Opel Zafira: telkens storing krukassensor 2.2 DTR 2003

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: Y2.2DTR

3 weken terug na een storing heb ik de krukassensor vervangen. Hierna 3000 km probleemloos gereden en daarna weer dezelfde storing. Krukassensor wederom vervangen maar bood geen oplossing.

Vervolgens de auto meegegeven aan een opel monteur om deze uit te lezen. Diagnose was toerentalsensor op de pomp. Dus pomp vervangen (door een gebruikte) en nu loopt de auto ongeveer 5 minuten probleemloos en daarna weer dezelfde storing (krukassensor/toerentalsensor). Opel geeft aan dat het aan de ECU ligt maar deze zit op de pomp en het lijkt me sterk dat de ruilpomp hetzelfde probleem had als mijn oude.

Wie weet raad?

henkst69

Geplaatst door henkst69 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

mmcars (0) PRO, 15 jaar geleden

henk weet het niet presies meer maar heb zelvde gehad bij mij was het combinatie van krukas sens en nokkenas sens deze zou ik eerst ook vervangen ik heb hier ongeveer week naar gezocht was combinatie ik meen dat hij start op zijn nokkenas sensor en dat krukas sens het dan overneemt weet wel dat het bij ons toen opgelost was heb vele experts erbij gehad ook paar dealers alle kwamen er niet uit en bij toeval bel ik mijn zwager diesel monteur en zij dat hij dezelde storing een week eerder ook had dus heb zijn raad maar opgevolgd en nokkenas sens ook vervangen probleem verholpen dus ik hoop het voor je

Opeltje (0) PRO, 15 jaar geleden

deze motor heeft helaas geen nokkenas sensor..

danny1929 (0) PRO, 15 jaar geleden

P0335 Dtc? Dan werkt de ecu juist met het toerental van de pomp als vervangende waarde.
Zie TIS document:

B-001 DEFECTCODE

P0335 Circuit krukassensor niet in nominaal bereik

Motor draait
De krukaspositie-afwijking ligt niet binnen accepteerbare grenzen of kan niet worden geleerd
Vervangingswaarde:

Stuurapparaat rekent met het toerental van de brandstofinspuitpomp.
Betreffende klemmen:
ECM: 11, 23, 35 (X92)
Werkinstructie Nominale waarde

Isolatie en afscherming kabels controleren
Afstelling van de volgende componenten controleren (zie het Werkplaatshandboek):
B34 Impulssensor - krukas
Aanwijzing:

(losse contacten, ontbrekende tanden, verkeerd referentiepunt, verkeerde tussenruimtepositie, etc.)

Test okay?

Contact UIT
Kabelboomstekker lostrekken van:
B34 Impulssensor - krukas
Weerstand meten tussen de volgende klemmen:
B34 Impulssensor - krukas
Kabelboomsstekker (componentkant) pin 1
&
B34 Impulssensor - krukas
Kabelboomsstekker (componentkant) pin 2

800 ... 1100 Ohm

Weerstand meten tussen de volgende klemmen:
B34 Impulssensor - krukas
Kabelboomsstekker (componentkant) pin 1, 2
&
B34 Impulssensor - krukas
Kabelboomsstekker (componentkant) pin 3

Groter dan 500 kOhm

Multimeter instellen op wisselspanning.
Motor starten
Spanning meten tussen de volgende aansluitingen:
B34 Impulssensor - krukas
Kabelboomsstekker (componentkant) pin 1
&
B34 Impulssensor - krukas
Kabelboomsstekker (componentkant) pin 2

Groter dan 0,2 V
Wisselspanning
Ja? vermoedelijk stuurapparaat diesel defect/kabelboom
Nee? krukassensor/bedrading

Ik zou het eerst in de stekker/bedrading naar de krukassensor zoeken omdat hij na het vervangen van de sensor een poosje goed is geweest.
Groetjes Danny.

henkst69 (0), 15 jaar geleden

Hallo Danny, bedankt voor je uitgebreide antwoord. De auto staat nu bij de dealer en ze hebben zaterdag de bedrading gecontroleerd. Volgens hen alles ok en moet het toch aan de pomp liggen. Ik zal in elk geval jouw antwoord aan hen doorspelen misschien hebben ze een stap overgeslagen.

Nadenkend over de eerste storing, het gebeurde tijdens een fikse regenbui en flinke plassen op de snelweg. Kan dat er nog iets mee te maken hebben? Op zich zou de bodemplaat toch voldoende bescherming moeten bieden tegen opspattend water.

danny1929 (0) PRO, 15 jaar geleden

De firma Diesel Büchli B.V kan de pomp heel uitgebreid doormeten( ze kunnen veel meer dan de dealer!)
Ik zal alvorens heel veel zoekwerk en kosten te maken eens met hun contact op nemen.
Succes!
De bodemplaat houdt wel veel tegen maar contactproblemen door vocht,corrossie of beschadiging komt toch nog wel regelmatig voor.

henkst69 (0), 15 jaar geleden

Danny wederom bedankt voor de tip. Ik sprak vandaag mijn zwager, hij is monteur bedrijfswagens, en hij adviseerde om de massa van de krukassensor goed te controleren en door te meten. Deze wil wel eens problemen geven bij bedrijfswagens. Wellicht kunnen we voor de zekerheid de massa omleiden om te kijken of dat werkt. In elk geval zal ik ook contact opnemen met Diesel Buchli BV.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.