Opel Omega-A C20NE: Stilvallen motor

Bouwjaar: 1990

Het volgende: motor valt spontaan stil na enkele seconden tot ongv. 30 sec. Geen foutcode's aanwezig. De injectoren vallen weg alsmede de ontsteking. Als de motor afslaat blijft de storingslamp uit,de rest gaat wel branden maar zet je hem weer opnieuw op contact, brand deze wel en slaat de motor ook weer aan. OT-gever vervangen, geen resultaat, pomprelais vervangen, geen resultaat, startschakelaar vervangen( ivm. aansturen ECU) geen resultaat, andere ECU geprobeerd, geen resultaat, massa aan cil.kop gecontroleerd als mede tussen carrosserie en motor, multistekker tegen schutbord gecontroleerd ivm. eventuele oxydatie. Als hij loopt en je geeft een paar keer meer gas, zie je soms de storingslamp opflikkeren en de ene keer loopt de motor beter stationair dan de andere keer. Wat zit hier fout? Probleem is "spontaan" ontstaan, dus geen schade o.i.d. gehad. Iemand nog ideeen?

Averdonk

Geplaatst door Averdonk (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

zit of heeft er ook een alarm op deze wagen gezeten? zo ja alles loskoppelen en origineel aansluiten. en controleer stuurapparaat op waterschade...(lekkende voorruit)

Averdonk (0) PRO, 20 jaar geleden

Nee. gewoon huis,tuin en keukenauto.Geen startblokkering enz. We zijn in zoverre iets verder, dat het probleem misschien in de maasa-aansturing van het pomprelais zit. Volgens schema loopt dit via de ECU, maar waar zitten de massa-aansluitingen van de ECU aan de carrosserie.
Het probleem doet zich alleen bij stationair tpm. voor en niet bij verhoogd toerental.
Indien de motor afslaat valt ook de verbinding met de uitleesapparatuur weg via de diagnosestekker.(TECH). Soms zie je stationair ook de storingslamp heel even opbranden en wil de motor afslaan.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

oei, ik heb geen idee waar de massa aansluitingen zich bevinden (zit op dit moment niet op mijn werk....) het lijkt er dus op dat de complete voeding wegvlt...anders valt de tech ook niet uit....je moet in de relaisbak onder de motorkap eens goed kijken. volgens mij heeft deze motor 2 relais voor motorspanningsvoorziening...tik er eens op.....als je de motor iets op toeren houd en hij dus blijft lopen.


Averdonk (0) PRO, 20 jaar geleden

Helaas, maar 1 relais. De gele stekker is en was leeg. Bij de Astra-F zitten in de buurt van de stuurbuis ook massa-aansluiting(en). Bij de Omega misschien ook?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

na mijn mening komen alle massa punten voor de motorbesturing vanaf de cilinderkop..ook de massa van de ecm. gele voetje is voor koplamp sproeiers...lastige storing dit. ik heb helaas op dit moment geen schema voor je bij de hand..


Averdonk (0) PRO, 20 jaar geleden

Klopt, zijn we intussen ook achter. We proberen eens om het relais rechtstreeks aan massa te leggen. (85) Kijken wat er gebeurt.

Averdonk (0) PRO, 20 jaar geleden

Probleem is eruit. Vraag me niet wat de link is, maar na vervangen van de bougiekabels is het probleem eruit. Alles brand weer en loopt weer zoals het moet. Alle originele delen weer gemonteerd en alles is oke .
Bedankt voor de reacties.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

?????? das inderdaad vreemd.....

Averdonk (0) PRO, 20 jaar geleden

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, Opeltje. Ook de (goede) plaatselijke dealer kon het niet verklaren. De volgende staat er al weer. Een 206 1.4 die vanuit stationair zomaar naar 2-3000 tpm. gaat. Eerst maar uitlezen en dan zien we wel weer. Bedankt voor het meedenken.

Roger10218 (0) PRO, 20 jaar geleden

Het zit ook vaak in het brandstof relais.Als het motor storings lampje niet brand wil het zeggen dat er op de zwarte draad naar het suur apparaat geen spannig komt en dan loopt hij niet en kan je hem ook niet uitlezen.Het zit hem vaak in de stekker tegen het schutbord slecht contact.Dus mischien met de kabels vervangen er tegen aan gestoten en dat hij nu weer contact maakt maar als het terug komt moet je daar maar eens naar kijken.
Groeten Roger

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.