Ik heb sinds kort het probleem dat de temperatuurmeter onderin blijft hangen, terwijl al direct bij een koude motor de ventilator aanslaat. De thermostaat, die voorzien is van een sensor, is al vervangen. Wel viel mij op dat de weerstand van deze sensor zowel bij mijn oude thermostaat als nieuwe thermostaat gelijk is aan 16 ohm. Klopt dit wel, want mij lijkt dit erg laag?
Zodra de motor warm is start de auto slecht. Heeft iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hierbij de waarde,s van een koelvloeistof temperatuursensor .
Dank je wel Rene voor je reactie,
Ik had ook al het vermoeden dat de weerstandswaarde van een temperatuursensor veel hoger moest zijn bij de huidige buitentemperatuur.
Ik nam aan dat de temperatuursensor bij mijn thermostaat zit. Ik vermoed dat dit niet correct is.
Op YouTube zie ik later dat de temperatuursensor achter de thermostaat met een veerklip is bevestigd en dat ik ook weer het koelmiddel moet verwijderen om deze te vervangen. Blijkbaar moet daarna ook de foutcodes worden verwijderd.
Groetjes Ron
6 jaar
Het probleem is opgelost. Zowel het hard lopen van de ventilator bij koude motor als de temperatuurweergave reageert weer zoals het moet.
Het lag zoals ik reeds vermoedde aan de temperatuursensor. De defecte temperatuursensor had een hele lage weerstand (<10 ohm), waardoor het voor het systeem leek alsof de temperatuur heel hoog was.
Let op dat je niet de thermostaat vervangt!
6 jaar
Alles is ook logisch verklaarbaar...een temperatuursensor is een NTC weerstand (Negatief Temperatuur coëfficiënt).
Dat wil zeggen: hoe lager de temperatuur hoe hoger de weerstand (en andersom ook)
Maar mooi dat het opgelost is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar