Opel Omega B 2.5TD: startproblemen

Bouwjaar: 1999

Ik heb plotseling ernstige startproblemen met mijn 2.5TD.

Startmotor draait rond maar motor slaat niet aan.

Na zeer lang doorstarten komt ie enigszins aarzelend aan de gang en vervolgens loopt ie weer alsof er nooit wat aan de hand is geweest. Als ik hem vervolgens uitzet en meteen weer opnieuw probeer te starten heb ik opnieuw hetzelfde probleem.

Weet iemand raad?

Waterpetter

Geplaatst door Waterpetter (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

basje (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoi. In de tank zit een opvoerpompje die kan wel eens defect zijn.Die kun je controleren met een brandstof druk meter. De druk moet 0.3 bar zijn. succes

Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Ik heb de druk niet gecontroleerd maar wel de toevoerslag losgekoppeld (boven de brandstoftank). Tijdens starten kwam er een flinke straal diesel uit. Ik denk dus dat deze pomp wel in orde is (als de motor loopt is er kennelijk ook voldoende brandstoftoevoer want dan blijft hij lopen).



Nog andere suggesties?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

en als het pompje het nou soms niet doet? controleer of hij pomt als hij niet wil starten. overigens draait dit pomje niet continu. alleen tijdens gloeien (voor en na)





Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Ik heb die test vanzelfsprekend uitgevoerd toen de motor niet wilde starten.

Overigens; de motor was warm en voorgloeien vond derhalve niet plaats. Toch werkte het pompje op dat moment.

Moet volgens mij dus een andere oorzaak zijn.

Heb echter ook de indruk dat het wel iets te maken heeft met de brandstof toevoer.

Kan het niet iets van doen hebben met de beveiliging (immobiliser) of injectiepomp?



Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Trouwens: de pomp werkte tijdens het starten

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

klopt, maar als er iets met de immo mis is zal het motorlampje gaan knipperen.



Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Dat is niet het geval.

Er is ook geen foutcode in het systeem geregistreerd.

Maar, je zegt dat de pomp normaal gesproken werkt voor en na het voorgloeien terwijl hij bij mij in elk geval werkt tijdens het starten.

Heb je daar een verklaring voor?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

hoe weet je dat de auto niet gloeit??



ook al brandt het lampje niet, dat wil niet zeggen dat de auto op de achtergrond niet gloeit.

Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Dat is nieuw voor mij. Een indicatie lampje dat niet aangeeft wat er werkelijk gebeurd.

Maar ... het was een hete dag vandaag. Ik had 100km gereden, deed een boodschap, en wilde na 10 minuten weer verder. Toen deed het fenomeen zich voor en herhaalde zich vanaf dat moment steeds weer.

Ik heb juist de indruk dat het te maken heeft met starten van een warme motor.

Opmerking: mijn tank was vanmorgen behoorlijk leeg (lampje knipperde). Tijdens de problemen had ik al volgetankt.

Wat zijn eventueel nog andere oorzaken van dit probleem?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

het kan zo zijn dat de brandstof terugloopt door lekke retourslangen ed. verder zou ik het zo niet weten wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn.



Waterpetter (0), 20 jaar geleden

1. Weet je wellicht waar de brandstof afsluitklep gemonteerd is (solenoid cut-off valve)? Zijn daar nooit problemen mee?



2. Voor mijn algemene informatie: waartoe dient de brandstof retour leiding? Wordt de brandstof rondgepompt?



Groet, Waterpetter

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

de brandstof wordt inderdaad rondgepomt. en de afsluiter zit in de brandstofpomp. overigens is dar weinig mee, maar je weet het nooit he.....

Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Kun je me iets vertellen hoe ik die klep kan contoleren?

Op welk moment moet hij bekrachtigd worden?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

wordt digitaal aangestuurd door dde computter . helaas is testen alleen mogelijk dmv diagnosetester.



Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Nog een verschijnsel t.b.v. de diagnose:

Als de motor loopt heeft ie duidelijk te weinig vermogen bij achteruitrijden!???? Bij wat meer toeren lijkt het vermogen normaal.

Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Ik heb de computer losgekoppeld en via de connector pin 3 de weerstand doorgemeten van de klep (=10 ohm). Vervolgens de klep direct bekrachtigd met 12 V. Hij klikt dan. Deze lijkt dus in orde. Of de computer hem ten alle tijden aanstuurt kan ik natuurlijk niet zelf meten.

Kun je me nog iets meer vertellen omtrent de opvoerpomp in de tank? Wanneer werkt die nu precies (alleen tijdens het voorgloeien ?).

De start problemen doen zich alleen voor bij warme motor (bijvoorbeeld 1 minuut uit na een rit van 30km). Dus als de pomp alleen tijdens voorgloeien werkt lijkt het niet van doen te hebben met mijn probleem. Hoe wordt de brandstof dan normaal gesproken aangezogen?

Groet, Waterpetter

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

het pompje wordt ALTIJD bekrachtigd. dwz tijdens gloeien en tijdens starten. en (ik weet het niet zeker..) waarschijnlijk ook gewoon onder het rijden.



Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Wat zou het verschil kunnen uitmaken tussen koude start (=geen probleem) en warme start (=probleem).

Ik bedoel welke systemen werken in het ene geval wel/niet en in het andere geval wel/niet?

Heb je nog goede adviezen?



Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

tja vreemd is het wel he...en een logische verklaring heb ik eigelijk niet echt. de problemen rijmen niet echt met elkaar. het enigste wat ik me kan bedenken is lucht in het systeem bij warm stilstaan. mogelijk omdat het pompje niet (goed)draait. (door warmte dampbellen in brandstof slangen/pomp.


arne650 (0) PRO, 20 jaar geleden

geen kapotte kruk/nokkenassensor??

Heb ik eens gehad met een Renault 19, sensor leek in orde, maar was toch defect. Auto startte ook niet als hij warm was.

succes

Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Weet niet precies wat de functie is van de nokkenas sensor.

Speelt die alleen een rol bij een warme start?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

nee, bij beide...


Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Kan iemand nog iets toevoegen aan het aanvullende gegeven dat tevens het vermogen met name bij achteruit rijden (automaat) heel aarzelend gaat (geen vermogen bij laag toerental)? Bij vooruit rijden (vanuit stilstand) lijkt dit ook het geval maar zo gauw iets meer toeren gemaakt wordt is alles weer normaal.

In welke richting wijst dit?

arne650 (0) PRO, 20 jaar geleden

kijk eens of de brandstofpomp op tijd staat

Darwin1965 (0), 20 jaar geleden

Ik heb net een opel omega 2.5TD gekocht en deze heeft dezelfde problemen. Wat ik in ieder geval heb uitgevonden is dat als de motor koud is hij zonder problemen start. Als de motor warm is heb ik ook problemen. Hij start wel maar het duurt 3 seconden. Ik heb het idee dat als je na het op contact zetten 5 tellen wacht voor de motor werkelijk te starten het iets beter gaat.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

waterpetter....zou het niet in de automat regeling kunnen zitten?? en mischien een domme vraag...loopt de handrem niet aan bij het achteruit rijden?



Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.