auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: telkens weer storing

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 CDTI

Allen,

Mijn Vectra gaat steeds in noodloop. Het probleem is niet te vinden. (lampje van auto met sleutel gaat branden)
Heb de auto in Nov. afgelopen 2010 gekocht.

-laten uitlezen: EGR klep kapot, vervangen. (bij officiele OPEL dealer) (eind 2010)
Ging een tijdje goed, vervolgens weer telkens het lampje.

-laten uitlezen: turbo + turbodruksensor vervangen, regeneratie van roetfilter.
Ging weer 2 weken goed, weer telkens het lampje.

Toen zei de dealer, dat het ligt aan de korte afstanden die er mee gereden worden. (enkele rit naar werk is +/- 25 km).
Volgens mij is dit een l*lverhaal, Heb hem nu 1,5 jaar en bijn 50.000 km gereden (1x per week Hulst - Breda - Hulst (250km))

Ook zijn alle injectoren vervangen, de katalysator, EGR nogmaals, enz. enz. Na het vervangen van de katalysator ging het ongeveer een half jaar goed, maar na de keuring was het weer pet.

Ik ben inmiddels ruim €5000 verder, maar het probleem blijft. De dealer zegt dat hij niet regenereert, maar weten niet wat te doen.

Iemand een idee??

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Reedewaal (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit de leiding van en vanaf je roetfilter niet verstopt? of zitten vol roet, dan meet hij namelijk bijv. dat hij maar voor 60% vol zit en gaat hij niet in zijn regeneratiecyclus...Terwijl je roetfilter dan wel steeds voller raakt...En aangezien die waarschijnlijk niet zijn vervangen bij het nieuwe roetfilter, ik zou ze doorblazen tot aan de druksensor en even een statische regeneratie uitvoeren.

Laat ook een pakkingplaatje tussen je egr-klep zetten met een versmalling zodat je egrklep minder snel vervuild.

Weet je toevallig welke foutcode er in zit?

Het is idd wel ff handig om de P code te weten. Dan heb je een richting waarin je het kunt zoeken. Ook is het wel handig om te weten welk type CDTI je hebt. Er zijn er 3. 100/120 en 150 PK de laatste is een 16 klepper met wervelkleppen op het inlaatspruitstuk welke voor veel problemen kunnen zorgen met betrekking tot dicht roeten van je gasklephuis en egrklep alsmede je egr koeling. Investeer eens 30 euro op marktplaats in een OPCOM. Dan kun je zelf de status van het DPF uitlezen. Laatste regeneratie op KM afstand en het percentage verzadiging. Kunt met de opcom ook zelf geforceerd regenereren. Verder doe je er zeker goed aan om de egr klep software matig uit te laten zetten en er een afdekplaat tussen te monteren. Scheelt zo ie zo al met het verbruik en ook minder last van aangekoekte zooi. De dpf sensor zou ook kapot kunnen zijn. die zit er nog al knullig onder geplakt en kan kapot gaan.

Groet Deen.

deen 0

12 jaar

Hallo,

Het is een 100 PK, dus enkele oplossingen vallen al af. Weer een mail gestuurd naar de garage.
Ik blijf voorlopig nog even naar de garage gaan, omdat dit naar mijn inziens inmiddels wel eens een garantie kwestie is.
Immers, de officiele opeldealer (waarvan ik mag aannemen dat deze er verstand van hebben) hebben al heel wat vervangen zonder succes.

De garage (die overigens altijd heel netjes heeft gehandeld) heeft belooft collega dealers te contacteren om te kijken of zij raad weten.
Dit heeft men trouwens al een maand geleden beloofd en tot op heden nog geen resultaat gehoord.

Ik heb nu jullie suggesties gestuurd, en ben benieuwd of ik nu iets terug hoor.

Nogmaals al heel veel bedankt voor het meedenken!

Grt. Rudi

Reedewaal 0

12 jaar

Ik heb ook veel gedonder gehad met mn roetfilter. Ik heb uiteindelijk besloten om deze te laten verwijderen. Dus het filter element eruit en uit de computer te laten halen.

Ik heb nergens meer last van en hij is glans rijk door de APK gekomen.

Motorsmurf 110

12 jaar

Zelfde probleem, zelfde motor Reedewaal, in een Astra van 2006. Drie weken geleden nog in de garage gestaan, dinsdag in Frankrijk van de snelweg af gesleept halverwege bestemming. Gisteren regenereren bij de Opeldealer aldaar. "Niet mee blijven rijden, dit is niet goed." Dus terug naar huis. Al meerdere malen aangegeven: "auto regenereert niet!"

rvdkraan 0

12 jaar

Vandaag mail terug gehad van dealer:

Dat van de leidingen klopt niet helemaal, omdat het systeem eerder in roetregeneratie zou gaan, want het meet dan een klein drukverschil.
Overigens meten de monteurs voor de roetgeneratie 50kpa verschil en dat is zo goed als het maximum en erna ongeveer maximaal 4 kpa en dat is ook ruim binnen de grens.
We hebben wat de EGR-klep betreft zelfs al geprobeerd om deze geheel af te sluiten en dat had ook niet het juiste resultaat.
Ik heb al wat collega’s gesproken, maar met alle tips kwamen die ook niet verder dan hetgeen we tot nu toe al hadden uitgevoerd.
Het probleem komt naar alle waarschijnlijkheid vanuit sturing van de software en we weten dat met de auto in het verleden is gerommeld, maar volgens ons zou nu de juiste software erin zitten.
Alleen die software wordt ook weer door verschillende factoren/onderdelen aangestuurd.
Ik heb nog contact gehad met iemand van Opel (pas van gisteren weer terug) en die zou ook nog wat mogelijke gegevens aanleveren.

Reedewaal 0

12 jaar

Je weet nog steeds geen foutcodes?(dat zou enorm helpen namelijk.)

Afsluiten van je egrklep geeft een foutcode je moet een kleine versmalling maken in de pakking (pakking zelf maken en een gat erin van +/- 11 mm) zodat hij niet helemaal afsluit (of software erin laten zetten die de werking van de egr uitschakelt alleen dat kan dan weer niet bij een dealer.)

Ik begrijp dat als hij volzit hij wel geregenereerd kan worden?? (100 procent vol en dan statische regeneratie (via tech2) zit hij op 50 procent als dit is uitgevoerd?) dit is NIET de waarde die hij dan meet, dit is de waarde die hij verwacht na je regeneratie, wat ze zouden moeten doen is na de regeneratie rijden en dan kijken hoe snel de waarde van je dpf oploopt, als het goed is zou de waarde bijna niet moeten oplopen liever nog dalen.

Er is een motor ecu update geweest voor de dpffilter een paar jaar geleden alweer. Ik snap even niet wat je bedoeld met factoren/onderdelen aangestuurd....De software zouden ze gewoon moeten kunnen controleren of de juiste erin zit.

Bij het vervangen van de verstuivers zijn deze ook ingeleerd?.

Ik heb zelf ook een vectra (met herkenbare problemen).
Echter ging / gaat de mijne ook zo nu en dan in noodloop.
Het best is en blijft om de auto niet uit te zetten als hij in noodloop gaat en direct uit te laten lezen bij een dealer of iemand die het kan.
2 dingen die ook vervelende problemen kunnen geven zijn:
- Slechte stekker bij de 3e injector
- Luchtklephuis print soldering niet oké (of vol met olie)

jbakker 0

12 jaar

Allen,

Vandaag weer naar garage geweest en bij uitlezing gebleven, zodat ik de foutcodes weet ;-)

De foutcode die (al vaker) naar voren kwam is P9001.

Ook kwam P0100 naar voren, maar dat zou volgens de monteur zijn omdat hij er vorige keer een kabel afgetrokken had om te kijk en of de storing inkwam.

Ze zijn nu bezig met een tuning bedrijf om het regenereer proces uit de software te halen. Ik hoop dat dit wat oplevert!
Wanneer ik meer info heb, laat ik dit aan jullie weten.

Grt.

Reedewaal 0

12 jaar

Allen,

Weer even een update.

Auto is naar ZIPTUNING gegaan via de dealer. Daar is het roetfilter gedemonteerd en ook alle sensoren die hiermee te maken hebben.
Tevens is er andere software opgegaan, waarbij het roetfilter en de sensoren uit de software zijn verwijderd.

Hopelijk is het nu opgelost!!

Ik laat het over 5000km (of bij eerdere problemen) wel weer weten!

Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!

Reedewaal 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.