ca 4 maanden geleden stond mijn oliepeil van mijn astra'99 tussen min en max in, nu blijkt dat na regelmatig checken dat het peil langzaam maar zeker stijgt!?
Staat nu weer 1 cm boven maximaal, ik heb hier dus een half jaar geleden ook problemen mee gehad enkele maanden na aankoop van de auto, sloeg de motor op hol...(zie voorgaande berichten)
Oorzaak dachten wij door een te hoog afgevuld peil door de garage, maar nu blijkt dat het nivo uit zichzelf stijgt?
Met alle gevolgen van dien....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ken dit probleem er kunnen 2 oorzaken zijn.1 het carter loopt vol met koelwater (maar dan moet je koelvloeistof pijl zakken)dan zit er waarschijnlijk een scheur in het onderblok.2 de keering van de brandstofpomp is lek daardoor loopt het carter vol met diesel. als dat het geval is moet je de pomp vervangen. dus kort samen gevat eerst weten wat er in het carter komt olie of koelwater. ps heb je ook drap ik het koelwater tankje zitten????
Mijn koelvloeistofpeil blijft keurig op nivo staan en er zit ook geen drap in, wel heb ik af en toe dat bij een koude start de motor even onregelmatig loopt en een flinke blauwe pluim achter laat, ook reageerd deze slecht op het gas pendaal.
Moet je bij een lekke keering de hele brandstofpomp vervangen?
22 jaar
Als de brugstuk rubbers lek zijn heeft de auto zeker startproblemen omdat de er dan lucht in het brandstof systeem terechtkomt. dan moet je heeeeel lang doorstarten voordat de auto aanslaat. overigens kan het natuurlijk ook motorschade zijn omdat de motor op hol is geslagen
Overigens is het jammer dat je de astra de schuld geeft want als het olieniveau 4 cm boven pijl heeft gestaan slaat menig motor op hol en kan er gevolgschade optreden, en de astra kan er al helemaal niets aan doen als de garage er te veel olie in heeft gekieperd.
Als je auto slecht start en eerst even onregelmatig loopt
met een stijgend oliepeil dan heb je "waarschijlijk" de
zogenaamde brugstuk-rubbers lek.
hierdoor lekt er brandstof in de olie (stijgend)
We gingen er destijds vanuit dat er door de garage teveel olie was ingegaan, dit is waarschijnlijk niet het geval geweest, omdat het nivo uit zichzelf langzaam maar zeker stijgt, met als
gevolg: het op hol slaan.
As vrijdag worden de rubbers/pakkingen rond de verstuivers vernieuwd, wat door de opel garage als de boosdoener werd beschouwd.(ze kunnen geen andere manier bedenken waardoor er diesel in het carter kan komen)
Aanslaan doet de astra zonder problemen, echter loopt de motor bij koudestart soms onregelmatig en stoot dan een behoorlijke blauwepluim uit,en reageerd dan ook slecht op het gaspendaal.
Ook is er tot twee keer toe olie uitgehaald om het op peil te zetten, de olie die er nu nog in zit is volgens de garage "schraler" geworden omdat deze verdunt is met diesel.
22 jaar
Vorige maand zijn de ringen rond de verstuivers vervangen, omdat dit één van de oorzaken kon wezen, echter de problemen zijn niet opgelost, het oliepeil staat nu weer al een 1cm boven maximaal.
Ik heb nu de moed een beetje opgegegeven zeker omdat dit alles bij elkaar nu al een 1700euro is gaan kosten...
De volgende stap is nu om de verstuivers te laten controleren bij een gespecialiseerd bedrijf, op evt. na druppelen.
Is dit een bekend verschijnsel?
21 jaar
Persoonlijk denk ik nu toch aan de branstofpomp die diesel doorlekt in de motor. deze keering is zo niet los te vervangen. mischien dat een dieselspecialist dit wel kan doen. de pomp moet namelijk uit elkaar. mischien is het wel beter om de pomp eerst eens te laten testen op doorlekken bij de specialist. dan weet je ook zeker of deze de oorzaak ook echt is.
Verstuivers die doorlekken zullen na mijn idee het oliepeil niet doen stijgen. het diesel verbrandt gewoon in de cilinders en als de motor stil niet draait zal er nooit diesel naar de verstuivers gaan.
Nu is de volgende stap van de opel-dealer het opsturen van de verstuivers en deze laten testen.
Ze hebben me ook verteld dat dit een probleem is, wat voornamelijk door lekkage van het brugstuk/verstuivers wordt veroorzaakt, in het ergste geval zou het de brandstofpomp kunnen zijn , maar dit hadden ze bij de 2.0di16V nooit eerder aan de hand gehad....
21 jaar
geloof me, ik werk ook bij een opeldealer en brandstof pompen komen echt voor.
De auto is weer terug van weggeweest, en de verstuivers zijn getest, resultaat 2 stuks die lek waren.
De verstuivers zijn allemaal vernieuwd en tevens zijn de brugstukken ook vernieuwd (ik weet nu hoe ze eruit zien....), voor mijn gevoel loopt de auto nu stiller en zit er wat meer pit in, en nu maar hopen dat het probleem van het stijgende oliepeil verholpen is....
21 jaar
We zijn ondertussen twee maanden verder en het oliepeil blijft nu keurig op peil, langlopend probleem nu eindelijk uit de wereld.
Ik kan weer slapen.....
21 jaar
gelukkig is het opgelost. succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar