Hallo,
Wanneer de motor koud is stotterd hij heel erg, vooral als je het gaspedaal diep intrapt.
Stotterend trekt de motor wel gewoon verder op en blijft de motor ook gewoon aan.
Het stotteren blijft ongeveer 5 minuten daarna wanneer de motor op bedrijfstemp. is, is het stotteren verdwenen.
Ikzelf denk dat het misschien iets te maken heeft met de auto choke, welke naar mijn vermoeden niet meer goed werkt.
Ik hoop dat u mij kunt helpen,
gr. Bart.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vacuumvervroeger ging nog wel eens stuk.Even controleren met een stroboscooplamp.
Als je opeens flink gas geeft heb je teveel lucht en te weining benzine.Logisch dat de motor begint te stotteren.
popey
vacuumvervroeger??? leg eens uit......
gr. Bart.
18 jaar
Even een les.
De vacuumvervoeger is een doos met een membraan die is aangesloten op de aanzuigbuis van de luchtinlaat.
Er heerst dus een onderdruk via een gecalibreerd slangetje.
Als de motor toeren maakt gaat de voorontsteking van 10 grd voor Top naar bijv.10-35 grd voor top.
Bij zware belasting of een berg op wordt de onsteking aangepast.
Is dit stuk dan zal de motor traag reageren bij in trappen gaspedaal en bij zware belasting.
Als de motor koud is en je trapt het gas pedaal vol in,dan volgt de onsteking niet.
Ook zou ik de sproeiers van de carburateur schoonmaken en even met de mond doorblazen,daarna je tanden poetsen.
Ik weet niet welk type op de 1.2 motor zit.
Bij de 1B1 solex carburateur kun je met een boortje van 2,5 mm de chokeklepsleet afstellen c.q controleren.
Er is ook nog een kans dat de module van de Hallgenerator bij dit type motor aan het stuk gaan is.
Ik begrijp je vraag vacuumvervroeger niet,waarschijnlijk weet je weinig van het Ottomotor principe.
popey
18 jaar
Jongens en meiden,
Help mij, het probleem heerst nog steeds,
Heb de ontsteking nagekeken, verdeler enz. geen probleem aangetroffen.
Enne waar zit die vacuumvervroeger eigenlijk, of zou het misschien nog wat anders zijn (koelvloeistoftemp. sensor ofzo....)
18 jaar
Ik dacht niet dat een 1.2 ltr motor uit 1991 een koelvlst temp zender had die de motorloop kon beinvloeden zoals jij beschrijft.
De zender die er in zit stuurt de elektrische fan aan.
De huidige temp. zender zit er voor de automatische elektronische choke in combinatie met de Lambda sonde.
De vacuumvervroeger zit aan de onsteking.
Van de 1.2 i heb ik geen tekening bij nader inzien.
Waarschijnlijk heeft deze motor een centrale inspuiting.klopt dat?
Dan zit er een stationaire mengsel stappenmotor in.(zit met 2 Torx boutjes aan de carburateur)
Dit klepje moet regelmatig schoongemaakt worden.
Hierna loopt de motor beter.
Sinds in Explorer 7.0 heb kan ik geen tekening meer meeleveren helaas.
popey
18 jaar
Het is idd centraal i9ngespoten,
maar deze auto gaat over 2 dagen de deur uit, ga over op Kia...
in ieder geval bedankt....
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar