Dag mensen,
Mijn dieseltje had vorig jaar zomer last van een hete motor. Op vakantie in de bergen met 30 graden+ en een aanhanger erachter kwam hij wel eens over de 100 graden.
Mij werd geadviseerd om een hoger toerental te gebruiken, dus niet in z'n 5 de berg op maar in z'n 4 of 3. Dat hielp geloof ik wel.
Sinds die tijd is het redelijk rustig geweest, maar sinds enige dagen is het weer zover.
Weer een te hete motor (boven de 90 graden, terwijl ik altijd het pinnetje ruim onder de 90 graden heb...), maar nu rijd ik gewoon, zonder aanhanger, niet in de bergen, maar gewoon in nederland.
Wat kan het zijn?
Dank alvast
Joris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer of alle standen van je koelvinnen werken, het komt voor dat de hoogste stand niet werkt.
groet henk
Probeer eens een extra massakabel te leggen van de -pool van de accu naar de motor.
Willem
Dank voor de replys.
Auto is naar de garage geweest. Conclusie: verstopte radiator. De garage claimt alles afgelopen te hebben: dus de sensor reageert naar behoren, thermostaat werkt prima, koelvloeistof doet ook haar werk.
Donderdag radiator vervangen, vrijdag op pad. Geen warm weer wel file: hete motor, plus indicatielampje van het motorblok gaat branden. Langs de kant de ANWB gebeld (garage kon niemand sturen). ANWB meneer zegt het een raar verhaal te vinden dat de radiator vervangen is. Komt niet zo vaak voor. Hij denkt dat er een verkeerde diagnose is gesteld en dat de sensor dus niet naar behoren werkt. Ook zegt hij dat een motor niet goed afkoelt op rijwind als het 27 graden of warmer is.
Zaterdag maar weer naar de garage: Op hun kosten wordt er een nieuwe thermostaat ingebouwd en een nieuwe sensor. Die kan er morgen pas in, want die hadden ze niet op voorraad.
Het lijkt een beetje op een verkeerde diagnose, maar de garage blijft erbij dat de radiator vervangen had moeten worden. Maar waarom werd ie dan meteen weer heet in de file? en wat is er waar van het verhaal van de ANWB meneer, met z'n 27 graden?
Dank alvast!
Joris
16 jaar
Ik zou toch ook het advies van Willem ter harte nemen, er zijn er namelijk meer geweest met dit probleem.
Na het leggen van de extra massakabel was het probleem opgelost.
16 jaar
Zou zowiezo voor de zekerheid een Extra kabel aanleggen van de accu - naar de motor.
Ik heb hiermee meerdere opels die rare waarden op de temp meter gaven het probleem van opgelost.
waaronder mijn eigenste vectra-B, deze werd op de meter 110 graden terwijl hij op de tech netjes 90 graden aangaf
deed ook niet koken.
toen kwam ik er achter dat hoe meer verbruikers aan hoe warmer de meter werd.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar