Opel Zafira 2002: Stotterende moter bij sationair en lage toeren optrekken. luchtm

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: x16xel

Waar zit de luchtmassameter van mijn auto? Heb ik er wel een?

Vandaag de bobine vervangen omdat ik al een aantal keer een "misfire" had gehad.
Ik dacht hiermee ook het stotteren van de motor te verhelpen, helaas.

Onlangs ook kleppendeksel er afgehaald, schoongemaakt en pakking vervangen.
Tevens alle smurrie uit de vaccuumslangen gehaald (korte ritjes). Slangen lijken heel en zitten goed vast.

Ik las hier en daar iets over de LMM maar kan zo snel niet zien waar hij moet zitten bij mijn auto.
Hier een vergelijkbaar plaatje van onder de motorkap:


Het eerste electrische ding na mijn luchtfilter is de buitenlucht temperatuur sensor, deze heeft twee draden.

Maar waar zit de LMM?

Groet,

findftp

Geplaatst door findftp (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Een 2002 model heeft een andere motorcode dan die je op geeft. Dat zou dan een Z16XE motor zijn.
Maar beide motoren (zowel de X16XEL als de Z16XE) hebben geen luchtmassa meter.
In plaats daarvan wordt een map-sensor (inlaatspruitstuk druk) gebruikt.

findftp (0), 8 jaar geleden

Je hebt helemaal gelijk met het type motor, dat is een Z16XE.
Bedankt voor het bevestigen dat deze motor geen luchtmassameter heeft, dan ben ik gelukkig niet gek of blind ;-)

Ik heb deze middag het inlaat kleppenhuis gedemonteerd en alle slangen gecontroleerd.
Het gaatje van de kleppendeksel zat uiteraard dicht. Deze heb ik opgeboord tot 2mm.
Er was 1 slang dit niet goed afsloot, deze was licht gescheurd aan het uiteinde en heb ik met een slangenklem goed vastgemaakt. Volgens mij zou dit een slang kunnen zijn van de brandstoftank ontluchting oid. Er zat net zo'n koppeling op als bij het brandstoffilter wat ik laatst heb vervangen.
Valse lucht en vaccuum heb ik dus verbetert.
Hierna een proefrit gemaakt en stotteren is weg. Lijkt goed te lopen bij alle toerentallen, heb de laptop nog niet aangesloten gehad om dingen te controleren.

Er is nu wel 1 nieuw probleem, en dat is waneer de motor warm is (90graden water) hij bij plotseling gas geven de neiging heeft om af te slaan.
Ik heb een aantal keer korte stootjes op het gaspedaal gegeven en was in staat om mijn motor te laten afslaan.
Merkwaardig genoeg dimde mijn lichten ook lichtjes bij het bijna afslaan van de motor, alsof er een soort kortsluiting is. Vreemd, de accu zou de spanning toch hoog genoeg moeten kunnen houden?

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

liviu2004 (0), 8 jaar geleden

De bougies moeten met 2 elektroden en niet 4. Elke foutcodes in de ECU?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Dat de lichten dimmen bij afslaan van de motor klopt wel. Daar is niets aan de hand.
Als de motor loopt genereert de dynamo ongeveer 14 volt. Na afslaan zakt dat tot onder de 13 volt.
Meet maar na met een voltmeter.

check

Beste antwoord, geplaatst door findftp (0), 8 jaar geleden

Iedereen bedankt voor het meedenken, vandaag heb ik het probleem volgens mij definitief opgelost.
Dat rare gedoe met stationair kwam omdat de eerste lambda sonde niet goed was, en dat kwam weer omdat mijn katalysator stuk was.
Hij rammelde en gisteren heb ik bij auto demontage bedrijf de turk (geen grap) een tweedehands originele katalysator gekocht met 90.000 mijl op de teller(engelse sloop auto's)
Vandaag lekker aan het sleutelen geweest in het zonnetje en je kunt er best aardig bij zonder brug.
Er zat ook nog een lambdasonde in de katalysator, dus die had ik er meteen bij voor totaal 150 euro.
Daarna even de computer foutcodes gewist en een testrit gemaakt.
En tjonge, volgens mij heeft hij nog nooit zo zuinig gelopen. 5,4 liter op 100km bij 100km/uur.
Toen ik gisteren naar de turk in rotterdam ging stotterde mijn auto als een malle bij 80/90 km/u
Op de terugweg ging mijn motormanagement branden, ben gewoon doorgereden omdat ik vermoede dat het de lamdasonde wel weer zou zijn.
Het viel me echter op dat de motor wel opeens goed liep, behalve zuinig! Noodloop dus.
Kon meteen de bobine uitsluiten dus,.. maar dat is eigenlijk te laat, want die had ik vorige week al vervangen.

Eind goed al goed en hier nog even gemeld voor de mensen die weer via google op deze pagina terecht komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.