Heren en mogelijk ook dames,
Ik heb een opel omega van bouwjaar 1996 met kolteg gasinstallatie (elektronisch geregeld). Het stationair toerental is een probleem waar ik, en de garage, niet uit kunnen komen. volgens de diagnoseappersatuur zitten er geen foutcodes in het systeem, behalve de codes die er in moeten zitten vanwege de gasinstallatie.
Op gas en bezine treden dezelfde problemen op, zij het dat het op benzine iets minder is.
Als de motor koud is gaat het allemaal nog redelijk goed, maar loopt de motor niet echt regelmatig.
Als ik gewoon rijd is er niets aan de hand en rijdt de auto perfect.
Zodra ik de motor stil heb gezet, en bijvoorbeeld na 15 minuten weer start, slaat hij vaak weer af. Om dit probleem engzins de baas te zijn is het toerental al verhoogd naar 900, maar dit is naturlijk heen echte oplossing.
Wie heeft iets dergelijks al eens meegemaakt, of kan mij signaalgegevens leveren om verder te kunnen zoeken.
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
probeer het verdeelhuis eens te reinigen. dit wil vaak helpen. ook kan het zo zijn dat het membraam onder in het verdeelhuis vervuild is waardoor als je de motor uit hebt staan er toch nog "rest" lpg het inlaatspruitstuk in loopt, waardoor de motor even op dubbel mengsel draaid. (start altyd op benzine) Ook de plunjer in het verdeelhuis wil vaak stroef lopen omdat de passing te krap is. vooral met warme motor( plunjer zet uit) koltec heeft om deze redenen de verdeelhuizen veranderd. oud type 1 draad op afsluiter op verdeelhuis, nieuw type 2
Bedankt voor deze reactie, maar dit is al gebeurd en heeft niets opgeleverd.
Een aanvulling op hetgeen ik eerder geschreven heb.
Ook als ik tijdje met lage snelheid en laag toerental heb gereden heeft de motor de neiging om af te slaan.
Zolang ik maar gewoon normaal rij (d.w.z. lekker doorijden, schakelen, snelweg, verschil in toeren, etc.) dan is er niets aan de hand.
22 jaar
op het injectie huis zitten lucht leidingen die weleens verstopt zitten , probeer deze eens door te blazen, hebben we zelf ook gehad met een 2.0-16v.
22 jaar
Vacuum slang van het gasklephuis naar het klepdeksel, daar moet vacuum op staan.
Zoniet gaatje in klep huis verstopt.
Vernieuwen van de stationeermotor wil ook wel helpen.
Proberen.
is het een x20xev??? dan is het inderdaad mogelijk dat de lfr niet goed agregeld. vervangen is de enigste oplossing. kijk ook (zoals eerder gemeld) eens naar de opening in het gasklephuis voor de carterontluchting, deze zit ook vaak dicht. daardoor zuigt de motor via de inlaatslang olie aan en daardoor vervuild de lfr.
Ik heb alle leidingen gecontroleerd maar niets kunnen vinden. Het advies om de luchtomloopregeling te vervangen ga ik nu maar eens uitproberen. Ik heb dit advies al eens eerder gekregen, maar omdat ik niets ongewoons kon vinden niet opgevolgd.
Ik houd u verder op de hoogte
22 jaar
geachte heer ,indien het probleem zich zowel op lpg als op benzine voordoet zou ik eerst eens naar co en hc uitstoot kijken waarmee je kunt kijken of er valse lucht aangezogen word bijv defecte inlaat buis (wat vaak voorkomt)en anders mischien wel een slecht werkend onstekingssijsteem en evt lambda signaal (zie weer viergasmeting)succes
22 jaar
Het is even geleden, maar ik had u beloofd u op de hoogte te houden.
Ik heb de stationairstelmotor vervangen en het probleem is opgelost.
Bedankt voor de vele aanwijzingen.
22 jaar
Hallo
Kun je mij vertellen wat dat motortje heeft gekost?
Groeten,
TOm
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar