auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Calibra: startproblemen/lege accu

Bouwjaar: 1992

Op 28 nov. jl. vroeg ik jullie om advies m.b.t. het vele malen afgaan van het fabiekswege gemonteerde autoalarm. O.a. "Opeltje" reageerde direct en gaf mij toen het advies om de computer te laten uitlezen, hetgeen inmiddels heeft plaatsgevonden, doch toen de monteur het alarmsysteem controleerde, gaf dit geen storing aan. Ik heb het alarm nadien niet meer gebruikt.
Ik heb de auto nu een paar weken en vanochtend startte de auto wederom niet. Bleek dat de accu nagenoeg leeg was en na 2 á 3 keer starten, helemaal leeg. De accu is van week 13/2004, dus nog nieuw. Als ik de accu weer oplaad, springt de motor weer direct aan en rijden maar, doch hoelang kan ik nu rijden voordat het euvel weer optreedt.
In die paar weken, is dit nu 3 x gebeurd, telkens als ik de auto dringend nodig heb.
Gelet op mijn 1-ste klacht(veelvuldig in werking treden van het alarm) en de nu omschreven vervelende klacht(lege accu) ben ik van mening dat beide klachten met elkaar verband houden, maar waar ga je het zoeken???
Wat mij vanochtend opviel was het gegeven dat, ondanks het feit dat ik de sleutel uit het contactslot had genomen, een aantal controlelampjes van het instrumentenpaneel gewoon bleven branden. Dit had ik tevoren nog niet gehad. Toen ik de sleutel weer in het contactslot plaatste, omdraaide en weer terugdraaide en uitnam, gingen alle lampjes wel uit.
Starten lukte echter niet, immers was de accu al leeg.
Wie kan mij helpen met dit probleem, waarvoor alvast mijn dank.
De auto is van bwjr 1992, type 16V.
Frans

Geplaatst door

Benz190 (320)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ALs de motor draait moet je op de accupolen meten of je 14volt op de polen hebt staan. Je kan volgens mij als dat niet meer het geval is een nieuwe shunt plaatsen in je dynamo... (dat zwarte blokje met 2 schroeven achterop je dynamo..)

Als tijdelijk oplossing zou ik je polen ff losdraaien over de nacht of als je de auto ff stil zet, kan je iig rijden/starten.

Achter je sleutelcontactslot zit een plastikcontactslotje waarin het contact gemaakt wordt, deze zou je ff doorkunnen meten.

Ook zou ik je massakabel van je motorblokcontroleren(deze loopt van je motorblok naar de auto)!!! Als deze stuk is krijg de motor nl geen stroom en dan doen je lampjes op de dashboard ook raar. Om dit snel ff te testen moet je ff een startkabel met de ene pool op de -pool zetten en de andere pool op je motorblok. Dan starten.

MartijnGR 0
badge

20 jaar

Hans en Martijn, wederom bedankt voor jullie snelle info. Zojuist had ik de accu weer helemaal volgeladen en aansluitend startte ik de motor. Nu lukte het zelfs niet om met een volle accu direct de motor aan de praat te krijgen. Ik heb toen een snelle massa-aansluiting gemaakt tussen -pool van de accu en motor, doch dat had geen meerwaarde. Hierna weer gestart en na ff doorstarten, kwam de motor langszaam op gang. Een stukje gaan rijden, doch de motor loopt niet lekker, althans niet zo als ik gewend ben. De klachtomschrijving wordt dus steeds moeilijker en ingewikkelder. Ik denk dat ik nu moet wachten tot maandag as. op het testen van de dynamo en/of startmotor. Ik houd jullie op de hoogte. Wederom bedankt.
Frans

Benz190 320

20 jaar

Frans,
De dynamo kan op de auto getest worden,maar als ik je verhaal nu lees dat je de accu opgeladen hebt en dat de motor dan nog niet start,lijkt het er wel op dat de accu kapot is.
Wat gebeurd er als je de auto met goede startkabels over start van een andere auto?.
Maak ook even de massa aansluiting tussen versnellingsbak en chassis goed schoon.

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Ik zou controleren of je dynamo je accu wel oplaad (laadstroom op de polen bij draaiende motor 14v!) anders je massakabel van je dynamo controleren en de massa kabel van je motor naar de motorhuis (zit volgens mij aan de linkerskant op je versnellingsvak).

Dat de lampjes aan blijven klinkt heel erg naar een contactslot dat stuk is... maar als de massakabel naar je motor stuk is krijg je ook raar brandende lampjes zonder contact....

MartijnGR 0
badge

20 jaar

Het alarm gaat dus toch af wat ik al in je eerste posting al vermoeden door een te lage accuspanning.
Ik adviseer je nu om je dynamo te laten testen op een scoop vermoedelijk is er een diode kapot in de dynamo waardoor de accu leeg loopt.

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Martijn en Hans, bedankt voor jullie snelle reactie. Ik had gisterenavond de accu helemaal vol geladen en zojuist vol goede moed de auto gestart, doch helaas, de accu leverde te weinig stroom naar de startmotor om deze rond te draaien, dus staat de auto weer stil. In principe zou de volle accu toch voldoende stroom moeten leveren om de startmotor rond te draaien?
Martijn, hoe kan ik controleren of het contactslot stuk is?
Hans, om de dynamo te laten testen, moet ik die dan uitbouwen, of kan de garage deze ook ingebouwd testen?
Ik zie jullie antwoorden met belangstelling tegemoet.
Groetjes,
Frans

Benz190 320

20 jaar

Als de accu goed is en de massa ook zou die het toch moeten doen, mits de ontsteking goed is... (het kan zijn dat het door het vele starten zo moeilijk ging maar misschien toch ff controleren!)
Anders twijfel ik toch een beetje aan de startmotor.... ff aandrukken? qua test dan?

MartijnGR 0
badge

20 jaar

Martijn en Hans,
De accu is getest en was oké(zou eigenlijk ook niet anders kunnen, immers is deze gekocht in week 13/2004, maar je weet maar nooit). Ook de dynamo en startmoter zijn getest, was ook goed.
Het probleem ligt kennelijk in een (hoge) stroomverbruiker, die tijdens stilstand de accu leegtrekt.

Hiernaar wordt op dit moment gezocht, gedacht wordt aan het brandstofrelais, doch het zou ook de startonderbreker kunnen zijn, enfin ook andere verbruikers komen hiervoor nog in aanmerking.

Als tijdelijke oplossing, maak ik nu telkens de -klem op de accu los, zodat enige stroomverbruiker géén kans krijgt om de accu leeg te trekken. Bij weer aanbrengen van de -klem start de auto direct.

Als het probleem is opgespoord, laat ik het jullie weten, hebben jullie nog suggesties gelet op deze nieuwe situatie, mail me dan dan ook ff.

Groetjes, Frans

Benz190 320

20 jaar

Frans,
Bedankt dat je ons op de hoogte houd,laat ook even naar de achterruitverwarming kijken deze veroorzaakt ook wel eens dit soort storingen.

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Hoi Hans en Martijn,
daar ik had toegezegd om jullie op de hoogte te houden van het "startprobleem" van mij Calibra, is de stand van zaken thans als volgt. Toen de monteur kwam kijken en de motor werd gestart, deed het probleem zich helaas niet meer voor. Vlgs de monteur zou een mogelijke oorzaak geweest kunnen zijn een vasthangende klep van een relais, immers nadat de -klem van de accu was losgenomen en na opladen van de accu weer was vastgezet, heb ik tot op heden geen startproblemen meer gehad.
Wat nu exact de oorzaak is geweest weten we niet, doch het probleem heeft zich kennelijk uit eigen beweging "gereset".
Nogmaals bedankt voor jullie supersnelle suggesties en wellicht tot horens.
M.vr.gr.
Frans

Benz190 320

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.