auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: Tikkend geluid bij de spanrol van de multiriem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16 v

Laatst is mij distriebuteriem en multiriem vervangen.
Ik reed er 2 dagen mee rond en ik hoorde en tikkend geluid.
Iedere keer als ik uit stilstand wil wegrijden hoor ik dat geluid weer.Ben toen gaan kijken onder de motorkap.
Wat ik zag als ik gas gaf is dat de die spanrol(niet die van kunstof maar die daaronder zit die je niet met een standaard sleutel openmaakt maar met een stervormige sleutel) dat geluid maakt.
Iemand zei dat de lager kapot kan zijn.
Ik denk zelf dat het aan de riem ligt(ik kan het verkeerd hebben)
De standaard multiriem die erin zat die hadden ze niet meer.Dus hebben ze mij een langere multiriem gegeven
Die was 1,5 cm langer dan die er standaard in zit.
Zou dat dan het probleem kunnen zijn ?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Geplaatst door

jaylover (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dan zal t probleem zijn dat de riem klappert omdat de spanner niet genoeg kan bewegen om m te spannen
dus terug en de juiste riem erop

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

[quote=jaylover]Laatst is mij distriebuteriem en multiriem vervangen.
Ik reed er 2 dagen mee rond en ik hoorde en tikkend geluid.
Iedere keer als ik uit stilstand wil wegrijden hoor ik dat geluid weer.Ben toen gaan kijken onder de motorkap.
Wat ik zag als ik gas gaf is dat de die spanrol(niet die van kunstof maar die daaronder zit die je niet met een standaard sleutel openmaakt maar met een stervormige sleutel) dat geluid maakt.
Iemand zei dat de lager kapot kan zijn.
Ik denk zelf dat het aan de riem ligt(ik kan het verkeerd hebben)
De standaard multiriem die erin zat die hadden ze niet meer.Dus hebben ze mij een langere multiriem gegeven
Die was 1,5 cm langer dan die er standaard in zit.
Zou dat dan het probleem kunnen zijn ?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen[/quote]
ga je toch terug naar de garage je hebt toch garantie met een distributie moet je geen risico nemenje altijd alles vervangen moet altijd de juiste riem monteren gaat om het aantal tanden van de riem

kleijn 0

16 jaar

dus het is toch wel de spanrol die het geluid veroorzaakt?

jaylover 0

16 jaar

[quote=jaylover]dus het is toch wel de spanrol die het geluid veroorzaakt?[/quote]
kan ik van hier uit niet zien maar je moet er van uit gaan dat alles is vernieuwd dus ook de span rol en dat verhaal van de multie riem moet je niet pikken of de goede er op of de oude terug monteren kijk op je rekening of alles is vernieuwd als het niet goed gaat kost het je kop gaat het meer geld kosten

kleijn 0

16 jaar

ik denk dat kleijn hier de verkeerde riem voor heeft
het is de multi riem spanner en niet de dis riemspanner
deze kan je namelijk zo niet zien zitten

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

ik heb het ook over de spanrol van de multieriem.

jaylover 0

16 jaar

En die zie ik ook zo zitten

jaylover 0

16 jaar

daarom
terug en de juiste riem monteren

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

[quote=CARS&MOTORS]ik denk dat kleijn hier de verkeerde riem voor heeft
het is de multi riem spanner en niet de dis riemspanner
deze kan je namelijk zo niet zien zitten[/quote]
ik heb het over de spanrol en multie riem het is toch van de gekke dat ze die niet hebben monteer dan de oude terug ik heb de zelfde motor gewoon magazijn werk maar goed de riem zal niet tikken

kleijn 0

16 jaar

nou zal ik terug gaan en dan de oude weer laten monteren

jaylover 0

16 jaar

of een bedrijf zoeken die wel met de juiste spullen werkt

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Altijd voordat je de D-riem vervangt controleren of deze precies dezelfde lengte en aantal ribbels heeft als degene die er afkwam. Geen D-riem plaatsen die anders is dan degene die er af kwam, die hoort er namelijk niet op.

Vinnie981 0

16 jaar

[quote=Vinnie981]Altijd voordat je de D-riem vervangt controleren of deze precies dezelfde lengte en aantal ribbels heeft als degene die er afkwam. Geen D-riem plaatsen die anders is dan degene die er af kwam, die hoort er namelijk niet op.[/quote]
de lengte en aantal tanden doet niet terzake voor de timing
de lengte is alleen belangrijk voor de spanning
als je riem te lanfg is spant ie niet genoeg
maar de verplaatsing van het aantal tanden op de nokkenas en krukas en eventueel brandstof pomp veranderd heus niet
of denk je dat er onderweg een tand verdwijnt??

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Jij hebt inderdaad gelijk dat de timing (mochten de ribbels gelijke groot en de gelijke afstand hebben) niet veranderd als de langte van de riem anders is. Wel is de spanrol gemaakt voor het opvangen van kleine lengte verschillen van de riem en hoofdzakelijk voor het spannen van de riem. Als je de langere riem lengte niet op kunt vangen door het verplaatsen van de waterpomp heb je helemaal een groot probleem.
Om dit soort problemen te voorkomen is het plaatsen van een riem met dezelfde lengte belangrijk. Zo weet je zeker dat het goed komt. Een een keer gespannen riem mag je officieel niet nogmaals gebruiken en deze kan dus weg terwijl voor het aanbrengen al bekend was dat de lengte niet juist was. Dat lijkt mij de verkeerde methode. Het kan natuurlijk wel, maar je maakt het jezelf alleen maar lastig.

Vinnie981 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.