Als ik met de auto rijdt dan slaat ie soms af als ik de koppeling intrap,bijvoorbeeld bij een stoplicht.
Ook gebeurd het wel eens dat ie dan niet afslaat maar heel langzaam stationair loopt,rond de 500 toeren,en storingslampje brandt.
Gebeurd niet aldoor maar soms,lijkt vaker voor te komen als ik constant wat harder,boven de 90 a 100 rij.
Uitgelezen met knippercodes en geeft storing 47 en 24 in deze volgorde,iemand een idee??
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waar kan ik een lijst vinden wat die codes betekenen?
Want dan ben ik al een eind op weg.
Kijk hier eens:
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...
Uitleg over hoe je codes uit te lezen voor de verschillende versies plus wat ze betekenen.
17 jaar
Volgens jouw link is code 47
47 Linear exhaust gas re-circulation (EGR) position n/a
Houdt dus iets in met de egr klep,werkt ie dan niet ofzo,of kan je deze ook afdoppen met een plaatje.
24 is snelheids signaal,dat krijgt ie via de tellerklok,kan ie daar dat probleem van hebben of moet ik het echt in die egr klep zoeken??
17 jaar
Zou inderdaad de EGR kunnen zijn. Deze kun je afdoppen, zonder dat het stroingslampje gaat branden (als de opgegeven motorcode correct is).
Het snelheidssignaal kan te maken hebben met je kilometertellerkabel, heb je die misschien losgehad, geeft die aan hoe hard je rijdt? Heb je voordat je hebt uitgelezen eerst de computer van de auto gereset en daarna een stukje gereden totdat het storingslampje weer ging branden en daarna uitgelezen? Storingscodes worden namelijk niet weggehaald als het probleem al opgelost is, alleen door de accupool enige tijd los te halen (en om het sneller te laten gaan even 10s de rempedaal in te trappen), worden de storingscodes verwijderd.
Als ik je verhaal zo lees: Afslaan bij intrappen van de koppeling, denk ik dat je stappenmotor gewoon vies is. Als je de koppeling intrapt moet de stappenmotor namelijk het toerental omhoog brengen, zodat die niet afslaat. Reinig deze (2 Torxs boutjes lossdraaien en dat zwarte ding er uithalen), inclusief het omloop kanaaltje en waarschijnlijk is je probleem opgelost. het kan ook zijn dat de EGR klep niet meer sluit en er daardoor te veel gerecycled wordt, maar dat denk ik niet. Stappemotor inspuiten met PTFE spray of iets dergelijks, zodat die lekker soepel loopt.
17 jaar
Ik ben inmiddels wat wijzer geworden.
De stappenmotor had ik al gewisseld (van een goedlopende astra af) en dat had geen effect.
Ik heb de accu losgehad om te wissen en onderwijl de egr klep afgedopt (met een plaatje ertussen).
Daarna gaan rijden,probleem zit er nog steeds in,na uitlezen alleen nog code 24 dus snelheidssignaal.
Teller geeft gewoon aan.Dus zou in de klok kunnen zitten.
Ik haal morgen de klok eruit om te kijken of er wat loszit want snelheidssignaal komt toch uit de klok vandaan??
Noot: de storing is de ene keer afslaan en de andere keer heel langzaam stationair lopen vergezeld van het storingslampje.
17 jaar
als je een radio verkeerd inbouwd krijg je de storing 24 ook. er zit een blauw/rode draad op de radiostekker en die moet je niet aansluiten. als dit correct is is waarschijnlijk je pulsgever achterop je tellerklok defect. een zwart blokje ter hoogte van je bevestiging van je km teller kabel..
Ga ik even de radio controleren en als dat goed is naar de tellerklok kijken.
Is die pulsgever los te vervangen? (dus eentje op de sloop halen voor te proberen)
Bedankt zover
17 jaar
inderdaad is deze los te vervangen
Ik heb de tellerklok eruit gehad mar daar zit niks.De kabel gaat meteen de klok in.
Er zit wel in de losse snelheidsmeter een 3 polig stekkertje,verbonden met het lint op de tellerunit.
Zit de sensor dan in de klok en zou ik de klok moeten vervangen (de losse snelheidsmeter bedoel ik)
De radio heb ik nog niet gecheckt,ga ik morgen doen.
Zit die draad dan in de stekker waar ook de voeding in zit? of in die 3e stekker,want die heb ik helemaal niet aangesloten.
17 jaar
het 3 polige stekkertje zit op een unitje...en die moet je hebben...
Ik heb de radio eruit gehaald,de blauw rode draad 2 stuks in 1 pin zaten inderdaad aangesloten.
Radio geheel gedemonteerd en rijden ,maar storing zit er nog steeds in.
Wel vreemd dat ie het alleen heeft als ik een tijdje constant een wat hogere snelheid rij.
Maar vanmiddag op de sloop een complete klok gehaald (er zijn blijkbaar 2 soorten want de meeste die ik tegenkwam hadden een koperen lip die het lint achterop klemde.
De enige die de goeie had moest ik de hele klok nemen,compleet met toerenteller voor 3 tientjes dus valt mee.
Gemonteerd en tot dusverre niks geks dus wie weet.
Ik hou je op de hoogte,bedankt zover.
Groetjes Patrick
17 jaar
Nu al vanaf zondag zonder problemen gereden.
Storing had gezien de rijomstandigheden al vele malen moeten optreden dus hij lijkt in orde.
Bedankt zover!
Nog 1 vraagje,ik heb een paar weken geleden de olie ververst (kroon oil 10w40) en als de motor op temperatuur is hoor je (met name bij weinig gasgeven) de kleppen wat ratelen.Bij koude motor nergens last van en bij meer gas ook niet.
Is deze olie wellicht wat te dun?
17 jaar
Humm, vreemd ik gebruik zelf 15W40 van de Lidl en ik heb geen problemen. Is het oliepeil wel hoog genoeg? Ik ken echter mensen die zweren bij 5W40, maar dat maakt alleen verschil bij een koude motor. Misschien is de olie gewoon niet 10W40?
17 jaar
ik heb de can zelf nieuw gekocht en het is wel degelijk 10 w 40 halfsyntheet.
Ik zat er inderdaad ook over te denken om bij de lidl een kannetje 15w40 te halen en dat er in te mikken.
Dat spul voldoet immers ook ruim aan de specificaties die opel voorschrijft.
Ik denk zelf dat de olie te dun is omdat je m koud niet hoort.
Maar ik ga het wel even proberen morgen
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar