Opel Astra: blauwe rook

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 DTL

Uit de uitlaat komt behoorlijk blauwe rook. Voor zover ik kan inschatten is het olie verbruik wel hoog. schatting dat ik iedere 1000 km er wel een liter olie bij mag doen om weer tot het max. teken te komen. Bij het starten maar ook als de motor op temperatuur is rookt de auto, koelvloeistof verbruikt hij niet.
Ik gebruik 5W40 olie
km stand 199.000

Wat vermoeden jullie?

MichelWN

Geplaatst door MichelWN (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jethro (0), 16 jaar geleden

Lijkt wel een tweetakt ;-)
Je gaf het zelf al aan,hoog olieverbruik.
Je zou eens andere olie proberen,geef niet veel kans trouwens.
Denk aan zuigerveren danwel klepgelijders.
Voor de oudere automobielen is er maxlive van valvoline,dat kun je eens proberen om het olieverbruik te minderen cq het blauwe rook.

Jerommeke01 (0) PRO, 16 jaar geleden

Michel, denk eerder aan slijtage aan turbo....

jethro (0), 16 jaar geleden

[quote=Jerommeke01]Michel, denk eerder aan slijtage aan turbo....[/quote]
Jawel dat zou ook mogelijk zijn.
Luchtslang turbo even los halen,en als de binnenzijde slang nat van de olie is..................keerings turbo lek.
Maar ga eens bij je autobedrijf langs,die kunnen het vast wel zeggen.

MichelWN (0), 16 jaar geleden

Ik heb de olie en filter vervangen, er zit nu 10w 40 in. Zat 5 w 40 in.
Ook heb ik een goedje gehaald dat je moet mengen in de diesel van Wynns. Dit zou alles reinigen en zwarte en blauwe uitstoot verminderen.(nog weinig van te merken).
Nu is het met starten een blauwe walm(heel even) en als ik het pedaal intrap een zwarte walm.
Om hier naar de dealer te gaan is geen optie (voor de portomonee).
Het is direct breng hem maar langs, en vervolgens een leuke rekening met tig (mogelijke) oorzaken. Dat heb ik hier al eerder meegemaakt met een andere opel. Dus ben ik wat terughoudend tegenover deze garage.
Ik zit er zelf aan te denken de kop er af te halen en de klepsteel rubbers te vervangen en een nieuwe kop pakking.
Blauw is toch dieseldamp en zwart is toch olie?
Groeten Michel

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Zwart = brandstof, blauw = olie en wit = koelwater.

Gr.

MichelWN (0), 16 jaar geleden

Oke duidelijk. Bedankt voor de snelle reacties :-)
Wat is nu de beste manier van werken? Aangezien de rook dus zwart is, dus een diesel probleem.
Wat zou dit kunnen zijn? verstuivers, gloeispiraal? of moet ik het zoeken in filters(brandstof)? Of zoals al gezegd is de turbo.?
Ik zelf heb geen idee, ieder advies is welkom.

Groeten Michel

MichelWN (0), 16 jaar geleden

(n)iemand?

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

ROOK:

wit (damp) Kou / koelvloeistof
blauw: motor olie / onverbrande parafine (te lage pomp druk / versleten verstuivers)
Zwart zuurstof te kort (luchtfilter / turbo druk / inspuit pomp)

Willem

MichelWN (0), 16 jaar geleden

Dank je Willem,
We gaan eens kijken wat we daar mee kunnen.

Vriendelijke groet,

Michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.