auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Omega 23D GL: Timing brandstofpomp (statisch)

Bouwjaar: 1993

Hoi,

Ik heb vandaag geprobeerd mijn brandstofpomp op tijd te zetten mbv het Kluwer Autotechnisch Handboek, maar het lukt voor geen meter. Zij schrijven het volgende:

Draai je krukas rechtsom (normale richting) totdat het merkteken op je vliegwiel gelijk staat. Meetklok in de brandstofpomp. Draai nu je krukas linksom totdat de klok het hoogste punt breikt. Klok op nul zetten. Draai nu je krukas weer rechtsom totdat het merkteken weer gelijk staat. De klok zou nu 0,93mm aan moeten geven. Zo niet, pomp verstellen.

Wat ik nu meet is 2,08mm. Als ik mijn pomp dan ga verstellen blijft de klok doodstil staan. De klok staat ook niet aan het einde van z'n slag.
Geef ik m'n krukas nu een slinger in het wilde weg, en ga m'n pomp verstellen, doet de klok wel wat.

Ik heb het vermoeden dat ik de pomp op een ander punt moet afstellen, en dat het verhaal in het handboek niet klopt.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik fout doe, of hoe het wel moet. Ik moet nl maandag weer naar m'n werk me deze auto :-)

Het is een 23 YD motor die erin zit.

Alvast bedankt,

Pepijn Albers

Geplaatst door

pepijn (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is er dan echt niemand die weet hoe dit precies moet, snik snik.......

pepijn 0

20 jaar

Er staat toch ook een merkteken P(pomp) op het vliegwiel op dat punt moet de pomp beginnen met inspuiten als je dan door draaid rechtsom naar OT zou je op de waarde die jij aangeeft uit moeten komen als dat niet klopt moet je inderdaad de pomp iets verdraaien.

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Ok, dank je wel. Dus als ik het goed begrijp moet ik de klok bij P op nul zetten, dan rechtsom doordraaien naar OT, en dan op die waarde afstellen. Alleen weet ik niet wat OT is ? Wat bedoel je daarmee, ben nl. niet zo'n mega autokenner.

Pepijn

pepijn 0

20 jaar

Pepijn,
OT is het bovenste dode punt,althans wat ik me herinner van de oude 23D misschien staat er nu wel iets anders voor.
Ik hoor wel hoe het afloopt.
Ook goed ontluchten hoor waren ze nogal gevoelig voor met zo'n staande brandstofpomp.

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Thanks Hans,

Klopt het dat ik uit jou verhaal moet halen dat ik rechtsom naar P en dan verder rechtsom naar OT moet draaien ? Draai ik nl linksom naar P en rechtsom naar OT scheelt het 0,10mm.

Alvast bedankt,

Pepijn

pepijn 0

20 jaar

Als de motor op P staat dan moet je de meter in de pomp plaatsen doe dit zo dat de meter er met wat voorspanning in zit,dus dat de wijzer twee keer ongeveer is rond geweest zet dan de meter op nul.
Nu moet je de motor tegen de draairichting in (links om) een stukje terug draaien om zeker te weten dat de pomp op nul staat.
Daarna rechts om draaien naar OT toe en dan het metertje aflezen.
Ik hoop dat je het zo een beetje kunt volgen het makkelijkst is het om dit met twee personen te doen,een draaien en de ander kijken op de meter.

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Hans,

Het is helemaal gelukt.

Bedankt voor de info !

Groeten Pepijn

pepijn 0

20 jaar

Mooi dat het gelukt is en dat je dat even laat weten.

Gr Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.