Tijdens rit begon motor ineens te tikken, er was eerst niks aan de hand maar tijdens normale rit is tik begonnen en blijft
nu ook steeds. Dacht zelf eerst dat er misschien een klep bleef hangen maar motor loopt opzich nog wel mooi.
Auto kwam net uit de stalling (5maand) en na 8km kwam de tik erin. Zowel bij koude als warme motor.
Kan ik eventueel klepspeling controleren afstellen bij de motor
het is een 2.0S motor. En hoe moet dit eventueel heb begrepen dat deze zijn uitgerust met hydraulische klepstoters. Of kan er zo'n hydraulische klepstoter misschien defekt zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waren er in die tijd al motoren met hydraulische klepstoters?.
De 2.0s heeft hydraulische klepstoters , dit is niet de originele motor uit de gt . Hydraulische klepstoter kan defect zijn , maar je zegt dat hij een tijd heeft stilgestaan , ververs de motorolie eens , het proberen waard niet ?
18 jaar
Heb het kleppendeksel er even afgepakt, en van de op 1na laatste klep kan ik de klepstoter indrukken, motor paar keer stukje verder gedraaid maar dat is de enigste die zo stukje ingedrukt kan worden. Is deze vervangen door middelste bout tuimelaar los te halen, klepstoter eruit tehalen andere erin en bou weer vastzetten of moeten deze worden afgesteld. Kan wel kleppen stellen bij bv een Honda met een boutje moer en voelermaat maar weet niet hoe dat bij deze moet.
O ja moet er een nieuwe klepstoter of kan ik gewoon 1 uit een oud blok halen die hier nog ligt.
18 jaar
Heb hem vanmorgen weer even gestart, tik was eerst helemaal weg maar na minuut of tien begon hij weer en werd steeds erger.
Een echt felle tik. Heb op internet lopen zoeken er zijn ook zogenaamde motorreinigers die je in de oude olie kunt doen
waardoor deze sludge verdunt. Is het misschien verstandig om dit te doen en hierna de olie te verversen. Wie heeft hier goede of slechte ervaring mee en welke olie moet erin heb er nu gewone 15W40 inzitten en deze zit er al 3jr maar er is ook nog geen 5000km mee gereden. Ben van plan auto te verkopen maar wil hem wel goed verkopen moet niet zo wezen dat volgende eigenaar na een week gelijk ellende heeft. Vervang dan liever de hydraulische klepstoter.
18 jaar
Timo,
Haal het klepdeksel eraf en kijk eens of dat wel door een klepstoter komt.
Er moet dan een tuimelaar tussen zitten die erg los staat,vervang dan die desbetreffende stoter dat is heel weinig werk.
Hans
Ja, kleptuimelaar los draaien en de tuimelaar eraf halen dan vervang je zo de stoter.
Als je een gebruikte er in zet is het ook goed mits deze ook hydraulisch is.
Afstellen doe je door de tuimelaarzover aante draaien dat deze net speling vrij is, dan driekwartslag doordraaien dat is de basis afstelling.
Hans
Hartstikke bedankt voor de tip, en we zullen het morgen eens even proberen. Zal wel een nieuwe ophalen, zijn deze te krijgen
bij automaterialen zaak bv Brezan of moet je daarvoor naar de dealer.
18 jaar
Alleen bij de dealer,of kijk op een sloperij.
Hans
Officieel moe(s)t dat afstellen gebeuren terwijl de motor loopt. Hiervoor is dan wel zo'n speciaal plastic kapje nodig wat over de distributieketting geplaatst wordt om te voorkomen dat de olie alle kanten opspat. Na elke kwartslag gaat de motor even raar lopen totdat de stoter weer werkt. Duurt enkele seconden en wanneer de motor weer mooi loopt, de volgende kwartslag draaien.
18 jaar
Heb hem vanmiddag even gestart met kleppendeksel eraf, spat inderdaad olie van ketting maar spuit ook olie omhoog ergens in de midden van de kop, dit is meer dan spatten van ketting.
Maar denk dat ik de eerst de manier van Hans bij stilstaande motor probeer.
18 jaar
Heb hydaulische klepstoter eruit gehaald, kan hem klein stukje indrukken hierna wel weerstand, zou het ook nog kunnen dat klep hangen blijft. Het is een inlaatklep
18 jaar
Dan moet je volgens mij ook merkbaar minder vermogen voelen. Dat er bij jou midden uit de kop olie omhoog spuit is vreemd! Ik heb toch heel wat keertjes zo'n blokje draaiend afgesteld, maar geen uit het blok spuitende olie? Wat wel een bekend euvel van de 2.0 S motor was het feit dat de nokken van de laatste cilinder vaak als eerste versleten waren. Dit kwam meestal door te weinig smering. Een klein messing pijpje in het gaatje van de olieafvoer in de kop steken zorgde er dan voor dat de nokken weer voldoende smering hadden, aldus die-hards uit die tijd van de CIH-blokken. Maar ik zou om te beginnen de olie maar eens verversen. 3 jaar is wel erg lang, ookal rijd je maar weinig. De termijn voor die motor was volgens mij elke 5000 km, maar in oldtimer omstandigheden zou ik minimaal 1 x per jaar de olie en het filter vervangen.
18 jaar
Als de olie er uitspuit dan is er een propje uit de kop dat gaatje waar de olie uitkomt hoort iets in te zitten.
Dat ligt vast nog ergens bovenin zoek dat maar op en plaats het terug.
Daardoor gaan de stoters tikken ze worden niet meer gevuld door de oliedruk.
Als er een inlaatklep blijft hangen loopt de motor op drie poten en slaat terug in het inlaatsysteem.
Hans
Ik zat ook al aan te weinig oliedruk te denken. Wanneer je met te weinig olie(druk) rijdt met zo'n 2.0S dan klinkt het net als zo'n oude Simca 1100! Heb je de 2.0 S motor er zelf in gehangen?
18 jaar
Er was 1 klep die tikte en bij loshalen kleppendeksel was er 1 met speling, deze er nu uit gehaald, kan hem ongeveer 2 mm indrukken. Zal morgen eentje uit ander blok halen, en gelijk zien of dat gaatje waarnu olie uit komt daar dicht is. Maar is het normaal dat de klepstoter een 2 mm ingedrukt kan worden.
De oliedruk is wel goed. Tenminste als je meter geloven mag. Misschien dat de stoters wel te weinig druk hebben door dat eventuele dopje dat eruit ligt zal morgen eens verder zoeken.
Hoop alleen dat dopje nog te vinden is.
18 jaar
Gaatje dichtgemaakt eerst voor test even met houten plugje gedicht, originele niet kunnen vinden. Wat hoort eigenlijk officieel in te zitten, het gat is rond 7mm en het lijkt dat er gewoon een alluminium staafje ingetikt is. Klep afgesteld volgens Hans zijn verhaal tikken is nu over. Zal nu nog olie verversen en zien dat ik een plugje krijg moet anders maar een conisch alluminium staafje draaien en die er in tikken.
18 jaar
Timo,
Het is inderdaad een aluminium propje /staafje hoe je het ook noemen wil.
Als je goed gezocht hebt ook onder de nokkenas zou ik mij er verder geen zorgen over maken waar het gebleven is.
Probeer wel een goed passende vervanger er voor in te zetten en let op de lengte daarvan,anders sluit je misschien het oliekanaal af!!!!!!
Hans
heb opel dealer gebeld had ze niet maar heeft ze besteld. Moest toch ook een kleppendeksel pakking hebben. Zal nu eerst olie en filter vervangen er kan toch gewoon 15W40 in?
18 jaar
Hallo,
Bedankt allemaal voor de tips, heb plugje er vanmorgen ingetikt
en motortje loopt weer zo mooi als wat. Zal nu een nieuw bericht plaatsen over de achteras van de GT.
Groeten Timo
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Gt of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar