Opel Corsa: starten

Bouwjaar: 2000

'K Heb reeds enige tijd problemen met starten van men Corsa. De eerste maal dat hij niet startte deed hij helemaal niets. Heb hem toen in gang geduwd. 's Anderdaags startte hij probleemloos.
Omdat ik de wagen niet kan missen, heb ik de batterij toch maar vervangen, omdat ik reeds geruime tijd vermoedde dat deze niet meer 100% was, startmotor ging soms moeizaam rond. De spanning op de batterij met motor in bedrijf was tijdens accelereren max. 12,4V. De was aan de lage kant, maar deze varieerde wel met het accelereren, dus ik vermoedde dat de alternator nog o.k. was. Enkele 10-tal dagen na het vervangen van de batterij, opnieuw problemen, nu kreeg de start motor de motor niet meer rond gedraaid, zoals bij een "platte" batterij. Nadat de wagen een 6-tal uren had stil gstaan, startte hij opnieuw probleemloos. Heb dan massa-verbindingen aan motor, batterij en carrosserie gereinigd en ingesmeerd met batterij-vet. Vandaag had ik opnieuw prijs. De start motor reageerde weer helemaal niet. Ik had ondertussen mijn oude batterij, die misschien wel niet defect was, opnieuw opgeladen met een batterijlader, en meegenomen in de wagen. Deze heb ik dan vandaag met startkabels bij geschakeld, zonder enig resultaat, de startmotor reageerde totaal niet, heb net zoals de vorige keer geen klik van de bendix gehoord. Heb de wagen dan zonder problemen in gang kunnen duwen. Nu heb ik hem eens boven de put gezet, en zie dat de starter vol olie hangt, vooral het huis van de motor, de bendix niet. Vermoedelijk komt dit van het vervangen van de oliefilter. Het zou dus best wel eens kunnen dat de koolborstels slecht kontakt geven door de olie. Maar dat verklaard dan weer niet dat de startmotor soms moeizaam rond gaat. Trouwens, de nieuwe batterij is voorzien van een kontrole-oog (onderhoudsvrij), dit heeft een zwarte kleur wat wijst op een batterij die twijfelachtig is. Hoe kan ik de starter verwijderen, ik heb begrepen dat deze gemonteerd is met 3 bouten, ik zie er slechts één zitten. De andere 2 zitten vermoedelijk bovenaan, hoe kan ik daarbij? Heeft iemand ervaring met dergelijke symptonen? Ik vermoed dat zowel de starter als de alternator defect zijn?
Allé mannen, wat denken jullie ervan
mvg Patrick

Patje8405

Geplaatst door Patje8405 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

tijne (0), 18 jaar geleden

denk dat je dynamo kapot is.

mvdkant (0), 18 jaar geleden

dynamo / alternator defect.
laadspanning moet zo rond de 13 tot 13,5 volt liggen.

groet,
martin

Patje8405 (0), 18 jaar geleden

Het gaat hier om een Corsa 1.5TD.
Nu de grap van 't jaar. Heb zelf de spanning van men batterij
al vele keren gemeten, telkens mat ik ogeveer 12.5V, ook met draaiende motor. Heb alternator al eens laten uitmeten door garagist, ook hij mat net hetzelfde. Vandaag heb ik de alternator dan nog eens laten uitmeten bij het bedrijf waar ik hem eventueel zou laten reviseren, en daar mat men 13.7V met draaienede motor. Ik had zelf mijn multimeter in de wagen liggen, en ook hiermee mat ik 13.7V (dus multimeter o.k.).
De enige verklaring die ik hieraan kan geven : gisteren heb ik de lampjes van de verlichting van de middenconsole vervangen, waren allebei defect. Deze zouden eventueel een verlies kunnen veroorzaken, als een van deze in kortsluiting lag. Kan ze echter niet meer uitmeten, wegens weggegooid).
De meeste problemen heb ik als de motor warm is, de verlichting van de middenconsole schakelt in met het kontakt, zodoende ...
Het batterij-oog geeft nu ook een groene kleur (=o.k.)
Iemand anders een zinnige verklaring?
grts, Patrick

tijne (0), 18 jaar geleden

op zich kan ik me wel vinden in jou verklaring van de lampjes.

maar als die kortsluiting zou maken zou de zekering door meoten branden of die is vervangen voor een veel zwardere.

war ik ook nog een optie vind is dat je koolborstels zijn versleten en tijdens de laatste metig zijn ze op geschoven op de een of andere manier waardoor de koolborstels op een dikkere rand van de sleep ringen loopt en dus wel kontakt maakt.

gr tijne

Patje8405 (0), 18 jaar geleden

Dat van die zekering is inderdaad zo, maar ik kon zo direkt geen andere verklaring geven. Nu vertelde de technieker die mijn alternator gisteren had uitgetest, gisteren ook nog dat er motoren zijn waarbij de gloeibougies nog een tijdje blijven nagloeien. Deze morgen heb ik, voor ik naar het werk vertrok, opnieuw de spanningen gemeten. De batterijspanning voor het starten was 12.8V, met draaiende motor opnieuw slechts 12.2V.
Nu heb ik ook eens de spanning op de gloeibougies gemeten, en inderdaad, hier stond nog 12V op. Heb nog enkele minuten gewacht, spanning op gloeibougies bleef aanwezig. Aangezien ik niet langer kon wachten, ben ik dan maar vertrokken. Onderweg moest ik nog een collega oppikken, en heb ik opnieuw de spanningen gemeten. Batterijspanning was o.k., 13.1V met draaiende motor, spanning op gloeibougies 0V. Alles o.k. dus.
Ik ga de komende dagen de spanningen verder blijven opvolgen, en vooral nagaan hoelang de spanning op de gloeibougies aanwezig blijft.
Heeft er iemand enig idee waar het voorgloeirelais zich bevindt,
aan de zekeringen zitten er verschillende, maar voor zover ik de symbolen ken, is het voorgloeirelais daar niet bij. En de bedieningsspanning voor het startrelais (op de startmotor), komt die rechtstreeks van het kontakt, of zit hier nog een relais tussen. Dit is een zwart/rode draad, maar kan deze niet meer volgen eens hij de wagen binnen gaat.
Alvast bedankt.

tijne (0), 18 jaar geleden

dat kan inderdaat goed dat ze aan blijven als de motor al draait.

maar als ze uit zijjn moet de spaning op je accu minimaal 13.7v zijn en dat was die dus neit.

de draat naar je start motor loopt als het goed is direct door naar je contakt slot

gr tijne

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.