👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
mijn vectra 2.0 DTI 16V (X20DTH, '99) geeft na een tijdje rijden een motorstoring aan, en de toerentalsensor geeft 'nul' aan. De temperatuur is dan net boven 80 graden. Bij de dealer zijn de foutcodes uitgelezen en deze geven een probleem aan met het ingangscircuit van de toerental sensor (P0725,P1335,P0400). De dealer zegt dat de stuurcomputer kapot is en vervangen moet worden (1500 euro). Maar ik vraag me af of deze werkelijk kapot is, de storing treedt namelijk pas op boven een bepaalde motortemperatuur. Als de auto een paar uur uit geweest is dan is het probleem niet meer aanwezig. Is de computer dan wel kapot of is er een ander probleem aan de hand (connectoren bijvoorbeeld?)
Kan iemand mij hierbij helpen?
bij de inlaat kant rechts zit de stekker van de krukassensor kijk daar eens of de bedrading ook defect is. maar ook goed onder de rubbertjes van de stekker kijken of de draden heel zijn.voor de rest kun je niets zelf controleren.
Het probleem was niet een slechte verbinding van de connector. Dit zag er nog goed uit. We hebben een scoop aan de toerental sensor gehangen om de signalen te meten tijdens rijden. Het signaal zag er goed uit zolang de temperatuur laag bleef. Rond de 80 graden zagen we het signaal al een beetje vervormen. Een paar graden hoger viel het signaal helemaal weg (en het motorlampje aan). Toen meetten we een weerstand van de sensor van 5.6 kOhm, terwijl deze in koude toestand 880 Ohm was (zo moet ie ook zijn volgens de specs). Meting een keer herhaald, zelfde resultaat. Dit hadden we nog gemeten met de sensor verbonden aan het motor stuurapparaat, zodat een defect stuurapparaat nog niet volledig uit te sluiten was. Maar we hebben ook de weerstand van de sensor los gemeten, nadat ie in de fout ging (dus stuurapparaat beinvloed de meting dan niet) . Deze bleek weer extreem hoog te zijn. Na afkoelen van de motor zakte deze weer naar normale waarden (bij iets warme motor 1010 Ohm).
De sensor geeft dus onjuiste waarden aan boven een bepaalde werktemperatuur. Ik heb de sensor laten vervangen, en het probleem is opgelost (dan heeft de Opel werkplaats dus een volledig verkeerde diagnose gesteld.)
Kan natuurlijk gebeuren....
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar