Hallo,
Wij hebben in de werklaats een Vivaro met een zeer slecht lopende motor. 2.0 CDTI bj2009 70000km
Motor start start ook raar maar slaat wel direkt aan en rookt niet extreem.
Storings geheugen afgevraagd en er is een foutmelding op de nokkenas sensor, sensor vervangen, probleem niet opgelost.
Op advies opel dealer distributie ketting nagekeken en timing zo goed en slecht als dit gaat zonder dokumentatie (niet aanwezig bij Opel dealer ook geen speciaal gereedschap??!! ) Volgens ons staat de timing goed, ketting vertoont ook geen slijtage! en staat goed op spanning. Hadden we ook niet anders verwacht bij 70000km.
Alle bedrading doorgemeten en geen kabelbreuk kunnen constateren.
Opel dealer herkend het probleem niet, ik hoop iemand van jullie wel!!
Graag jullie raad en advies.
Met vriendelijke groet
Pieter de Jager
De Jager Auto's
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
PCM updaten, vaak helpt nieuwe software.
voor de M9R is wel degelijk speciaal gereedschap
@ Diagnose Specialist I.O....
software lost geen plotseling ontstane problemen op....
met andere woorden: de auto verliet de fabriek met een goed werkende motor en eventuele problemen nadien zijn te wijten aan defecten aan de mechaniek of electronica...
(voorbeeld: ketting kapot, software updaten?)
Software updaten doe je als de parameters veranderd zijn, anders niet..
mvg,
hans.
of als de parameters vanuit fabriek zo ver buiten de tolerantie gaan lopen met een slechtlopende motor als gevolg hans.....
maar om even op de m9r terug te komen, er gaat nogal eens water bij de verstuivers staan met alle rare gevolgen van dien. dus bekijk eerst eens goed wat je raildruk doet ten tijde van de storing. Ik heb er al twee gehad die flink deden stotteren het ene moment en het andere weer goed. verstuivers er uit en laten testen en toen bleken er twee niet goed. en aangezien het flink heeft geregent afgelopen dagen zou ik toch eens beginnen met die zwarte kap te demonteren die boven de verstuivers zit en daar eens goed te inspecteren.
[quote=Hans4040]@ Diagnose Specialist I.O....
software lost geen plotseling ontstane problemen op....
met andere woorden: de auto verliet de fabriek met een goed werkende motor en eventuele problemen nadien zijn te wijten aan defecten aan de mechaniek of electronica...
(voorbeeld: ketting kapot, software updaten?)
Software updaten doe je als de parameters veranderd zijn, anders niet..
mvg,
hans.[/quote]
wel degelijk lost dit problemen op, vaak zijn de fabrieks toleranties te krap afgesteld naar mate de motor ouder wordt valt deze te snel buiten de tolleranties.
Anders sta ik bijna wekelijks voor jan lul een PCM te updaten
mechanische problemen idd niet, als mede slechte bekabling, wordt dit in orde bevonden, dan is een herprogramatie zeker aan te bevelen
Probleem is tot zover opgelost dat de storing eruit is.
Het ketting is dusdanig gerekt dat hij een foutmelding gaf op de nokkenas sensor.
Het ketting is ook zover gerekt dat de zuigers waarschijnlijk de kleppen hebben geraakt, want de motor start nog steeds vreemd en wanneer hij loopt licht hij er niet mooi stil in.
Kopdemontage.
Allen bedankt voor het meedenken.
Gr. Pieter de Jager
70000 km en dan al een gerekte ketting...........Zijn die dingen van elastiek?
schijnbaar, ik heb hier ook nog niet van gehoord bij de M9R
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar