Opel Vectra: Vectra-B Y22DTR lucht in brandstofleiding

Bouwjaar: 2001

Ik heb een probleem met een Vectra-B Y22DTR stationwagon van 2001.
Deze auto is stil gevallen toen hij voor het stoplicht stond te wachten.
De mevrouw had boodschappen gedaan, de auto gestart zonder problemen en na een kilometertje of zoiets viel hij stil bij stationair draaien.
Een collega van mij heeft daarna de retourslangen van de verstuivers vervangen omdat hier het vacuum terug liep.
Ik heb twee doorzichtige slangen gemonteerd.
1 tussen de branstofleiding vanaf de tank en het filterhuis.
En 1 tussen het filterhuis en de brandstofpomp.
Ik heb het fiterhuis tot de rand met diesel gevuld en de deksel gemonteerd.
Na het starten heb ik even bellen in de leiding vanaf de tank maar dit is na enige tijd over.
In de leiding naar de brandstofpomp blijf ik lucht houden.
Stationair na een tijdje nog maar kleine belletjes maar als ik gas geef komt er echt veel lucht door!
Ik heb er al twee andere filterhuizen tussen gehangen maar geen verschil.
1 was een gebruikte en de andere een nieuwe compleet met filterelement.
Ik heb ook de torxbout wat korter gemaakt zodat ik de deksel nog net even strakker kon zetten.
De rubber ringen van het filterhuis en borgclips van de leidingen vervangen.
De leidingen zijn ook niet beschadigd waar ze het filtehuis in gaan.
Als ik het filter er tussenuit laat is er geen luchtbelletje te zien.
Omdat er geen lucht in de toevoer zat heb ik de orginele leiding weer gewoon in het filterhuis geklikt.
In eerste instantie was de tank bijna leeg maar heb er nu zo'n 30 liter ingegooid.
Het lijkt net of de toevoer het niet bij kan houden en dat er daardoor zo'n vacuum in het filterhuis opgebouwd wordt dat er langs 1 of andere manier buitenlucht in het huis wordt gezogen.
Ik zou niet weten op via welke weg maar zo lijkt het.
Ook omdat mijn aanvoer naar het filter luchtvrij is en na het filter zit er lucht bij de brandstof!?
Er zit volgens mij toch geen opvoerpomp in de tank net zoal bij een Omega 25TD?
Ik zie er in het schema en op de TIS niets van in ieder geval.
Het lijkt mij toch niet dat er normaal gesproken lucht in die leiding hoort te zitten?
Zo, beter teveel dan te weinig info.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt,
Ed

daninja

Geplaatst door daninja (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

werner1 (0), 18 jaar geleden

Beste,
heb volle sympatie voor dit probleem vermits ik hetzelfde heb voorgehad maar wel met mijn Peugeot.Maar ik volg volledig je redenering met die doorzichtige slangen ,vóór en ná het brandstoffilter en zo...Bij mij waren het uiteindelijk 3 lekken:
1)het filter (ook zelfs nog na zo'n revisiekitje e.dgl)
2)het vertrekpunt van de aanzuigleiding vlak aan de brandstoftank:daar zat de rubberen leiding over een plastieken bochtje geperst(=doorvoer tank)waarin scheurtjes waren gekomen door de jaren!Gevolg :lucht aanzuigen.
3)de brandstof loopt bij mijn peugeot nog door een warmtewisselaar (=Aluminium blok tegen de cylinderkop geschroefd)waarin pijpjes geperst zitten.Welnu ook deze warmtewisselaar zoog lucht aan!!Heb die gewoon kortgesloten en klaar was het!
Volgens uw beschrijving echter zou het toch dat filterhuis moeten zijn? Denk ook even aan kleine scheurtjes in de darmen of waar dan ook.Weet dat een scheurtje verrassend genoeg geen zichtbare mazoutlek zal geven (vermits steeds alleen maar onderdruk aanwezig is)
Good luck

peerbmw (0) PRO, 18 jaar geleden

monteer die doorzichtige leiding weer tussen filterhuis en pomp en als de motor weer even gelopen heeft,motor uit, doorzichtige slang afklemmen en langere tijd laten staan! als luchtbellen na de klem zijn ontstaan(tussen klem en pomp)zit het probleem in het motorgedeelte en voor de klem: probleem tussen tank en filter

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

VERMOEDELIJK de dieselpomp defect , zeker als hij al rijdend is stilgevallen

daninja (0) PRO, 18 jaar geleden

Bedankt voor de reacties!
Het probleem lijkt verholpen te zijn.
Ik heb de Torxbout van het filterdeksel toch nog iets strakker aangedraaid en heb na aardig wat kilometers geen lucht meer in de leidingen.
Ik durfe in eerste instantie de bout niet vasster te draaien omdat ik bang was voor scheuren van het filterhuis/deksel.
@OPC, deze auto is hiervoor al bij een garagebedrijf onder handen genomen en daar hebben ze al twee!! keer de pomp vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.