close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Frontera: Thermostaat problemen ?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2SE

Hallo,

Ik heel wat forums afgelezen en ben toen aan de slag gegaan.
Misschien iets over het hoofd gezien of niet helemaal duidelijk meegekregen.
Na de lange rit had de auto nogal last van een warme motor, de meter liep tegen het rood.
Alle koelvloeistof kwam overigens in het expantievat wat na een max alles er uitkosts om zo maar te zeggen.

Dit bleef aan de gang tot dat ik had gelezen dat mogelijk de thermostaat defect zou kunnen zijn.
een verse gekocht en geplaats, echter wordt nu de motor temp heel snel warm, richting rood en verdwijnt alle
koelvloeistof wederom in het expantievat.
Wat kan dit zijn ??
Gaat de nieuwe thermostaat niet open ?
Bij de oude heb ik het binnenwerk er even uitgehaald en om te testen geplaatst, en als ik dan de motor start zie ik wel (door de vulopening van de radiator) een hele duidelijke stroming van de koelvloeistof, ziet er niet uit als een verstopping.


Iemand een idee ?

Geplaatst door

PeterFB (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zie je ook stroming met de nieuwe thermostaat? Zo nee, verkeerde, verkeerd gemonteerd, maar in ieder geval dicht.

Anders met de oude doorboorde thermostaat gaan rijden. Wordt de motor nog steeds zo warm, dan vrees ik voor een koppakking.

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo Oldford,

Dank je voor je snelle reactie
Ik zie met de nieuwe thermostaat geen doorstroming, deze zit ook heel strak dicht.
overigens gaat deze pas open op het moment dat de boel flink warm is (heb ik me laten vertellen).

Ik heb idd ook veel gelezen over de koppakking, olie in koelvloeistof of andersom, overmatig verbruik van koelvloeistof etc, zelf de flinke witte rokende youtube video's gezien.
De olie is mooi doorzichtig (pas ververst+ nieuw oliefilter) en de koelvloeistof groen.
Geen idee of dat een excuus kan zijn voor geen defecte koppakking natuurlijk, ik hoop het niet :(

PeterFB 0

14 jaar

Dat een thermostaat pas open gaat als de boel warm is, dat is ook de bedoeling. Anders komt de motor maar heel traag op temperatuur.
Moet openen als je metertje ongeveer op de helft staat. Hij moet echt open zijn als je metertje richting rood gaat.
Dan moet ook je radiateur warm worden.

Werken de koelvinnen wel?

oldford 0
badge

14 jaar

Als je met draaiende motor de dop van het expansie vat afhaalt gutst het koelwater er dan uit???

Als dat het geval is is de koppakking door.

Gr Jack

Oldford,
De rit gaat als volgt, lekker karre heen .. in en om Erica .. nix aan het handje .. geen warme motor .. geen probleem (met de oude Thermostaat)
Ritten langer dan weet ik veel (soms 50KM soms 150KM) .. en dan de rijsnelheid eruit.. hupsakeej .. naar de rode .. en de vloestof in het expantie vat.
Met de nieuwe thermostaat meteen snel te warm.
de ventilatoren werken beide prima, 2 snelheden, 1 laag en een hoge snelheid (duidelijk te horen).



Jack
Als ik de dop uit de expantie haal met een draaiende motor is er nix aan het handje.
Tegen de tijd dat ik de kap open heb na een lange rit .. zie ik dat de temp oploopt richting rood.. is het vat al vol.
Als ik dan met flinke tegendruk de dop van de radiator open draai komt er flink stoom af en geen vloeistof.
Bekijk ik dan de inhoud van de radiator zie ik voldoende koelvloeistof in de radiator zitten.
Tegen de tijd dan de motor is afgekoeld, is het expantie vat wederom naar de tussen min en max leeggezogen in de radiator.



Helpt het om een foto te maken en te plaatsen (en kan dit op het forum) ?


Gr Peter

PeterFB 0

14 jaar

Lijkt toch heel erg op een defecte koppakking of een slecht werkende waterpomp.
Lekke koppakking kan eenvoudig getest worden door een garage met een co-snuffelaar.

oldford 0
badge

14 jaar

OldFord,

Dank je voor de snelle hulp.
Morgen ga ik snuffelen welke garage me kan helpen met de CO-Snuffelaar.
Ik hoop dat de uitslag duidelijk wordt.

Mocht het de koppakking zijn, enig advies voor een vakkundig verloop ?
Ik lees nl rond de 1000 euro, maar dat moet toch wel voor minder gefixed kunnen worden.

Naja eerst maar eens kijken wie een Snuffeltje kan realiseren in de buurt.

Bedankt zover

Gr Peter

PeterFB 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Frontera of stel zelf een nieuwe vraag.