Opel Omega: uniek probleem (ik heb het niet kunnen vinden in de forums)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: X20XEV 2.0i 16V

onze Omega heeft een probleem waar ik niet uitkom.
na een normale start begint het met een raar werkende temperatuurmeter in het dashboard. de temperatuur loopt langzaam op tot max en het waarschuwingslampje gaat ook branden (terwijl de motor zelf niet te warm word) en valt dan terug naar 0 en blijft dit doen ook als ik de motor terug naar stationair wil laten vallen heeft hij daar moeite mee.

Als ik dan de omega uitzet en probeer te starten is er een tik te horen (naar mijn weten een korte puls naar de startmotor) maar deze slaat niet aan (brandstofinjectie doet het wel). Als dan de sleutel terugdraait naar normale functie gaan er meerdere controlelampjes branden slaan de toerenteller en snelheidsmeter licht uit en beginnen er in de relaisbox onder de motorkap 2 relais te ratelen. dit blijft doorgaan tot ik de omega uitzet.

de cyclus van "start, tik, ratelen" blijft zich herhalen tenzij ik het systeem reset, door de accu polen los te halen (stroom verbruik aanzet om goed te ontladen) en terugplaats.

nu de laatste paar weken word het erger en moet ik zelfs een paar x resetten voor hij reageert en gewoon start.

de accu en startmotor zijn net 1 jaar oud en ik heb de brandstofregulator schoongemaakt en stationair klep is pas geleden vervangen
gister heb ik ook alle 4 de bougies vervangen.
de opelgarage heeft al 2x de omega uitgemeten maar kunnen geen fouten aanwijzen.

mijn vemoeden is dat er iets mis is met de boordcomputer maar ik weet niet hoe ik het kan controleren
weet iemand misschien een oplossing.

bij voorbaat dank

BushBandit

Geplaatst door BushBandit (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis

Ik zie dat je al een aantal dingen bekeken hebt,maar heb je ook al eens de ratelende relai's getest of gecontroleerd ?

Gr Stefan

harnak (0), 14 jaar geleden

ik zou eerst alle massa eens goed schoonmaken en eventueel een extra massa maken vanaf motor naar carrosserie

BushBandit (0), 14 jaar geleden

hoi Stefan,
ik weet niet hoe ik ze kan controleren. ik heb wel getest of de omega start zonder de relai's. Hij start gewoon maar heeft ook nog steeds dezelfde kuren (alleen dan zonder het ratelen).

hoi Harrie,
je advies neem ik zeer ten harte, ik ga het ook proberen, maar komende week heb ik er weinig tijd voor.

beide in ieder geval al bedankt.
ik zal rapport doen van de uitkomst

Groet Dennis

Marksman (0), 14 jaar geleden

Ik heb een soort gelijk probleem gehad. Het bleek dat er een accupool inwendig in de accu los was (massa). Kon deze heen en weer bewegen. Nieuwe accu erin en probleem verholpen. Anders inderdaad de massa goed nalopen of een extra massa aanleggen.
Slechte massa wil hele rare dingen doen met je electronica.

Succes ;)

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

massa is de dikke kabel vanaf de accu - naar de motor.

deze zal het probleem veroorzaken

Willem

mr_omega (0), 14 jaar geleden

Hoi Bushbandit,


Ik heb een grotendeels vergelijkbaar probleem gehad.
Bij het starten gaf mijn startmotor ook een "tik" (ofwel een heel zwaar relais, of een inschakelende startmotor die net niet genoeg power heeft om rond te gaan draaien) en de wijzers van mijn meters op dashboard gingen dan ook een beetje de lucht in. De auto sloeg niet aan.

Na accu etc doorgemeten te hebben en wat overig denkwerk van deze amateur, bleek bij mij de oorzaak een slechte massaverbinding te zijn.
Deze slechte massa kan in je accu zelf liggen (in je accu is de verbinding niet meer ok) of aan de massakabel zelf.

Ik heb het eerst met een accu van een andere auto getest (zorg wel dat die accu hetzelfde vermogen heeft van je omega, dus geen accu erin van een auto met 1.0 motor. Zie de specs op je accu), het euvel bleef bestaan. Het zat dus niet in de accu.
Vervolgens een bypass draad gespannen vanaf de -pool van mijn accu naar de plaatsen waar deze draden op massapunten zijn aangesloten (zoals startmotor, motorsteun etc. Bij mijn Omega waren dat drie punten, die heb ik gewoon gevonden door de draden te volgen). Daar bleek het euvel dus te zitten. Vervolgens die bewuste draad vervangen (let wel op dat je een goede kabel gebruikt, dus geen dun speakerkabeltje ofzo. Liefst een hittebestendige kabel van de juiste dikte, kijk gewoon bij een andere kabel voor een voorbeeld of scoor er een bij een autobedrijf) en mijn Omega liep weer als een zonnetje.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groet,
Ties


PS Ik ben dus geen monteur, gewoon een hobbyist die niet bang is voor vet op zijn handen :-) )

BushBandit (0), 14 jaar geleden

Hoi Allemaal,

Gisteren had ik eindelijk tijd om de massa kabel na te kijken en toen heb ik het euvel gevonden... De massa kabel zelf was prima in orde alleen de schroef waarmee de kabel vastzat was bijna afgebroken door metaalmoeheid (daar kwam ik achter toen ik de kabel los probeerde te draaien en deze afbrak). De moer hield nl ook een afstandhouder voor de climatcontrol vast. Nu de massa kabel weer goed op het blok zit heb ik idd geen problemen meer gehad met starten.

Bij deze dank ik jullie allen voor de goede adviezen, ik had er zelf nooit op gekomen.

Groetjes Dennis

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback dennis!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.