close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Thermostaat??????

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Heren,

Volgens mij is er niks aan de hand maar ik wil het even zeker weten.

Mijn motor loopt bij stationair mooi 90 graden en de fan slaat ook aan verder helemaal geen problemen.
Zodra ik begin te rijen zakt hij terug naar ongeveer 82 graden, de kachel word mooi warm maar niet heet.

Mvg.

Geplaatst door

bkr22 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stationair loopt de temperatuur inderdaad hoger op dan al rijdende. Dit uiteraard door de rijwindkoeling.
Echter, veel lager dan die 82 gr. moet deze niet zakken. Anders toch de thermostaat (laten) vervangen.
De normale werktemperatuur ligt tussen de 90 en 95 gr.

moderator 0
badge

14 jaar

Moderator je heb helemaal gelijk denk ik.

Ik wil nog even een advies van Stefan84 hem vertrouw ik het meest op de thermostaten gebied.

mvg.

bkr22 0

14 jaar

Werk temperatuur van de X16XEL / Z16XE motor zit tussen de 90 en 105 graden

Thermosstaat hoort te openen bij 92graden.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

denk dat steef dat even tegen hem moet zeggen die vertrouwd[url=http://img215.imageshack.us/i/lachen.gif...][img]http://img215.imageshack.us/img215/492/l...[/img][/url]
die

kleijn 0

14 jaar

toch niet eehhh VW rijders onder elkaar he haha...

Willem12089 0
badge

14 jaar

Even een update na meerdere tests vandaag.

Motor goed warm laten draaien (stationair) opent bij 92 graden fan slaat aan en de temp loopt terug naar 90 graden.
In zijn 3 50km/h (verwarming uit) temp loopt terug tot 85 graden.
In zijn 5 80km/h temp loopt terug naar 82 graden.
In zijn 5 190 km/h temp blijft dan op 86 graden.



Mvg.

bkr22 0

14 jaar

Op een rijtje zoals het zou moeten zijn:

thermosstaat:

- Opent bij: 92graden
- volledig open bij: 97 graden

Koelvin schakelaar:

- koelvinschakelaar schakelt in bij: 98 graden of 102 graden
- koelvinschakelaar schakeld uit bij: 93 a 94 graden

dat houd in dat tijdens rijden de temperatuur niet onder de 90 graden mag zakken. zij het dat ie iets lager komt.

nu moet je je ook afvragen of de meter wel juist aangeeft, deze kan er ook iets naast zitten

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Willem ik ben vergeten erbij te vermelden dat de kachel wel warm word maar niet heet.

Mvg.

bkr22 0

14 jaar

zou toch de thermosstaat vervangen, is een klusje van niks, maar vaak een groot genoegen.

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Ok dat ga ik dan even doen binnenkort.

Ik laat het nog wel even weten.

Mvg.

bkr22 0

14 jaar

Okeej. succes

Willem12089 0
badge

14 jaar

Vandaag thermostaat laten vervangen auto doet nog steeds hetzelfde als eerst.

De monteurs hebben testritjes met de auto gemaakt de waterpomp gecheckt alles was in orde dus ze kwamen tot conclusie dat het normaal was vanwege het koude weer (koude rijwind). temp sensor was ook goed. Ik weet het niet meer dus ik laat het maar hierbij.

toch bedankt voor de reacties
Mvg.

bkr22 0

14 jaar

Zet je auto eens op de krik aan de voorzijde en laat dan de motor eens een half uurtje zonder dop op het expansievat draaien.

Kan zijn dat er een lucht slot in de leidingen naar de kachel zit.
Heb dit al vaker meegemaakt.

Gr Jack

Hey Jack de koelvloeistof is in oktober ververst door de vorige eigenaar en vandaag in de garage hebben ze ook weer zo een 2 liter erbij gegooid na het vervangen van de thermosstaat, dit wat jij zegt zou best eens een oplossing kunnen bieden.

Aan welke kant kan ik hem het beste op de krik zetten? En moet ik de verwarming ook aanzetten bij het ontluchten?

bkr22 0

14 jaar

Verwarming op maximaal.
Ligt aan de zijde waar de slangen naar binnen gaan naar de kachel radiator.

Zijn je vloermatten aan de bestuurders- en bijrijders kant toevallig nat??

Gr Jack

Nee mijn vloermatten zijn kurkdroog vandaag koelsysteem 30 min lang ontlucht de kachel is wel warmer nu.
Maar mijn temp blijft 82 graden onder het rijden terwijl er nieuwe thermostaat inzit.

Maarja topic mag gesloten worden vind het wel goed zo.

Dankjulliewel allemaal

Mvg.

bkr22 0

14 jaar

De temperatuur van 82graden lees je neem ik aan van je klokje af. Deze lijkt me normaal omdat deze nooit 100%
precies zijn. Als je deze met een tester (tech 2) laat controleren zal deze een stuk hoger liggen.

saltastic 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.