Hallo ik heb een Opel Corsa van 1994. Als ik tussen de 80 en 90 km rijd en dan stevig afrem begint het stuur hevig te schudden. De wielen zijn nieuw gebalanceerd en de auto is uitgelijnd. Zelf denk ik aan het stuurhuis maar er zit geen speling op. Wij heeft er ervaring mee ?
Hans Heijenk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Remschijven krom?
Dit kun je controleren door de auto op te krikken aan 1 kant, 1 wiel eraf halen en dan laten draaien in 1e versnelling.
Kijk goed naar de remschijf of er een zijdelingse slingering in zit.
Zo ook bij het andere wiel.
Auto op de handrem zetten!
mvg,
Hans.
Dat gaat niet werken Hans. Als het wiel er af is, zit de remschijf niet meer vast op de naaf. Dat kleine boutje waar de schijf mee vast zit, is onvoldoende . Maar wel grote kans dat 1 of beide schijven ovaal zijn of roestplekken vertonen door bv. stilstand i.c.m. vocht. Naar ik meen is de minimale dikte voor deze schijven 9,5 mm.
Gr.
Dat gaat wel werken als je de schijf weer vastzet met 2 wielmoeren.
mvg,
Hans.
Je moet wel verrekte goeie ogen hebben dan........Op zulk soort dingen moet je trouwens helemaal niet bezuinigen. Een boom kost meestal meer...........
@ Petje57,
wil je nou gelijk hebben of wil je Hans Heijenk helpen.
Het is een feit dat we nog niet weten of het wel aan de schijven ligt.
Reken maar van "no" en "yes". Hoef geen gelijk te krijgen (hoop van wel, is probleem opgelost) en wil idd. H.Heijenk helpen.
Gr.
we wachten af.
mvg,
Hans.
mooi laten praten hans...... jongens die dat zeggen, hebben vaak die ervaring nog niet. dat kun je hun ook niet kwalijk nemen ze weten immers niet beter.... maar blaffen kunnen ze vaak al wel.
petje, verklaar eens. waarom kan men dan wel remschijven afdraaien en ''aan'' de auto..?
paul,
Zou best kunnen kloppen met 38 jaar praktijkervaring en 20 jaar een eigen bedrijf.......
Gr.
[quote=Petje57]Zou best kunnen kloppen met 38 jaar praktijkervaring en 20 jaar een eigen bedrijf.......
Gr.[/quote]
dan hoor jij beter te weten petje, je bent toch wel van deze tijd he..
paul,
Paul: Dat afdraaien "aan" de auto ken ik en is ook best ok. Zeker met de MAD.
Ook wil ik Hans 4040 niet aan- of afvallen maar dan dient hij wel bij z'n 1e antwoord erbij te zetten dat de wielbouten er weer ingedraaid moeten worden om de schijf vast te klemmen. Je mag als prof niet "eisen of denken" dat 'n buitenstaander dit zomaar weet. Dan nog is het vaak moeilijk om met het blote oog 'n slingering van 'n paar tiende milimeter te zien, ook al i.v.m. de roestrand die er vaak aanzit.
Voor de rest dacht ik redelijk van deze tijd te zijn..........maar we kunnen allemaal wel eens iets vergeten, niet waar?
Gr.
Petje , als ik een vraag beantwoordt , ga ik in eerste instantie niet direct in detail.
De vragen komen vanzelf.
Mijn ervaring is , dat veel vragenstellers niet geheel onbekend zijn met autotechniek , anders ga je wel naar de garage in plaats van dit forum.
Wat het constateren van de slingerende schijven betreft:
Als de schijf draaid en je legt een schroevendraaier op de remklauw , beweeg je deze richting remschijf tot je er lichtjes tegenaan zit.
de slinger is waarneembaar omdat de schijf om en om wel en niet aanloopt.
Op deze manier kun je slingering horen en voelen wat een betere indicatie geeft dan kijken.
Je kunt zelfs de mate van slingering bepalen (binnen de norm , of niet).
Zoiets?
mvg,
Hans.
Oke, oke......maar zie je het al voor je: Corsa'tje op de gammelle autokrik langs de kant van de straat met 1 wiel er af en 'n remschijf waarvan het bevestigingsboutje ooit al eens van afgebroken is en plotseling klemt onder het draaien..........
Gr.
[quote=Petje57]Oke, oke......maar zie je het al voor je: Corsa'tje op de gammelle autokrik langs de kant van de straat met 1 wiel er af en 'n remschijf waarvan het bevestigingsboutje ooit al eens van afgebroken is en plotseling klemt onder het draaien..........
Gr.[/quote]
heb je gelijk aan... maar veilig werken is niet onze zorg.
paul,
Als je het zo steld, Petje, kunnen de meeste mensen beter meteen naar de garage gaan.
Maar ik neem toch aan , dat ze zelf wel wat inzicht hebben.
Nogmaals :als je op dit forum een vraag steld ben je van plan om het zelf te doen.
Maar heb jij een oplossing, dan?
mvg,
Hans.
Paul: Nou ??????
In ieder geval wel mooi meegenomen als je iets naars voorkomen kunt........
Hans: sorry, ik begrijp je laatste vraag niet helemaal.
Gr.
Is het jullie ook opgevallen dat de vraagsteller spoorloos is?
En wij maar discussieren.
[quote=Petje57]Paul: Nou ??????
In ieder geval wel mooi meegenomen als je iets naars voorkomen kunt........
Gr.[/quote]
je kunt een mens net zo veel advies geven als je maar wilt...... of men het opvolgt..? is altijd weer de vraag.
paul,
[quote=Hans4040]Is het jullie ook opgevallen dat de vraagsteller spoorloos is?
En wij maar discussieren.[/quote]
daar heb je het al....spoorloos? die zit muurvast onder een krik :)
paul,
Zou het ?
Dan heeft Petje toch gelijk gekregen.
Paul: klopt helemaal.
Hans: je hebt helemaal gelijk wat betreft de vraagsteller. In ieder geval heeft ie morgen de mailbox vol.........
En volgens mij zitten we allemaal best op 1 lijn......
Gr.
Lijkt mij ook , Petje.
We lezen wel eens hoe het hem vergaan is.
mvg,
Hans.
[quote=paulkelder][quote=Petje57]Oke, oke......maar zie je het al voor je: Corsa'tje op de gammelle autokrik langs de kant van de straat met 1 wiel er af en 'n remschijf waarvan het bevestigingsboutje ooit al eens van afgebroken is en plotseling klemt onder het draaien..........
Gr.[/quote]
heb je gelijk aan... maar veilig werken is niet onze zorg.
paul,[/quote]
Het is misschien niet jullie/onze zorg, maar een keer extra hameren op veiligheidszaken als werken met as-steunen/brug, niet onder een opgekrikte auto e.d. gaan liggen kan geen kwaad. Er zijn helaas maar al te veel mensen c.q. mafkezen die onder een opgekrikte auto gaan liggen. En maar duwen en trekken aan die auto.
18 jaar
Daar heb je gelijk in , Paul.
Misschien een nieuwe topic : (veilig werken ) adviezen en tips.
Of inderdaad gewoon meenemen in je antwoord, misschien is dat wel het makkelijkst.
Even om denken dus.
mvg,
Hans.
Hallo, hier Hans Heijenk. Denk niet dat ik veel opschiet met jullie discussie. Volgens mij is het ook zo als je kromme schijven hebt dit ook
voelbaar is in het rempedaal en dat is niet het geval. En waarom trilt hij alleen bij 80 90 km en verder niet?
18 jaar
ik heb niet het hele verhaal gelezen want zie a dat het weer nergens over gaat net als het verhaal over safty lock van petje.
ik weet alleen wel dat dat ene boutje meer dan genoeg is om het uit te proberen dus hans heeft niets te weining gezegt in zijn eerste bericht.
gr tijne
18 jaar
jawadde , azo nen uitleg
gewoon een remtest doen op een remtestbank en je ziet de kromme schijf of schijven
en dit is bij zo'n corsaatje echt wel een vaak voorkomend probleem
gewoon vervangen dus en probleem opgelost
wat kan het leven toch simpel zijn hé :)))
Inderdaad......
Hallo boys, het probleem is opgelost. Er zat speling op de remklauw, die begon te trillen.
Gr Hans
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar