Opel Kadett 1,4 i lpg: Tikkende klepstoter na ontstekingsproblemen

Bij mistig weer startte Opel Kadett 1,4 i (C 14 NZ op lpg) slecht, na heel even aanslaan niet meer aan te krijgen. Bij doorstarten met vol gas diverse knallen in uitlaat en vanonder motorkap, daarna geen compressie en hard tikkend geluid. Volgende dag nieuwe poging, auto startte , liep op 2 a 3 cilinders, en na 2 minuten normaal. Echter 1 klep tikte en dat ging niet over bij warme motor. Na openen motorkap bleek olie uit de vuldop te zijn geperst, garage constateerde een klepstoter waar het "hoedje" van was afgevallen, en heeft dit verholpen. Motor draait weer perfect, echter is olie gaan verbruiken. Fout in de ontsteking niet te vinden trouwens, alles ingespoten met plantenspuit, maar auto blijft perfect lopen en start ook bij koud weer perfect. Wat kan er gebeurd zijn, en wat moet ik doen? Vriendelijke groet, Ronald.

rfbroek

Geplaatst door rfbroek (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

tja een auto starten op lpg en als het dan niet lukt volgas gaan geven en doorstarten vraagt om een backfire....(terugslag)

door de kracht van de backfire kunnen kleppen,stoters,slepers,klepgeleiders enz ernstige schade oplopen. maar de exacte oorzaak van het niet starten is vaak achteraf niet meer te achterhalen. tip: als dit weergebeurt de auto eerst op benzine zetten en daarna doorstarten. en wat het olieverbruik betreft: dit kan van alles zijn. door de kracht van de backfire kan er van ales beschadigt zijn.







ps: voor een ieder die dit leest e-mail me aub niet prive met auto problemen. post ze aub eerst op problemcar.

rfbroek (0), 21 jaar geleden

Allereerst veel dank voor de reactie!
T probleem begon met starten op benzine, dat had geen resultaat. Toen LPG geprobeerd, en backfire was inderdaad duidelijk te horen. Na het repareren van de klepstoter loopt de motor als vanouds, start onmiddelijk, geen vermogensverlies, prachtig regelmatig stationair en fluisterstil. Koppakking is meteen gecontroleerd (en pas 1 jaar oud) en is nog in orde. Ik denk daarom (met mn leken-kennis, ik hoor het graag als ik "onzin praat") dat alleen de klepsteelafdichters stuk zijn gegaan.. Kan dat of kunnen ook andere schades olieverbruik blijven geven als de afdichtingen in orde zijn? En kunnen de afdichters bij ingebouwde kop worden vervangen? En wat zijn ongeveer de materiaalkosten?
Een hoop vragen, maar ik durf het wel eventueel aan de reperatie zelf te doen.. Groeten, Ronald.

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

ik denk ook aan kleprubbers en ev klepgeleiders. als het om de kleprubbers gaat hoeft de cil kop niet gedemonteerd te worden. overigens zou ik dit niet zelf doen. je hebt er speciaal gereedschap voor nodig, en als de boel mis gaat kan de cil kop er als nog af.



rfbroek (0), 21 jaar geleden

Ik kan terecht in een garage met alle gereedschap (onder andere perslucht adapter om de kleppen op hun plek te houden), hulp van een echte monteur , en de vraagbaak uiteraard :-)
T is voornamelijk de bedoeling om veel zelf te doen om arbeidsloon te besparen.. En een nieuwe auto is geen optie.
Ben vooral benieuwd naar de prijs van het materiaal... enige indicatie? En ik hou je op de hoogte, je hulp doet me heel erg goed!
Groeten Ronald

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

ik heb er geen idee van wat de klephoedjes kosten. het zal niet erg veel zijn. succes met de reparatie.

rfbroek (0), 20 jaar geleden

Oude storing is weer actueel, echter heb ik meer gegevens die de storing interessant maken!

Sinds de plaatsing van deze posting heeft de auto een half jaar probleemloos gereden, ook goed starten bij nat en koud weer. Heb alleen op LPG gereden (auto start trouwens rechtstreeks op LPG, dus niet op benzine zoals bij G3).

Afgelopen weekend heb ik sinds lange tijd weer half uurtje op benzine gereden om alles beetje open en schoon te houden. Motor liep prima, daarna weer over naar gas.

Echter volgende dag (24 uur later bij kurkdroog weer) ineens weer precies dezelfde storing, bij starten merk je dat 3 cilinders geen compressie hebben en de motor probeert aan te slaan op 1 cilinder. Dit lukt natuurlijk absoluut niet. Als ik dan 5 minuten wacht slaat de motor onmiddelijk aan op 3 cilinders, na 1 minuut rijden komt 4e cilinder mee en loopt ie weer perfect.

Ik moest gelijk denken aan hydraulische klepstoters die blijven open staan. Vandaag gebrainstormd met bevriende garagehouder, en die opperde dat er eventueel benzine in de cilinders is gelopen waardoor de olie te schraal wordt en dus de compressie wegvalt. Dit lijkt echter niet waarschijnlijk omdat het ook gebeurde nadat ik alweer op gas had gereden, en de zuigerveren zouden toch genoeg compressie zonder olie moeten kunnen opbouwen. Wel blijft het vreemd dat de storing alleen optreedt na op benzine gereden te hebben.

Nu is de overgebleven theorie dat de oliedruk te hoog zou kunnen zijn waardoor de klepstoters blijven openstaan, maar dat verklaart weer niet waarom hij na een tijdje weer goed loopt, (dus 5 minuten na startpoging) en dat het alleen gebeurt nadat er op benzine is gereden.

Dat was bij het paatsen van deze posting ook het geval herinner ik me nu..

Ontstekingsproblemen (zoals ik eerder dacht) is uitgesloten, je merkt duidelijk bij het starten dat er geen compressie is.

Ik besef dat dit een lang verhaal is, toch hoop ik dat iemand de moeite neemt het goed te lezen en er wat zinnigs over kan zeggen...

Opeltje je kan door voor de kruimeldief ;-)

Groeten Ronald.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

de kruimeldief heb ik ook al...snik...



het doet me denken aan de eerdere 16 v motoren. deze konden koud soms niet aanslaan. als ik daar dan bij de klant kwam was er domweg geen compressie. dit kwam door verkeerde olie en vervuiling. hierdoor bleven de kleppen open staan...door vervuide stoters en koolazetting op de klepstelen..de oplossing was olie aftappen (en filter vernieuwen) motor vullen met goedkope olie...met reining toevoeging...motor warmdraaien...olie aftappen (en filter vervangen) en weer afvullen met 5w10 volsyntheet.....als dit niet helpt toch maar de stoters vervangen.



rfbroek (0), 20 jaar geleden

Nou Opeltje daar gaan we dan voor de 374-delige messenset met echte ingelegde plastic briljantjes!!

Het idee om het blok te spoelen werd ook al aangeraden door de garage, echter hij had het niet over afvullen volsyntheet. Helpt dat ook een beetje tegen olieverbruik?

Maar de moeilijkste vraag.. Waarom gebeurt het alleen nadat er op benzine is gereden??

Zoals ik al dacht is de klacht weg na 1 dag flink lang op LPG te hebben gereden...

Groeten Ronald

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

die messenset heb ik nog niet.....

tja ik heb daar eigelijk geen verklaring voor...helaas.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

of mischien wel......als je op benzine rijdt en het mengsel is te rijk..loop de brandstof in je carter..langs de zuigerveren. hierdoor krijg je een olie die verdund is met benzine. (denk aan de posting van klaas...) als je daarna een dag op lpg rijd, verdampt de benzine uit je motorolie waardoor het probleem wegblijft.....

ik vind hem best goed...........

rfbroek (0), 20 jaar geleden

Ik vind m heel goed!!
Je maakt nog steeds kans op de messenset :-)

Maar.. (ja ik blijf kritisch).. Er zijn geen foutcodes op bezine, en ik heb ruim een jaar geleden de lamdasonde vervangen dus het mengsel zou in principe goed moeten zijn.. Hij loopt verder ook prima op benzine..

Zou het volsyntheet minder last hebben van een rijk benzinemengsel? En tja de auto heeft 270.000 gelopen, dus de zuigerveren zouden matig kunnen zijn, hoewel het vermogen goed is..

We zijn er bijna volgens mij :-)

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

nee, dit zou dan weer niets uit mogen maken denk ik...

mogelijk zijn bij de backfire toch de zuigerveren aangetast...

benzine is vloeistof en loopt makkelijk naar beneden...lpg niet...ik zou eerst eens een cilinder lektest uitvoeren...

overigens de echte ingelegde plastic briljantjes mag je houden...iets te.....geef ze maar aan een goed doel..

rfbroek (0), 20 jaar geleden

Opeltje de plastic briljantjes heb ik aan de buurkinderen gegeven, ze zijn er heeeel blij mee en handelen erin.

Ik denk niet dat de zuigerveren door de backfire zijn aangetast, omdat de backfire juist pas optrad toen deze storing zich voor t eerst manifesteerde.

De auto heeft ook altijd voldoende vermogen, loopt hetzelfde als voorheen, en start de laatste dagen weer onmiddelijk en probleemloos op LPG, ook bij zeiknat weer.

T blijft vreemd dat t alleen gebeurt nadat er op benzine is gereden, ik begin haast weer te twijfelen of het toch niet aan de ontsteking ligt.. Bougies zijn onlangs vervangen, maar kabels zijn al ouder. En...dit gebeurde voorheen nooit, pas een tijd na het vervangen van de (orgineel Opel) ontstekingsmoduul. Zou het kunnen dat het alleen maar LIJKT alsof er geen compressie is (bv doordat er een hele zwakke af-en-toe ontsteking is) en dat we dus op het verkeerde been worden gezet? T schoot me zo te binnen, maar ik heb natuurlijk nooit eerder het moduul verdacht - er vanuit gaande dat het origineel Opel en gloednieuw is...

Ik kan het gewoon niet uitstaan als de oorzaak van een storing "on-ontdekt" blijft...

Naar aanleiding van jouw verhaal heb ik wel een proefje in gedachten: Als ik nou eens een piepklein scheutje benzine in de olie gooi en kijk wat er gebeurt.. Is dat een wetenschappelijk verantwoord experiment?

Mochten het toch de zuigerveren zijn (wat ik niet vermoed) dan is de uiteindelijke oplossing natuurlijk om alleen op LPG te rijden. Kosten aan een auto van '91 met 270.000 km is niet reeel, hoe interessant de storing ook is.

Toch zetten we nog maar even door denk ik, het is mijn eer te na (ik denk dat je dat herkent) om het al op te geven :)

Groeten Ronald

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

weggegeven aan kinderen??? je bent wel gul.....


ik weet wat je bedoeld.....het scheutje benzine zou ik niet doen...kun je beter even op benzine gaan rijden en daarna de pijlstok er uithalen en effe je neus gebruiken......overigens lijkt het me sterk dat het aan de onsteking ligt....maargoed alles kan...



maar effe serieus....je hebt eerst dit probleem gekregen...toen de backfirre.....zou ik alsnog voor de veren gaan en dus een lektest uitvoeren....waarom??



omdat de veren niet goed meer afdichten komt er lpg in je carter...dit heeft geen invloed op je olie...wel op het inlaattraject.....carter en inlaat traject (via carterontluchting) vol met lpg...kaboomm.....erg fout....





met benzine is het anders...dit valt in de olie neer....met gevolg verdunde smeerolie....



rfbroek (0), 20 jaar geleden

Wacht even ik volg het niet helemaal..

Er is maar 1 keer een backfire geweest, en dat was toen dit "compressieprobleem" voor t eerst voorkwam en ik daardoor (onwetend van de gevaren) doorstartte op LPG.

Dus het "compressieprobleem" was er al VOOR de backfire, en daarvoor en daarna is er NOOIT een backfire geweest.

En de eerste keer dat het "compressieprobleem" voorkwam had ik ook net op benzine gereden, en dat voor het eerst NA de modulewissel, vandaar mn vermoeden over de ontsteking.
Dus voor die modulewissel was er geen probleem op gas of benzine.

Bedoel je nou dat de zuigerveren zijn beschadigd DOOR de backfire, of dat ze al slecht waren VOOR de backfire?

Ja t is even goed lezen, maar dan heb je ook wat he :D

We gaan voor het handgebreide geitenwollen dekbed voor de cavia. :)

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

haha..ok, ik begreep het dus niet goed. mijn excuses hiervoor...

overigens ik heb een verwarmd waterbed....dus geitenwollen....hoeft niet....ook de cavia slaapt hier op...vind hij heerlijk...

ik wil nu dus zeggen dat ze kunnen zijn beschadigd door de backfirre.....

rfbroek (0), 20 jaar geleden

Je bent wel kieskeurig Opeltje.. En je cavia verwend :P

Maar okee, ook al zouden ze zuigerveren zijn beschadigd door de backfire - WAAROM was de klacht er dan al VOORDAT de backfire kwam?

Dus dan bedoel ik de originele klacht - geen compressie bij koude start na rijden op benzine...

Pff effe een prijs bedenken - een massagestaaf op batterijen voor het gezicht?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

ik ben het met je eens....de klacht was er al voordat je de knal had....maar wie zegt mij net dat er al het nodige gelekt langs de veren.....een lektest brengt uitkomst...



overigens, wat de prijzen betreft....ik heb nagedacht...een barbeque voor de toppers van problemcar lijkt me een goed plan..(alles samen delen)








rfbroek (0), 20 jaar geleden

Ja ik begrijp je, het zou kunnen zijn onstaan omdat de zuigers misschien toch al lekten.

Maar wat wel raar blijft is dat ie het probleem nooit gehad heeft voordat de module werd vervangen.

En hoe ga ik die lektest doen? Kan ik dat zelf?

En de barbecue - lijkt me goed idee, maar ik mag niet komen omdat ik geen prof ben snik.. Zal ik dan maar de biefstuk opsturen? Ga ik vast sparen :)

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

hoooooooo, wie heeft gezegt dat de bbq alleen voor profs is??? ikke niet...dan mag ik ook niet komen.....ik ben stage loper......dus val ook niet onder prof...

overigens heb je een riele kans dat je overgeplaatst wordt....naar prof..


effe serieus..



een lektest kun je uitvoeren door perslucht in je cilinders te pompen. door dan te luisteren in je inlaat/uitlaat en carter (oliedop losnemen) kun je luisteren of er teveel compressie weglekt naar de verkeerde ruimtes...hier zijn verlopen voor die in je bougiegaten kunt draaien. ik meen dat je een knutseladres had..vraag eens of hij weet hoe dit moet en of hij de spullen er voor heeft...







rfbroek (0), 20 jaar geleden

Ik zal er zijn!

En dat knutseladres is een algemene garage (bevriende monteur) en die heeft die adapters wel. Ik ga je advies opvolgen! Zijn we weer een stapje verder.

Dit is een leuke storing :D

Groeten, Ronald

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

dat is het ook..alleen op afstand moeilijk te beoordelen...je moet ergens beginnen.. en een lektest lijkt me geen verkeerd begin. hiermee sluit je een aantal zaken direct uit. denk aan kleppen/zuigerveren. overigens zijn dit wel de "mooie" klussen vind ik....

rfbroek (0), 20 jaar geleden

Ja he - een uitdaging, leuker dan een koplamp-lampje wisselen :)

Ik ben wat dat betreft een terrier, een storing moet gevonden worden, en ik vind deze site geweldig omdat de kennis gedeeld wordt.

En dat terwijl ik momenteel in de automatisering werk :S

Nou ja even genioeg gefilosofeerd - anders denken de mensen dat het een chatbox is..

Heb je al een handgebreie setje kussensloopjes voor afghaanse mestkevertjes??

Groeten Ronald

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

nee, die heb ik nog niet...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.