Opel Vectra: Tips bij aankoop Vectra uit '98

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Hallo iedereen

Ik ga zaterdag kijken voor een Opel Vectra-B, 2.0l DTH Diamond versie. De wagen is uit 1998, heeft een APK tot juni 2008 en heeft 240.000 op de teller.
Kan iemand mij tips geven waar ik (extra) op moet letten bij een dergelijke wagen?
Het enige waar ik eigenlijk mee bekend ben met Opel is de roest rondom de wielranden. Volgens de huidige eigenaar heeft deze auto hier geen last van. Alleen een klein plekje op een deur zegt hij (maar dat zie ik zaterdag wel).
Verder ben ik tot nu toe ook nog niet bekend met diesel. Speciale dingen die ik de gaten moet houden (in tegenstelling tot benzine)?

Alvast bedankt!

P.S. Ik vergeet dit altijd: Als de koppelingsplaat in goede staat is, moet je het pedaal dan hoog laten opkomen voordat 'ie 'm pakt, of moet 'ie 'm juist gelijk pakken?

Myszek

Geplaatst door Myszek (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Vinnie981 (0), 16 jaar geleden

De koppeling zou als die nog niet versleten is laag moeten aangrijpen en dus niet hoog, dan is de handel goed verseleten. Vraag of de distributieriem vervangen is en hoe het zit met de spanrol (zouden elke 60.000 vervangen moeten worden, gebeurt dit niet , dan kun je veel schade krijgen aan je motor), beter is dat verkoper de waarheid vertelt en als je het niet vertrouwt zelf vervangen of gewoon niet kopen.
Controleer of je lekkage hebt van olie bij de pakkingen. Eventueel bij warmgelopen motor controleren of je koppaking lekt door de dop van de koelwatervoorraad los te draaien en te kijken of je belletjes ziet ontstaan tijdens het draaien van de motor (voorzichtig losdraaien).

Kijk of de motor mooi op temperatuur komt (92.5 C) na een tijdje gereden te hebben.

Controleer ook de dorpels op roest (nieuwere opels (b.j. 1995 en hoger) hebben overigens minder last van roest.)
Start die goed?
Loopt die stationair regelmatig?

Remmen en het stuur loslaten om te kijken of die scheef trekt, kun je zien of die misschien een ongeluk gehad heeft en daardoor scheef geraakt is. Banden vertellen hier ook veel over (scheef afgesleten banden).

Controleer de olie op koelwater door het uiteinde van de oliepeilstok aan te steken (als die van plastic is kun je het natuurlijk beter niet doen), knettert het, dan zit er water bij de olie. Dat is niet goed.

Opzich denk ik dat er niet veel mis is met een diesel die slechts 240.000 gelopen heeft, dus dat je rare zaken tegen zult komen verwacht ik niet. Neemt niet weg dat je altijd goed moet controleren, oplichters lopen er helaas genoeg rond.

Myszek (0), 16 jaar geleden

Dank je wel Vinnie.
Volgense de huidige eigenaar zit er een distributieketting in, dus geen gezeur met vervangen van riem en spanrollen....

Als er nog meer mensen tips hebben hoor ik het graag :)

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Gebruik de zoekfunctie van deze site en zoek op brandstofpomp. Deze gaan regelmatig kapot met een dure reparatie als gevolg.

Hans

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

bekijk de slotneuzen van de achterportieren ook goed op roestvorming

Myszek (0), 16 jaar geleden

Hmmm, dit is wel schrikbarend Hans, die brandstofpomp. Hoe lang / Hoeveel kilometer gaan die ongeveer mee? Of is er geen peil op te trekken?

Opeltje ook bedankt voor je tip, zal ik zeker meenemen.

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Die ik aantrof met een kapotte brandstofpomp hadden rond de 160-180.000 kilometer gereden.
Vraag aan de eigenaar of hij dit euvel al heeft gehad,anders komt het nog.

Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.