Opel Vectra: Toerental bijft even hangen op 1,5 als ik stop ...

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Geachte lezers,

Mijn naam is Johan ik rij vanaf 1998 in de opel vectra 1.8 , sinds kort heb ik het volgende probleem:
Als ik stop dan blijven de toeren even op 1,5 hangen kort daarna valt de motor terug naar 800 toeren.
Geprobeerde oplossingen: Allen slangen gecontroleerd en vervangen, Carter ontluchting schoongemaakt en de klepruimte gereinigd, stappenmotor gereinigd.
Onlangs is wel de nokkenassensor vervangen, en dit is niet gedaan door een dealergarage. Zou deze sensor het probleem kunnen veroorzaken?
Of kan het de ERG klep zijn?

Wie zou mij kunnen vertellen wat het probeem is.
Bij voorbaat mijn dank

Johan-online

Geplaatst door Johan-online (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Johan ,je hebt er niet bij gezet of het een mono of multi jet motor is maar maak de stationair stappenmotor eens inwendig schoon. Zo lang er gereden wordt blijf het toerental 'hoog'en bij stilstand valt het toerental pas terug , dat was ook de bedoeling. De ECU haalt die gegevens van de kilometerteller. Succes.

Johan-online (0), 14 jaar geleden

[quote=Punt]Johan ,je hebt er niet bij gezet of het een mono of multi jet motor is maar maak de stationair stappenmotor eens inwendig schoon. Zo lang er gereden wordt blijf het toerental 'hoog'en bij stilstand valt het toerental pas terug , dat was ook de bedoeling. De ECU haalt die gegevens van de kilometerteller. Succes.[/quote]
Ik weet niet of het een multi jet motor is type is Vectra B X1.8XE. Heb net wel ondekt dat de slang van de ERG klep gescheurd is.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Johan dit geeft weer valse lucht ,dat verklaart veel. Bij iets meer lekkage had het mm. lampje gaan branden. Groetjes.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

ik heb op het opel-forum een topic gemaakt over slecht lopende 1.8 16v en 2.0 16V motoren:

HOE OPBOREN VAN PIJPJE CARTERVENTILATIE:


Hierbij hoe op te boren van pijpje op gasklephuis.

Demonteer gasklephuis:

- Luchtslang afnemen
- vacuum slangen afnemen
- stekker(s) afnemen
- gaskabel (en evt Cruise Control kabel losmaken) (klemmetje draaien en uittrekken
- 4 moeren waar huis mee vastzit los maken

edit: evt gaskabel os maken als gasklephuis los is kan je er makkelijker bij

opm: Let op dat voetpakking van gasklephuis nog heel is, anders vervangen

=================================================

opboren van pijpje:

* max 1mm groter maken

- gasklephuis op zijn kop leggen

- van buiten naar binnen

foto van gasklephuis:

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]


nadat de gasklep is opgeboord:

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]


==================================================

EXTRA:

maak gelijk gasklep en alle pijpjes goed schoon met remmen reiniger

maak ook de stappen motor (ronde ding aan gasklehuis schoon:

- Demonteer stappen motor dmv 2 boutjes (torkx) los te draaien
- probeer pakking heel te houden, kun je hem weer gebruiken.


[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

gasklep van bovenaf:

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]



Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.