auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Temperatuur loopt hoog op

Bouwjaar: 1996

Goedemiddag allemaal,

Sinds twee weken heb ik een astra cabrio x1.6sz automaat.
Wat mij opvalt is hetvolgende: De temperatuur van de motor loopt erg hoog op tijdens kort filerijden of wachten bij een stoplicht.

Als ik normaal rij komt de auto vrij snel op bedrijfstemperatuur, ongeveer zo'n 93 tot 95 graden, als ik blijf rijden dan blijft de temperatuur constant op deze waarde.

Als ik echter wat langer ergens moet wachten, dan loopt de temperatuur op tot 100 tot ongeveer 102 graden, en dan springt ook de fan aan, deze krijgt de temperatuur echter niet veel omlaag, tijdens deze periode. Als ik dan weer normaal kan gaan rijden dan daalt de temperatuur heel vleug weer naar zo'n 94 graden.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is?

( Ps, Dis. riem, spanrol, waterpomp,thermostaat, fanschakelaar, temperatuurzender en radiateur, heb ik uit voorzorg vervangen ).

Alvast bedankt,

Robert

Geplaatst door

dupl-u-1739-5dd146c65c064+Junjer (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat is heel normaal dat je motor temp. omhoog gaat tijdens file rijden en lang wachten.
Zeker met deze warme dagen.
Je moet je pas zorgen gaan maken als de temp. meter naar het rode gebied gaat 110 tot 120 graden.

groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Hoi Astra rijder, ik ben het met je eens dat de temperatuur bij filerijder natuurlijk omhoog gaat, maar ik heb verschillende opels gereden, en rij nu trouwens nog een opel erbij,Omega X25DT, maar die hadden dit allemaal niet. Ook heb een een kadett e16nz gereden, bij deze auto's was het niet het geval.
Zijn er meer astra rijders die dit, voor zover het een probleem is, hebben. Heeft het er soms mee te maken dat het een automaat is. Want de bakolie moet toch ook gekoelt worden.

Dat heeft er ook mee te maken. Want je automaat heeft ook een aparte radiateur om zijn olie te koelen en die zitteen meestal aan je normale radiateur vast.

Ik rij een astra f met een c16nz en bij het file rijden een lang stil staan loopt mijn temp. ook naar de 100 graden en daar blijft hij staan totdat er weer wat meer vaart tijdens het rijden komt. En mijn oude kadett die ik had met een c14nz bleef ook koeler dan me astratje.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

je zou nog is na kunnen kijken of je radiateur niet half dicht zit.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Ik heb ook een Astra uit 1995 en ook het zelfde!Ook bij mijn Kadett uit 1991 bleef de temp. het zelfde.
De Astra is een schakelbak die ik heb.
gr Marcel.

rottieroodmax 0

19 jaar

misschien iets heel simpels, zit er genoeg (en vers) koelvloeistof in je systeem.


martin

mvdkant 0

19 jaar

Let Op!!, De meter kan zelf ook iets afwijken, maar mijn astra c2.0ne werd ook altijd rond de 105 graden

Ventilator wordt namelijk ingeschakeld bij 105 graden.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Nog even een reactie op de antwoorden van Tijne en Martin.
Tijne, de radiateur is hagelnieuw ( geen radiateur van de sloop ), dus hier kan het niet in zitten. En Marcel, er zit genoeg en nieuwe koelvloeistof in daar ik de waterpomp radiateur, ed. vervangen heb.

Nog een laatste vraag en dan hou ik erover op.
Wat als nu de kachelradiateur half dicht zit, kan ik dan ook deze symptomen krijgen.

Groeten Robert

Wil nog even iets vragen over de astra, en wel over de distributie.
Je moet de riem, volgens TIS, spannen door eerst de waterpomp rechtsom te draaien, dan de krukas twee omwentelingen draaien, de waterpomp iets losdraaien, dan de pomp terugdraaien, totdat de wijzer van de spanrol, in het midden van het v-tje van de grondplaat wijst. Tot nu toe niets aan de hand. Maar als ik hierna de krukas weer twee omwentelingen draai, en ik kijk hierna weer naar het wijzertje, staat hij helemaal boven. Ik heb dit verschillende keren opnieuw gedaan, echter krijg het niet goed. Wat doe ik fout?

Groeten Robert

robert dan draai je waarschijnlijk de verkeerde kant op of je drait de motor door de nokken as te draaien dan gaat hij aan de verkeerde kant van de dis riem trekken.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Ik draai inderdaad de nokkenas, ik dacht dat dit weinig uitmaakte, dacht dat het er gewoon om ging om te kijken of na twee omwentelingen, de riem nog altijd op de juiste spanning stond. Wat betreft het draaien, ik draai rechtsom...

Groeten Robert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.