De laatste tijd is het de watertemperatuur wispelturig.
Laatst met het hete weer (37C) ging de temp naar de 100 graden met lange ritten, de fans draaide wel op volle toeren. Door de kachel open te zetten daalde de temperatuur weer naar ca 90-95 graden. De volgende dag met 31 graden buiten, bleef de temperatuur weer konstant (ca 90C).
Vanmorgen half uur gereden en de temp bleef weer mooi constant op 90 C. Later op de dag (23C) ging de meter weer richting het rode, de fans draaide wel (eerst half vermogen (ca 95C) en daarna vol vermogen (100C). Alleen met de kachel openzetten daalde de temperatuur weer.
Beide waterslangen waren trouwens heet. De wagen heb ik 3 jaar, maar de koelvloeistof is nog niet vervangen, geen verlies en is altijd op peil geweest.
Kan het de thermostaat zijn dat deze dicht blijft staan? Verstopte radiator of een kwestie van koelvloeistof vervangen (de fans doen het wel)?
Wat me opviel was dat afgelopen winter de water temperatuur meestal niet veel verder boven het blauwe gebied uitkwam.
Wat is wijsheid? Eerst koelvloeistof (is ouder dan 3 jaar) vervangen en kijken wat de temperatuur dan doet? Of gelijk naar de garage voor een nieuwe thermostaat (zelf vervangen schijnt lastig te zijn omdat deze achter de distributiekap zit)?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Thermostaat (laten) vervangen. De koelvloeistof is het probleem niet.
Enige schatting wat ongeveer de kosten zijn (thermostaat + arbeid) bij een garage (X1.6SZR)?
14 jaar
Thermostaat +/- 22,50 euro en 3 kwartier werk
[quote=moderator]Thermostaat +/- 22,50 euro en 3 kwartier werk[/quote]
Bedankt voor de info, de prijs van de thermostaat zag ik zo rond de 20-25 euro. Alleen het werk kon ik niet schatten omdat de thermostaat bij dit blok achter de distributiekap zit. Ik las op het forum dat de distributieriem eraf moest, nokkenaswiel, motorsteun losmaken e.d.
14 jaar
Ik heb in beide waterslangen een paar keer geknepen. Na 2x 30 min gereden te hebben bleef de temp meter mooi constant in het midden. Een waterslang was nu minder heet dan de andere. Radiateur beetje verstopt misschien geweest?
14 jaar
Dat knijpen zal nu 'toeval' geweest zijn vermoed ik..
Dat 1 slang koeler blijft en de ander heet, zal toch een thermostaat probleem zijn..en zul je waarschijnlijk alleen kunnen oplossen door deze te vervangen, bij de ene motor ishet in 3 minuten gebeurt, terwijl je bij de andere er een paar uur aan bezig bent..
Wat moet, dat moet zeg ik maar en hier moet je niet op bezuinigen..
14 jaar
Het water wat door de radiateur gaat, moet toch afgekoeld worden?
14 jaar
Het water wat door de motor gaat, dat moet afgekoeld worden, maar....als de thermostaat te vroeg opent of blijf 'hangen' dan heb je dat probleem dus ook al, dan komt hij moeilijk of niet op bedrijfs temp, maar als hij niet opent of te laat, word de motor vanzelfsprekend te warm..
14 jaar
De radiateur moet het water toch afkoelen? Dus moet de slang aan de uitgang van de radiateur koeler zijn dan de inlaat.
Als de uitgang net zo warm is als de ingang, dan staat de thermostaat wel open, maar koelt de radiateur het water niet genoeg af is mijn beredenering.
Als de thermostaat dichtstaat, dan is er toch geen circulering of wel soms?
Verder: als alleen de kachel openzetten de temperatuur laat dalen, ondanks dat de fans op de radiateur draaien, zou toch kunnen duiden op een slechte koeling door de radiateur?
14 jaar
Verschil van een 5 a 10 graden op de ingaande en uitgaande slang niet of nauwelijks op gevoel waar te nemen.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar