Bij stationair draaiende motor loopt de motor af en toe arm [Lambda 0,035 - 0,055 Volt]. Gevolg Fueltrim error [P0170]. Wanneer er mee gereden wordt wisselt Lambda goed. Motor loopt dan nooit arm. Bij stoplicht verkeer gaat het fout en bij normale rijkswegen (80km) gaat het prima. Verder is het zo dat MIL (combi instrument) nog niet aan is en P0170 al zichtbaar is via diagnose apparatuur. Wanneer op dat moment motor gestopt en ge-restart wordt dan "reset" de ECU zichzelf ogenschijnlijk, omdat P0170 verdwenen is wanneer met diagnose na restart opnieuw gekeken wordt? Dit is meestal van korte duur (voor enkele minuten). Je kunt horen/merken aan de motor wanneer P0170 vervolgens weer actief wordt door een korte hapering (stotteren van de motor).
Af en toe komt foutcode P0035 en P0036 Heatercontrols van beide Lambdasondes er ook bij.
Verder komt heel sporadisch P0420 tevoorschijn, omdat er op dit moment geen kat aanwezig is, omdat de 2e al kapot gereden is. Ik zou graag eerst het probleem opgelost hebben alvorens ik weer een nieuwe kat koop.
Verder is:
- LMM is vervangen.
- Lambda wisseling gemeten en OK bevonden tijdens rijden en af en toe ook bij stationair draaien.
Kan iemand mij misschien op weg helpen of nog mooier mij vertellen wat ik zou kunnen doen om het probleem op te lossen. Ik ben inmiddels ten einde raad.
groet,
Tom
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
probeer eens de luchtmassameter eens te verwisselen.
komt wel voor dat de waarde goed is maar toch deze storing optreed
[quote=meester karel]probeer eens de luchtmassameter eens te verwisselen.
komt wel voor dat de waarde goed is maar toch deze storing optreed[/quote]
toic starter schreef al dat de lmm is vervangen....
controleer de brandstof druk eens!!!
- Is het normaal dat dit probleem dan alleen bij stationair bedrijf optreedt wanneer brandstoftoevoer het probleem is?
- En wat is de verklaring voor de heather control error meldingen van beide Lambda's?
De LMM is trouwens al eens eerder vervangen.
Toen aanwezige was van het merk Siemens de huidige is van het merk Hella (beide overeenkomstig in database met kenteken van voertuig), voordat deze vervangen is was het probleem echter al aanwezig.
Zou dit toch een eventuele aanleiding kunnen zijn? Zit er verschil in "performance" tussen de verschillende merken?
P0170=storing in systeembrandstofmengselcorrectie, P0036=voorverwarmingselementlambdasonde, bank 1-sensor 2, ik vind eerst de sonde verdacht, en denk aan proberen van sondes, als de Co stationair laag is denk ik niet gelijk aan katalysator, dan is het meestal hoog.
heb je eventueel al naar de egr gekeken.als deze erin zit?
Heb al meer dan eens meegemaakt dat de after market sensoren niet ok zijn.Probeer eens een sensor van de dealer en verbuig de stekker pennetjes iets.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar