auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel meriva: storing P0130 lambdasonde

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: z1.8xe

ik heb een probleem met mijn meriva z1.8xe uit 2003. op vakantie ging het motorstoringslampje branden. deze laten uitlezen bleek het code P0140 te zijn Bank 1 Sensor 2. deze is inmiddels vervangen nu geeft hij storing P0130 bank 1 sensor 1 dit is de andere sonde. deze heb ik ook vernieuwd maar de storing blijft terug komen. heeft iemand een idee waar ik kan zoeken.

Geplaatst door

jos guelen (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welke storingscode blijft er nu terug komen? Wil je dit probleem zelf opzoeken of is een garage er mee bezig?
Heb je het signaal al gemeten van de 1e lambdasonde? Wat zijn de waardes van een 4-gastest?

Deze fout wordt vaak gezet bij een niet goed werkende luchtmassameter. P0130 en P0140 zijn dan een gevolgstoring, niet de oorzaak. M.a.w.: met die lambdasensors is dan niks mis mee.

moderator 0
badge

11 jaar

hallo storing P0130 blijft terug komen en ik ben er zelf mee bezig.

jos guelen 0

11 jaar

moet de ecu hier dan geen storingscode op geven

jos guelen 0

11 jaar

Nee, bij een defecte of niet goed werkende lmm wordt er zelden tot nooit een fout gezet die de lmm aanwijst.
De kunst van electronische storingen is om zelf ook na te denken en niet alleen af te gaan op wat een uitlezer ons tracht wijs te maken.
Verder is de ecu geen "alles weter". Die reageert alleen op signalen van sensoren die buiten z'n berekeningen vallen. Als de ecu van een van die sensoren valse informatie krijgt, klopt z'n berekening al niet meer.

moderator 0
badge

11 jaar

ok. kun je lmm ook doormeten en zo ja hoe, en wat zijn de waardes die daar bij horen.

jos guelen 0

11 jaar

net gemeten, deze kloppen redelijk.
kun je de lmm ook zelf doormeten weerstand.

jos guelen 0

11 jaar

dat doe je al door de 3e en 4e meting...met stationair draaiende motor en met een weinig gas geven zie je het voltage veranderen.
(Uitgaand signaal van de LMM)

Hans4040 1435
badge vip badge

11 jaar

deze ligt tussen de 0.8 stationair en 2.3 volt bij 4000 rpm.

jos guelen 0

11 jaar

hans, wat denk jij van deze waardes zou de lmm defect zijn.

jos guelen 0

11 jaar

Zie je geen piek hoger dan 2,3V bij het stijgen in toeren?

nee meer als 2.3v komt er niet uit.

jos guelen 0

11 jaar

Dan is het de vraag: Is de multimeter te traag of is de LMM aan het eind? Toch eens een andere LMM proberen lijkt me.

hoe hoog moet die piek dan zijn en bij welk toerental.

jos guelen 0

11 jaar

Volgens de uitdraai van autodata zou er een piek naar 4v zichtbaar moeten zijn bij gasgeven.

sorry voor de late reactie maar ik ga morgen nog meten met een andere multimeter en anders bestel ik een nieuwe lmm.
iemand een suggestie welke ik moet kopen origineel of imitatie.

jos guelen 0

11 jaar

Staat er een fabrikant op vermeldt? Probeer dan aan de hand van de fabrikant en zijn artikelnr(dus niet het Opel-nr) het onderdeel te vinden. Dit kan behoorlijk schelen tov de dealer. Imitatiesensoren en actuatoren heb ik slechte ervaringen mee.

zojuist gemeten met een andere multimeter, piekspanning 4.6 volt bij vol gas.
zou het toch de lambdasonde zijn.

jos guelen 0

11 jaar

Je hebt allebei de lambdasondes al vernieuwd toch? Heb je het signaal van de 1e sonde gemeten?

ja dat wel maar het zijn wel universele sondes. en omdat de storing p0130 blijft terug komen moet ik van de leverancier de sonde retour sturen.
ik ben dus weer opzoek naar de eerste sonde in het spruitstuk. en dan moet ik de waardes hebben om de signalen en de waardes te meten.

jos guelen 0

11 jaar

Imitatie lambda-sondes heb ik slechte ervaringen mee. Daarom monteer ik altijd een originele of in ieder geval van de oem-fabrikant.

heb zojuist een originele sonde gekocht ga hem er zo inzetten.

jos guelen 0

11 jaar

originele sonde gemonteerd maar p0130 komt nog steeds terug, heeft iemand een idee.

jos guelen 0

11 jaar

Wat is de afgeven spanning van de sonde? Je moet meten tussen de bruin/witte en de bruin/zwarte draad. Het signaal van de voorste sonde moet continue pendelen tussen 0,1 en 0,9V.

P0130 kan ook nog duiden op een niet-werkende verwarming van de sonde. Meet je een spanning tussen bruin/blauw en rood/wit? Zo nee, dan moet je eens de zekeringen controleren. Zo ja, dan kan je nog de weerstand van de verwarming in de sonde meten, maar bij een al vernieuwde sonde moet dit wel goed zijn(tussen 4 en 20 ohm door de sonde bij losgenomen stekker).

deze pendelt inderdaad tussen de 0.2 en de 0.9 volt.
de weerstand is 8.2 ohm.
de spanning is ook aanwezig.

jos guelen 0

11 jaar

[quote=jos guelen]originele sonde gemonteerd maar p0130 komt nog steeds terug, heeft iemand een idee.[/quote]
Zie #3

moderator 0
badge

11 jaar

heb ik ook gecontroleerd volgens de gegevens van autodata is hier niks mis mee.

jos guelen 0

11 jaar

Probeer nou eens een andere. Controleren zegt lang niet alles. Heb al vaker zaken vervangen die niet goed bleken maar volgens meting en controle niet defect waren.

moderator 0
badge

11 jaar

Met een multimeter kan je veel doen, maar vaak is het met een scoop beter diagnose stellen. Als je de mogelijkheid heb om iets uit te wisselen op dit moment, dan zeker doen.

iedereen bedankt voor het meedenken. maar naar veel zoeken bleek de ECU defect.

jos guelen 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.