Hoi mensen
Volgend probleem stelt zich bij corsa B 3-cilinder ecotec :
Bij het passeren van de technische controle tot de vaststelling gekomen dat CO-waarde
te hoog is bij stationair toerental. Lambda waarde schommelt dan net onder de 1(0,999->1.000).
Wanneer het voertuig op constante toeren gehouden wordt (+-2500tr/min), is zowel CO- als lambda waarde perfect.
Wanneer het voertuig na een rit de werkplaats binnenkomt en direct aan de 4-gastester gaat zijn
de meetwaarden voor CO en Lambda eveneens perfect op stationair toerental.
Koelt de motor een 15-tal minuutjes af (=aanschuiftijd op technische controle) dan komt
de CO terug op 1,6-1,7 en wijkt lambda terug lichtjes af.
Catalysator werd reeds vervangen, doch zelfde resultaat. Iemand een idee waar we eigenlijk
naar toe moeten zoeken?
mvgroet
Stefan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi stefan,
je zou kunnen denken aan de lambdasonde en dan specifiek de verwarming ervan.
het zou kunnen zijn doordat je een proefrit maakt hij wel goed wordt opgewarmd en dan goed aangeeft en voldoende snel pendelt, en als je dan even laat staan de verwarming onvoldoende is en dus niet meer genoeg pendelt.
groeten michiel
Olie verversen!
Waarschijnlijk wordt er met de auto veel kleine stukjes gereden.
Hierdoor kan het gebeuren dat er na verloop van tijd heel veel benzinedampen in het carter terecht zijn gekomen.
Door de hoge concentratie van benzine in de carterdampen geeft de COmeter een te hoge waarde aan.
Wij hebben het zelf ook al eens meegemaakt en het heeft echt gewerkt!
Het is het proberen waard.
Auto goed warmrijden, olie aftappen en goed uit laten lekken, filter vervangen en verse olie er in.
Hoi!
Bedankt voor het antwoord!
Ik twijfel een beetje, daar het voertuig op iets hogere toeren géén last heeft van hoge CO,
terwijl die 'dampen' me wel statisch lijken, aanwezig op zowel hoge toeren als stationair.
Ik ga het natuurlijk even proberen, het komt niet op een litertje olie aan.
Andere tips blijven uiteraard welkom.
Mvgroet
begin toch ook maar met de lambdasonde te vervangen. Geen universele steken, wel liefst Beru of evenwaardig
Hoi iedereen!
Na het plaatsen van een nieuwe lambdasonde (universeel v bosch) was alles weer perfect!!
Moet inderdaad iets met de verwarming van deze sonde te maken gehad hebben.
Bedankt iedereen voor de waardevolle bijdrages!!
mvgroet
Stefan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar