auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Combo: stroom probleem bij combo diesel

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7

Vorige week begon het met het zo nu en dan knipperen van het accu lampje op het dashboard. Een paar dagen later breide het probleem zich uit met het luidruchtige tik-geluid in het relais ( de gele onderaan bij het bij-rijders portier, achter het afwerkkapje) Deze vervangen waarna het probleem nog niet verholpen was.
Toen werdt ergens alle stroom weggetrokken of er werdt niet bijgeladen , dus heb ik een andere dynamo gemonteerd ( een 2e handse van garage bedrijf met garantie).
Dit leek eerst goed te gaan, maar na +- 15km rijden ging het relaitje weer tikken en er verschenen nog meer tikkende geluiden vanuit de auto (niet het blok) en werdt in ene weer mijn accu leeggetrokken. Zels de verlichting wilde amper meer werken wat dus in moet houden dat de dynamo daar geen stroom meer heen leverde. Het loskoppellen van de + kabel van de accu bij draaiende motor resulteerde in het afslaan van de motor. (Dacht dat een diesel-motor geen stroom nodig had om te lopen, heeft toch zelf-ontbranding?)
Iemand een tip wat/welk onderdeeltje in het circuit dit kan veroorzaken? of zou ook toevallig deze dynamo kapot zijn? (dynamo was wel getest)

Geplaatst door

doitself-er (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt op contactslot

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

ga maar terug,dynamo kapot!!!

bij het los nemen van de + pool hoort de motor te blijven lopen mits de dynamo in orde is!

waarom heb je niet gewoon een nieuwe spanningsregelaar gekocht voor je oude dynamo,deze zijn 9 van de 10 keer kapot ipv de dynamo zelf..

dynamo kan getest zijn en ook op ieder moment het loodje leggen.

dat tikken van de relai's wat je hoort kan komen doordat de accu al helemaal leeg getrokken was,of aan het raken was.

Stefan

stefan84 0

17 jaar

Ga nu het spul door laten meten.
Bedankt voor jullie reacties. Zal de uitslag even melden.

doitself-er 0

17 jaar

Vervang eerst maar es je voorschakel relais. Deze zit rechts voorin onder het dashboard.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Het probleem zat in eerste instantie dus wel in de dynamo ( compleet vervangen omdat deze maar 75 euro was, dus daarom maar niet aleen de spanningsregelaar)
Bij het demonteren van de defecte dynamo was me het zwarte stekkerblokje die op de dynamo geklikt moet worden (waarschijnlijk naar het laad-relais) kapot gegaan.
De 2 losse kabelschoentjes die toen overbleven geisoleerd en op de lipjes van de dynamo gedrukt ( wat zeer moeilijk ging want je hebt geen zicht daarop en moest het op gevoel doen)
Een van deze stekkertjes was weer losgegaan. DAT was het hele euvel dus.
Nu beide stekkertjes goed aangedrukt en de laadspanning gemeten: 13,8V
Alles weer in orde.
Zal binnenkort een origineel stekkertje halen voordat iets weer los gaat zitten.
Bedankt voor jullie meedenken en Complimenten voor de SITE, snelle reacties hier... Groetjes Chiel uut de achterhoek

doitself-er 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.