Opel Astra: tandriem erafgelopen

Bouwjaar: 1994

ik heb de tandriem van mijn astra 1,6 16 v is er afgelopen ik zoek handleiding waar ik alles kan terug vinden met betrekking tot de markeerstepen waar die moeten staan de zuiger(s)wat ik stap voor stap moet door lopen voor ik hem weer aan de praat krijg please alles aan gegevens mailen ik kom er internet nmaar niet op de juiste sites ik hoop op jullie profi ondersteuning
gr maurice

maurice7546

Geplaatst door maurice7546 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Beunhaas (520) PRO, 18 jaar geleden

De kop moet eraf, je hebt minimaal 2 a 3 kromme kleppen......

Opel Astra benzine- en dieselmodellen 3. Dieselmotoren 3.2.2 Distributieriem vervangen (17D)


Speciaal gereedschap Opel
Riemspanningsmeter KM-510-A
Afstelsleutel waterpomp/riemspanning KM-509-A

Distributieriemspanning met KM-510-A


Spanning nieuwe distributieriem:
koud 7,5
gelopen 9,5
Spanning gebruikte distributieriem:
koud 6,0
warm 9,0


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Inspuitpompriemwiel 25 (2,5)
Krukasriemwiel 130 (13,0) + 45°
Krukaspoelie 20 (2,0)
Omkeerrol 50 (5,0)
Nokkenasriemwiel 75 (7,5) + 60°
Waterpomp 25 (2,5)


Uitbouwen


- Neem de massakabel van de accu los.
- Verwijder het luchtfilterhuis.
- Maak de luchtaanzuigslang los.
- Ontspan de V-snaar van de dynamo en verwijder deze. Verwijder ook de aandrijfriem van de stuurbekrachtiging (indien aanwezig). Let op! Zie tabel 4.3 voor de V-snaar en de spangegevens.
- Verwijder het nokkenashuisdeksel.
- Verwijder het voorste distributiedeksel.
- Verdraai de krukas totdat de zuiger van de eerste cilinder (distributiezijde) in het BDP van de compressieslag staat. De merktekens aangegeven in figuur 3.1 moeten tegenover elkaar staan.


Figuur 3.1: Merkteken op het vliegwiel moet tegenover het vaste merkteken op het koppelingshuis staan
(zichtbaar na verwijderen van afschermplaat van koppelingshuis) en het merkteken op het inspuitpompriemwiel moet tegenover het vaste merkteken op het achterste distributiedeksel staan



Blokkeer de nokkenas zodanig dat deze niet verdraaien kan.
- Los de bevestigingsbouten van de waterpomp.
- Ontspan de distributieriem door de waterpomp te verdraaien. Maak zo mogelijk gebruik van het bijzonder gereedschap Opel KM-509-A (figuur 3.2). Verwijder de distributieriem van het nokkenasriemwiel.


Figuur 3.2: Verdraai de waterpomp met behulp van sleutel
KM-509-A om de distributieriem te ontspannen



- Schakel een versnelling in en laat iemand het rempedaal intrappen terwijl de boutjes van de krukaspoelie worden losgedraaid. Verwijder de krukaspoelie.
- Verwijder de distributieriem.


Achterste distributiedeksel uitbouwen


- Verwijder het nokkenasriemwiel.
- Verwijder het krukasriemwiel.
- Verwijder de omkeerrol van de distributieriem.
- Draai de binnenste bevestigingsmoer en de drie buitenste bevestigingsbouten van het inspuitpompriemwiel los. Trek het inspuitpompriemwiel los met behulp van een geschikte trekker.
- Verwijder het achterste distributiedeksel.


Inbouwen


- Breng het achterste distributiedeksel aan.
- Monteer het krukasriemwiel.
- Breng de omkeerrol aan.
- Let erop dat de merktekens juist staan en breng de distributieriem aan.
- Monteer de overige onderdelen in de omgekeerde volgorde van uitbouwen.


Distributieriem spannen


- Draai, voordat u met het meten van de spanning begint, de krukas een kwart slag rechtsom.
- Meet de riemspanning door de riemspanner op de riem aan te brengen, zie figuur 3.3. Figuur 3.4: De distributieriem moet tussen de punten A, B en C doorlopen. De spanner C moet in een tanddal ingrijpen.


Figuur 3.3: Riemspanning controleren met riemspanner (Opel KM-510-A)

Figuur 3.4: Het juiste gebruik van de riemspanner

- Lees de riemspanning af. Stel zonodig af door de bevestigingsbouten van de waterpomp te lossen en het huis te verdraaien. Maak hiervoor zo mogelijk gebruik van sleutel Opel KM-509-A (figuur 3.5).


Figuur 3.5: Distributieriem ontspannen door verdraaien van de waterpomp



- Draai de krukas na afstellen van de spanning een hele omwenteling rechtsom.
- Meet nogmaals de riemspanning en stel deze zonodig af.
- Draai de bevestigingsbouten van de waterpomp vast.


Nokkenas in BDP-stand afstellen
Let op! Als de nokkenas niet in de BDP-stand tegen verdraaien is geblokkeerd, moet de BDP-stand met speciaal Opel-gereedschap (KM-661, figuur 3.6) worden bepaald.

Figuur 3.6: Speciaal gereedschap KM-661

- Een meetklok met een meetvoetdiameter van 10 mm wordt op het ene deel van dit speciaal gereedschap (KM-661-1) gezet. Dit speciaal gereedschap wordt op de tweede nok (inlaatnok van eerste cilinder) geplaatst en op 0 gesteld (figuur 3.7). De linker positiepennen moeten in de boringen van het nokkenashuis vallen.


Figuur 3.7: Speciaal gereedschap KM-661-1 met de meetklok over de tweede nok geplaatst



- Zet de bout van het nokkenasriemwiel los en verplaats het gereedschap naar links. De rechter positiepennen moeten in de boringen van het nokkenashuis vallen.
- Verdraai de nokkenas met een sleutel op het zeskantgedeelte bij de vierde cilinder tot een waarde van 0,40 mm wordt bereikt. Zet de krukas in de BDP-stand. Plaats het andere gedeelte van het gereedschap (KM-661-2) over de vierde cilinder (figuur 3.8) en stel een waarde van 0,62 tot 0,64 mm af met de stelbout.


Figuur 3.8: Speciaal gereedschap KM-661-2 over de vierde cilinder geplaatst



- Zet het nokkenasriemwiel vast met het juiste aanhaalmoment.
- Verwijder het gereedschap. Verstel de meetklok daarbij niet.
- Verdraai de krukas twee omwentelingen en zet deze in de BDP-stand.
- Plaats het speciaalgereedschap (KM-661-1) met de meetklok nogmaals met de rechter positiepennen in het nokkenashuis en lees de meetklok af. Deze moet 0,56 ± 0,03 mm aangeven. Als deze waarde niet wordt bereikt, moet de afstelling met een nieuwe bevestigingsbout van het nokkenasriemwiel worden herhaald.
- Controleer na afloop de afstelling van de inspuitpomp.



Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Kees, Dit is geen dieselmotor, maar een 1,6 16v (x16xel)

Kop moet wel gedemonteerd worden, Waarschijnlijk heb je +/- 6 kleppen krom.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.