close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Trillen auto bij vermogen vragen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: Z19DTH

Sinds een week of drie trilt mijn auto lichtjes als ik vol vermogen vraag tussen de 2500 en 3000 toeren in alle versnellingen, wat kan hier de oorzaak van zijn? Stuur trilt niet, wielen zitten goed vast, schijven en blokken zijn 15 dkm geleden vernieuwd. Als ik de koppeling intrap cq gas los laat is de trilling weg. De verstuivers zijn getest en nummer 1 was kapot, deze is ook vervangen. Nu gaan mijn vermoedens uit naar de volgende twee oorzaken, speling op het aandrijfas en of speling in het differentieel, maar de bak is een jaar geleden gereviseerd, wie heeft hier zoiets eerder meegemaakt. Alle hulp is welkom.

Geplaatst door

user1989 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kan een homokineet zijn, maar waarschijnlijker is de volgende verstuiver aan de beurt.

Bedankt voor het snelle antwoord, volgens Terlouw waren deze nog goed, dan is dat dus wel snel gegaan. Toen de eerste injector kapot was, bij koude start, begon de auto te roken en te nagelen, na 5 minuten deed die weer normaal, had toen geen trillingen. Is dit een ander soort symptoom van een kapotte injector?

Edit: Een kapotte injector zou ik toch ook met een koude motor moeten voelen? Dit zou eventueel moeten verdwijnen wanneer de auto op bedrijfstempratuur is. Dit baseer ik dan weer op de eerdere kapotte injector wat ik meegemaakt had, eenmaal op bedrijfstempratuur, was die heel normaal en draaide ook perfect. Dit vraag ik mij dus even af.

Ter info: Als ik dus rustig rij, zonder vol vermogen vragen, dan trilt de auto niet, is er ook niks aan de hand. Stilstaand stationair heb ik ook helemaal geen last, als ik stilstaand zelf gas geef tot 4000 toeren ook niet. Dit even als extra info. De interieur trilt lichtjes. Zal de auto nog eens testen met doortrekken.

user1989 0

10 jaar

Een verstuiver kan diverse klachten veroorzaken als deze defect is, maar een andere mechanische oorzaak kan ik zo ook niet uitsluiten.
Dat is toch echt een kwestie van goed onderzoeken.

is het niet onbalans van de dubbele-massa-vliegwiel ?
Ik heb ook een keer met mijn z19dth meegemaakt, dat de bedrading van de injectoren niet meer in orde waren? Enkele modificaties zijn toen gedaan om met verstuiver/injector bedradingen. Probleem was toen over.

sel 0

10 jaar

Die draadmodificatie is in 2006 uitgevoerd, heb een Astra van mei 2007 voor zover ik mij herinner is dat dan ook voor de derde injector. Dat zou ook best mogelijk zijn, maar dat stel ik uit. Ik heb vandaag de injectorwaarden uitgelezen met op-com en het resultaat is als volgt.

Cilinder 1 injectiehoeveelheid afwijking -0.05
Cilinder 2 injectiehoeveelheid afwijking -0.43
Cilinder 3 injectiehoeveelheid afwijking 0.00
Cilinder 4 injectiehoeveelheid afwijking 0.49

Ik heb begrepen via fora's dat er een tolerantie van +/- 0.05 in moet zitten voor goede werking van de injectoren, volgens een BOSCH pdf bestand is dat ook +/- 0.05, ik zit dus op +0.01.

Maar, als ik met mijn wijsvinger over de leidingen heen wrijf, voel ik golfjes, alleen bij de vierde injector is het minder, bij de eerste drie voel ik ze heel goed. Dus blijkbaar is toch de vierde injector kapot of werkt het niet goed. Zal even bij koude start moeten kijken. Toen dit eerder gebeurde bij de eerste voelde ik helemaal niks.

Of het aan de vliegwiel ligt weet ik niet maar om dat te bevestigen heb ik zaterdag een afspraak bij het revisiebedrijf waar ik mijn bak had laten reviseren. Heb dit probleem ook gemeld bij hun en ze gaan er even naar kijken.

user1989 0

10 jaar

Probleem is opgelost en het trillen is compleet weg. De inlaat en de injectoren zijn vervangen. De stang, welke de wervelkleppen aandrijft, lag los, deze zag ik toevallig liggen toen ik de kap van de motor er af haalde om naar de injectoren te luisteren en te kijken samen met een monteur. Of de losliggende stang de trilling heeft veroorzaakt weet ik niet, uit voorzorg heb ik de injectoren ook laten vervangen. De auto trekt nu lekker goed door tot 5100 toeren. Goed voor de komende 150000km.

user1989 0

10 jaar

Mooi zo!

Gezien de waarden van de inectoren, waren die nog prima in orde. Probleem moet dan met de inlaat te maken hebben gehad. Ik denk dat je verstuivers onnodig vervangen hebt.

sel 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.