Opel Omega: toerental stationair

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: x20xev

Ik heb al veel onderwerpen gezien over het onregelmatig stationair lopen van een opel motor. Veel antwoorden zijn er ook, maar eigenlijk word ik er niet veel wijzer van.
Oplossingen als:
LFR schoonmaken, helpt dit niet, dan vervangen
EGR schoonmaken of afdoppen
gasklep schoonmaken
bougies vervangen
Wat moet je in welk geval doen, wat probeer je eerst, etc???
Wie zet alles eens een keer op een rijtje hoe je te werk moet gaan om dit probleem stapsgewijs op te lossen?
Of staat het al ergens op internet?

citycruiser

Geplaatst door citycruiser (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Billiebob (0), 16 jaar geleden

Wat vaak ook wel de oorzaak kan zijn van dit eufel is dat jouw krukassensor kapot is maar heb je hem al uit laten lezen

citycruiser (0), 16 jaar geleden

[quote=Billiebob]Wat vaak ook wel de oorzaak kan zijn van dit eufel is dat jouw krukassensor kapot is[/quote]
Bedankt voor je reactie; nog een mogelijkheid dus!
[quote=Billiebob]maar heb je hem al uit laten lezen[/quote]
Is dat het eerste wat je moet doen? Dus altijd even naar de garage?

groet

Peter

henk benzinetank (0) PRO, 16 jaar geleden

Is inderdaad mogelijk dat de krukas-sensor slecht is, maar denk eerder aan vervuiling van het LFR-traject.

Controleer de carterventilatie door het dunne carterventilatieslangetje van het klepdeksel af te trekken, met stationair lopende motor moet daar een onderdruk (vacuumopbouw) voelbaar zijn als je je vinger op t slangetje doet. Meestal is dit dus niet zo, wat dus duidt op verstopping en vervuiling.

Een prettige goedkope oplossing is meestal niet een waar je lang plezier van hebt. Tegenwoordig plaats ik een aangepaste LFR-kit, samen met een extra olieafscheider in de dikke haakse carterventilatieslang achterop je klepdeksel (als je deze slang eraf haalt gelijk contoleren of de pijp naar beneden niet dichtgekoekt zit).

In het geval van de omega moet ook de slangnippel-connector van de dunne carterventilatie vervangen worden door ook weer een aangepaste type. Deze zit onder je gasklephuis in je inlaatspruitstuk... gewoon t dunne slangetje vanaf je klepdeksel volgen...

Verder wordt het gasklephuis goed gereinigd en wordt er een softwareupdate aan t motorstuurapparaat uitgevoerd... Dit is noodzakelijk omdat er een ander type lfr gemonteerd wordt...

Ik wil je niks duurs aanpraten, maar de ervaring leert dat reinigen en oplappen maar tijdelijk zijn... het is aan jezelf om te zien hoever je wilt gaan...

Ik wens je er succes mee,

Henk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.