auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Corsa: Stuur maakt voortdurend korte links rechtse bewegingen in de han

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1242

Hallo,
Mijn dochter vertelde me dat bij het rijden ,zelfs aan zeer lage snelheid, vb aan 20 à 30 km/u het stuur voortdurend korte kleine links rechtse bewegingen maakt?
Dit is niet geleidelijk gekomen maar van de ene dag op de andere.
Eerst dacht ik dat ze bedoelde tillingen op het stuur .
Ik heb er zelf een rit mee gedaan en het zijn zeker geen trillingen zoals niet meer goed uitgebalanceerde wielen.
Wie heeft hier ervaring mee en waar moet ik beginnen kijken wat het probleem kan zijn ?
Mvgr Md

Geplaatst door

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

voel maar eens met je hand over de voorbanden er zal er wel eentje opzitten met een bult erop als gevolg van gebroken canvast,hard stoep oprijden krijg je ook zoiets

Hey Robby,wat betekent gebroken canvast?

in je band zit een stalen mantel ter versteviging van je loopvlak dat is een soort geweven staal sterk en toch flexibel en deze scheuren wel eens als gevolg van ouderdom(oude banden)of keihard de stoep op rijden of als je rubber poreus word komt er water in en gaat dit stalen vest roesten en zo breken,dan komt er een bult op je band of oneffenheid en gaat je auto hoepelen

Het zijn inderdaad al oude bandjes vooraan.De wagen doet niet veel km per jaar en zijn misschien toch aan vervanging toe. Achterbanden nog maar net vernieuwd.
Oooo...als dit het probleem kan zijn dan is dat morgen opgelost.
Ik kijk de banden eerst na op eventuele gebreken en daarna haal ik ze even van de velg om de binnenkant te controleren.
Alvast bedankt voor de tip.
Ik hou u verder wel op de hoogte wat het probleem is ...als ik het vind ten minste.
Gr Md

anders krik je wiel even op en de wielen draaien dan denk ik wel dat je een hoogteslag op hoepeling ziet

Ik ga de wagen op de hefbrug zetten gaat sneller en kan ik alles eens rustig bekijken.
O wat ik me herinner bij laatste smering.
Als je aan het rechtervoorwiel draait dan draait het linker voorwiel in de andere richting.
Is dat zo bij elke wagen?
Ook als ik draai aan een wiel dan draait het andere niet direct mee.
Precies dat je zou denken er zit speling tussen?
Kopt dat ook?
Wagen ieder jaar direct door de keuring.

Nu ik al een beetje af weet van een wagen maar niet alles ken dacht ik eerst zou dit niet te maken hebben met een kapot stuurhuis.
Ik zeg maar iets he ?

dat is correct als je een wiel draait dat het andere de andere kant op draait,en inderdaad je zegt maar iets dit heeft niks te maken met stuurhuis maar aandrijving,er zal geen speling opzitten maar je differentiel veroorzaakt dit,als je een wiel opkrikt en je draait dan draait je differentieel inwendig (om zo maar te zeggen)en krik je allebij je wielen op dan draaien je assen dan zoekt het differentieel de weg van de minste weerstand

Hey Robby,
Ik heb vanmorgen de wagen op de brug geplaatst.Aangezien ik een garage heb en niet veel hoogte heb kon ik vanuit de smeerput niets merken aan de band .
Ik heb dan maar het linker voorwiel afgenomen en op de balanceerder geplaats Handmatig heb ik de band in beweging gebracht en zag dan waar het fout liep!
Inderdaad vertoonde de band een hoogteslag of ophoepeling zoals je dat noemt.
Ik heb de band die wel nog 2 mm loopvlak diepte geeft niet van de velg getrokken om de binnenkant te controleren want dat heeft toch geen zin en misschien zie je dan toch niets.
Ik heb de banden nog een uitgebalanceerd en gewisseld. De 2 nieuwe van achteren naar voor gelegd.
Na een test ritje voelde ik direct probleem opgelost!!
Ik moet u van harte bedanken u me de juiste weg wees om eerst die oorzaak te controleren.
Je had 100% gelijk en is mijn kennis is weer als hobby-ist weer een beetje veruimd...haha.
Ik heb een foto genomen van de band en een horizontale lijn getrokken zo je de ophoepeling even kan zien.
Hartelijk dank!!!!
Mvgr Md
[url=http://img13.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img13.imageshack.us/img13/4712/ko...[/img][/url]

jaja duidelijk zichtbaar aan de rechtse kant een inwendige breuk, al zou je deze band van binnen bekijken dan zie je nog niks, die stalen mantel zit gevulcaniseerd in het rubber.maar meestal komt dit voor bij oude banden dan wordt het rubber poreus en komt er water op het staal wat dan gaat roesten en breken

Robby,
Je hebt dit goed uitgelegd zodat ik het weer eens zelf kon oplossen.
4 jaar geleden bij een slechte ervaring van een dealer tijdens het vernieuwen van een lager en zodoende mijn schijfremmen naar de maan heeft geholpen heb ik ook door vraag van mijn kinderen om zelf het onderhoud te doen aan hun wagen besloten een smeerput te bouwen.
Na de smeerput heb ik dan nog eens een 2 palen hebrug er boven opgeplaatst voor wat meer hoogte te hebben en zo gemakkelijk aan ieder wiel kon werken zoals nu het geval.Geen geklungel meer met opkrikken.
Nu ik niet voldoende kennis heb van een motor,niet voor geschoold ben en niet eens mijn vak is(tapijtwever)maar het me wel intresseerd heb ik al veel kennis opgedaan en veel problemen kunnen zelf oplossen ,ook via informatie op Problemcar.Zo kwam er later een 2 de hands banden demonteerder en een uitbalanceerder. [url=http://img12.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img12.imageshack.us/img12/2779/as...[/img][/url]
en een koplamregelaar .
Alles om een auto te kunnen in orde te zetten voor de keuring.Haha
Groeten Md

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.