Betreffende een X17DTL.
Ik heb altijd een castrol olie gebruikt, 10W40, vol synteet. Aangezien mijn dieseltje 1 liter op 500 km verbruikt (Revisie motor van Vege, inmiddels 10.000 km mee gereden) werd het een kostbaar plaatje om altijd maar dure castrol olie te kopen.
Dus ik naar de hema. Busje van 4 liter, 10W40 gehaald, en deze bijgevuld.
Nu blijkt dat dit een half synteet is.
Zou dit de oorzaak kunnen van het stuk lopen van mijn turbo?
Overigens weet ik niet 100% zeker of het de turbo is.
Het geluid kwam me wel heel bekend voor van een vorige stuk gelopen turbo. Als ik rustig optrek is er weinig aan de hand, als ik tenminste op tijd opschakel. Als ik over de 2500 toeren kom begint het erg te piepen.
Ik heb even de slang van de luchtinlaat aan de turbo losgemaakt, om te voelen of er speling op het asje zat (wat bij mijn oude stuk gelopen turbo was), maar ik voel nauwelijkst spelings! Iemand suggesties?!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je goedkope olie gebruikt kan het zijn dat het niet goed tege de temperatuur van de turbo kan zodat de olie aankoekt in de leidingen van de turbo, waardoor de turbo geen smering meer krijgt.
nog een oorzaak kan zijn niet rustig warm rijden of de motor te snel uitzetten na een rit (minuutje stationair laten draaien om de turbo te laten afkoelen).
Willem
wat heeft de turbo aan kilometers gedraaid en bedoel je met piepen meer een "huilend c.q. fluitend" geluid?
als het een huilende turbo is dan kan het onbalans of schef staan van de schoepen zijn, dan is er waarschijnlijk iets langs het luchtfilter "geskropen" bij bv montage nieuw filter oid.
vr.gr.
De turbo heeft nu ongeveer een kilometer of 4.000/ 5.000 gedraaid.
Het is niet echt een huilend geluid, meer piepen, alsof deze geen goede smering heeft. Ik ga morgen even mn Hema olie eruit laten lopen en vervangen door goede volsynteet Castrol. Waarschijnlijk is het al te laat, maar goed, je moet iets.
Snap er weinig van, denk dat de oorzaak bij de motor ligt.
Er is door een specialist wel een te hoge carterdruk geconstateerd.
20 jaar
Te hoge carter druk, kan zijn dat de slangen van de carter ontluchting verstopt zit, anders verleten zuigerveren,
Dat laatste demk ik vanwegen het hoge olieverbruik.
Willem
jep, zuigerveren gaar.
20 jaar
Je schrijft dat je een ruilmotor van VeGe hebt. Ga er maar vanuit dat die goed is. Dat hoge olieverbruik, werd dat niet veroorzaakt door de turbo?
Nope, dit is al de derde turbo, we hebben al wat testen laten doen en het olieverbruik is te wijten aan de Vege motor, gewoon slecht, of zelfs gewoon niet, gereviseerd. We hebben overigens wel een revisiemotor besteld, en volgens de papieren geleverd gekregen. Hij zag er van buiten dan ook als nieuw uit.
Nu zit er wel garantie op dat blok, maar dan wil Vege het blok hebben, en niet de auto, dus weer uit- en inbouwen.
Ik heb net wel even het asje gevoeld van de turbo, maar hier zit nauwelijk speling op, minder dan op de vorige kapot gelopen turbo. Als ik volgas geef dan houdt het piepen op, alsof ie dan wel smering krijgt..
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar