude start kan dat tot problemen leiden, omdat de motor op dat moment extra brandstof moet hebben om aan te kunnen slaan.

DE massa verbindingen moeten ook in orde zijn. Een loszittende verbinding zal soms wel en soms geen goed electrisch contact maken. Maar bij een slechte massaverbinding zul je tijdens het starten meestal wel een tik horen van het startrelais, maar de startmotor zal niet gaan draaien en je hoort verder niets.

Je moet onderscheid maken tussen starten en aanslaan. starten is het werken van de startmotor zolang de motor niet zelfstandig draait. Aanslaan is het daaswerkelijk zelfstandig draaien na het starten.. Deze begrippen vereenvoudigen de communicatie welke we voeren.

Het beste kun je nu als eerste de ecu (laten) uitlezen en resetten. Waarschijnlijk is het aantal fouten zo groot dat men door de bomen het bos niet meer kan zien. Na een wat langere rit kan er opnieuw uitgelezen worden.

Het lijkt me verstandig steeds te wachten met proberen te starten tot het motorlampje niet meer knippert.

Nieuwe (afgestelde) bougies (laten) monteren en dan maar eens kijken hoe de auto zich gedraagt.

Grote kans dat alles verder ok is.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Reservesleutel al eens geprobeerd?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.